3594
Sök

Clio 1999 byte av tomgångsventil/tomgångsmotorn

21 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
#1
Har en clio som jag måste sitta och gasa i runt 30sek innan jag kan släppa gasen utan att den dör direkt vid kall starter,  jag byte till en ny men glömde ta av batteriet, när jag startade upp den sen så varvar den upp till 4000 å sen ner för att sen gasa upp igen, tog av batteri kablarna men problemet kvarstår så bytte tillbaka till den gamla med batteriet ur hela tiden och den starta då perfekt med bra tomgång?? Ska man försöka byta igen till den nya utan batteri kopplat från början eller kommer det inte göra nån skillnad ??

En clio 1999, 1,4
Klass 2 eller va dom kallas

6 126 Inlägg
4 april 2015
#2
Hej!
Vad har batteriet med tomgångsmotorn att göra!? Inget alls!
Har du gjort ren den gamla tomgångsmotorn?? Använd Brakekleen och tops!
Hade samma fel om du med vandrande tomgångsvarvtal på min 26 år gamla Audi 100 Avant 2,0E i julas,
Tog bort tomgångsmotorn och kunde konstatera att vridcylindern hade svarta avlagringar . Gjorde rent med Brake kleen och tops och sen fungerade tomgångsmotorn perfekt igen.


21 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
#3
Eftersom en annan skrev att hans tomgång gick upp till 4000 när han glömde koppl ur batteriet innan byte av del, och att efter den varit urkopplad så funka det perfekt

21 Inlägg
4 april 2015
Trådstartare
#4
"Nu går bilen som den skall, var tomgångsmotorn som va fett och dammig ,glömde ta av batteriet först och fick tomgång på 4000rpm..men det blev bra på andra försöket när batteriet varit frånkopplat"


Det svaret hittade jag därför ja tänkte att man måste låta batteriet vara ur 30-60 min för starta om boxar/el vid utdragna kontakter mm??????


Sök