Tjenare har en liten fundering angående min Volvo s40 2.0t, har en otroligt hög bränsleförbrukning på ett snitt på 1.4 men medel förbrukningen enligt färddatorn ligger den på 0.8-0.9, har felsökt bilen för några veckor sedan då den är väldigt svårstartad, man måste sitta o nöta mellan 5-10sek före den hoppar igång och när sen väl hoppar igång så stinker det soppa, o då felsökningen var klar så stod det att luftmassemätaren va trasig så tänkte de att det förmodligen är det som är felet då den va så svårstartad o att den drog så mycket soppa, har nu bytt den och den fortsätter likadant o drar lika mycket.
Den är lättare o starta när det är typ -20 grader ute än när det är +20 så funderar om det kanske är något fel på kallstarten eller något om det äns finns en sådan på denna bil därför vänder ja mig till er som förhoppningsvis kanske har bättre koll än mig! Tacksam för snabb svar
Kan bilen börja hålla på sådär då? För jag vet att om kallstarten är trasig så skickar den ju alltid in lika Mycket soppa som den gör när den är kall även om den är varm eller har jag fel då?