3171
Sök

Motorolja för varmare länder?

19 Inlägg
10 april 2015
Trådstartare
#1
Jag och en polare ska köra med en gammal renault clio från 99 mellan London och Ulan Ude via iran nu i sommar.
Tydligen ska det vara bra om man har en olja som är tjockare än vad man normalt har i bilarna här i Sverige när man kör bil på varmare breddgrader.
Är det någon här som har koll på vilken typ av olja man ska ha?

6 205 Inlägg
10 april 2015
#2
Hej!
Alla moderna bilar har SAE 5Wx40 eller 5wx50 helsyntetisk  motorolja.
Så även din Clio.


Meldem
117 Inlägg
10 april 2015
#3
Arbetstemperaturen i motorn är 90-100 grader oavsett breddgrad. Däremot är oljans kallstartsegenskaper av betydelse beroende på var man bor, men kör man i varma länder har det mindre betydelse än om man kör i kalla klimat. Därav blir kallviskositeten 0w-x onödig att ha, men 5w-x och uppåt borde va lagom. T.ex 5w-40, 5w-50 eller 10w-40, 10w-50. Om du hittar nån normal syntetolja med 10w-40/50 så går det nog bra det också

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#4
JensDavid skrev:
Arbetstemperaturen i motorn är 90-100 grader oavsett breddgrad. Däremot är oljans kallstartsegenskaper av betydelse beroende på var man bor, men kör man i varma länder har det mindre betydelse än om man kör i kalla klimat. Därav blir kallviskositeten 0w-x onödig att ha, men 5w-x och uppåt borde va lagom. T.ex 5w-40, 5w-50 eller 10w-40, 10w-50. Om du hittar nån normal syntetolja med 10w-40/50 så går det nog bra det också

Det spelar givetvis roll, annars hade det inte erbjudits olika oljor. Det andra talet (30/40/50 eller vad det nu än må vara) talar ju om hur den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras.

En 5w-50-olja håller sig alltså "tjockare" än en 5w-30-olja vid högre temperaturer, vilket i sin tur är bra.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Meldem
117 Inlägg
10 april 2015
#5
it_mutt skrev:
JensDavid skrev:
Arbetstemperaturen i motorn är 90-100 grader oavsett breddgrad. Däremot är oljans kallstartsegenskaper av betydelse beroende på var man bor, men kör man i varma länder har det mindre betydelse än om man kör i kalla klimat. Därav blir kallviskositeten 0w-x onödig att ha, men 5w-x och uppåt borde va lagom. T.ex 5w-40, 5w-50 eller 10w-40, 10w-50. Om du hittar nån normal syntetolja med 10w-40/50 så går det nog bra det också

Det spelar givetvis roll, annars hade det inte erbjudits olika oljor. Det andra talet (30/40/50 eller vad det nu än må vara) talar ju om hur den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras.

En 5w-50-olja håller sig alltså "tjockare" än en 5w-30-olja vid högre temperaturer, vilket i sin tur är bra.

Oljans olika varmviskositeter beror på motortyp, ålder, användingsområden (racing, etc), slitage. Inte var man bor. eftersom motorns arbetstemperatur är just mellan 90-100 grader C oavsett var man bor. Det är inte så att motorn är 130 grader varm konstant i Iran och man därför behöver en 5w-50-olja.

4 157 Inlägg
10 april 2015
#6
jag har en Clio II från 1999  E7J

jag har nu 0w-40 i tråget Aral Supertronic , denna oljan är verkligen i det tunnaste laget för denna motor
hade från början 5w-40 med fick tappa ur pga. av läckande oljepluggpackning, motorn var då tystare i gången
oljelampan tänds på tomgången när motorn är riktigt genomvarm
men där sitter ett billigt Mapco filter där nu

I haynes rephandbok föreskrivs en 15W-40 eller 15W-50 olja

en billig 5w-40 bör absolut fungera
samt en Purflux LS932 filter:
http://www.ebay.de/itm/1x-Olfilter-PURF … 3cf4682059

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#7
JensDavid skrev:
it_mutt skrev:
JensDavid skrev:
Arbetstemperaturen i motorn är 90-100 grader oavsett breddgrad. Däremot är oljans kallstartsegenskaper av betydelse beroende på var man bor, men kör man i varma länder har det mindre betydelse än om man kör i kalla klimat. Därav blir kallviskositeten 0w-x onödig att ha, men 5w-x och uppåt borde va lagom. T.ex 5w-40, 5w-50 eller 10w-40, 10w-50. Om du hittar nån normal syntetolja med 10w-40/50 så går det nog bra det också

Det spelar givetvis roll, annars hade det inte erbjudits olika oljor. Det andra talet (30/40/50 eller vad det nu än må vara) talar ju om hur den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras.

En 5w-50-olja håller sig alltså "tjockare" än en 5w-30-olja vid högre temperaturer, vilket i sin tur är bra.

Oljans olika varmviskositeter beror på motortyp, ålder, användingsområden (racing, etc), slitage. Inte var man bor. eftersom motorns arbetstemperatur är just mellan 90-100 grader C oavsett var man bor. Det är inte så att motorn är 130 grader varm konstant i Iran och man därför behöver en 5w-50-olja.

Så, att biltillverkarna rekommenderar olika oljor beroende på var man ska köra är alltså bara humbug. Bra. då var det fastslaget.

Det finns f.ö. gott om bilar som har en oljetemp på över 100c en "vanlig svensk sommardag" i kombination med landsvägskörning (märkligt nog har motorerna lägre oljetemp på vintern...).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Meldem
117 Inlägg
10 april 2015
#8
it_mutt skrev:
JensDavid skrev:
it_mutt skrev:

Det spelar givetvis roll, annars hade det inte erbjudits olika oljor. Det andra talet (30/40/50 eller vad det nu än må vara) talar ju om hur den klarar höga temperaturer utan att bli för flyktig/vaporiseras.

En 5w-50-olja håller sig alltså "tjockare" än en 5w-30-olja vid högre temperaturer, vilket i sin tur är bra.

Oljans olika varmviskositeter beror på motortyp, ålder, användingsområden (racing, etc), slitage. Inte var man bor. eftersom motorns arbetstemperatur är just mellan 90-100 grader C oavsett var man bor. Det är inte så att motorn är 130 grader varm konstant i Iran och man därför behöver en 5w-50-olja.

Så, att biltillverkarna rekommenderar olika oljor beroende på var man ska köra är alltså bara humbug. Bra. då var det fastslaget.

Det finns f.ö. gott om bilar som har en oljetemp på över 100c en "vanlig svensk sommardag" i kombination med landsvägskörning (märkligt nog har motorerna lägre oljetemp på vintern...).

Jag är inte ute efter att gnälla eller så, men om man ska gå på vad tillverkare rekommenderar så står det följande i min intruktionsbok (BMW 7er, 94-01):

"Viskositäten
Die Viskosität ist die Zähflüssigkeit des Öls, festgelegt in SAE-Klassen)
Die Wahl der richtigen SAE-Klassen ist abhängig von den klimatischen Bedingungen des Einsatzortes Ihres BMW.
BMW empfiehlt die Verwendung von Ölen der SAE-Klassen SAE 0W-X oder SAE 5W-X. X steht dabei für beliebige Werte, z.B. 30, 40 oder 50.
Diese Öle sind bei allen Umgebungstemperaturen einsetzbar.
Bei Verwendung der SAE-Klasse 10W-X kann die untere Temperaturgrenze kurzfristig unterschritten werden.  Dadurch können jedoch die Kaltstarteigenschaften beeinträchtigt werden."

Och det är som jag skrivit tidigare, att rekommendationerna utgår från kallstartsviskositet 0w/5w/10w beroende på klimat, och de har inga föreskrivningar vad som gäller varmviskositeten 30/40/50/60. Så nej, att tillverkarnas rekommendationer är humbug har ingen sagt. Men om du hittar nån källa som styrker ditt påstående vore jag tacksam eftersom jag säljer oljor på mitt jobb och hittar då och då ny information om oljor som jag inte hade nån aning om.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 april 2015
#9
JensDavid skrev:
it_mutt skrev:
JensDavid skrev:
Oljans olika varmviskositeter beror på motortyp, ålder, användingsområden (racing, etc), slitage. Inte var man bor. eftersom motorns arbetstemperatur är just mellan 90-100 grader C oavsett var man bor. Det är inte så att motorn är 130 grader varm konstant i Iran och man därför behöver en 5w-50-olja.

Så, att biltillverkarna rekommenderar olika oljor beroende på var man ska köra är alltså bara humbug. Bra. då var det fastslaget.

Det finns f.ö. gott om bilar som har en oljetemp på över 100c en "vanlig svensk sommardag" i kombination med landsvägskörning (märkligt nog har motorerna lägre oljetemp på vintern...).

Jag är inte ute efter att gnälla eller så, men om man ska gå på vad tillverkare rekommenderar så står det följande i min intruktionsbok (BMW 7er, 94-01):

"Viskositäten
Die Viskosität ist die Zähflüssigkeit des Öls, festgelegt in SAE-Klassen)
Die Wahl der richtigen SAE-Klassen ist abhängig von den klimatischen Bedingungen des Einsatzortes Ihres BMW.
BMW empfiehlt die Verwendung von Ölen der SAE-Klassen SAE 0W-X oder SAE 5W-X. X steht dabei für beliebige Werte, z.B. 30, 40 oder 50.
Diese Öle sind bei allen Umgebungstemperaturen einsetzbar.
Bei Verwendung der SAE-Klasse 10W-X kann die untere Temperaturgrenze kurzfristig unterschritten werden.  Dadurch können jedoch die Kaltstarteigenschaften beeinträchtigt werden."

Och det är som jag skrivit tidigare, att rekommendationerna utgår från kallstartsviskositet 0w/5w/10w beroende på klimat, och de har inga föreskrivningar vad som gäller varmviskositeten 30/40/50/60. Så nej, att tillverkarnas rekommendationer är humbug har ingen sagt. Men om du hittar nån källa som styrker ditt påstående vore jag tacksam eftersom jag säljer oljor på mitt jobb och hittar då och då ny information om oljor som jag inte hade nån aning om.

Det räcker att du tar en titt på vad för oljor som rekommenderas till ("vissa" får jag väl tillägga) bilar beroende på om de ska gå i Sverige eller ex.vis Australien. Av någon, tydligen, helt obegriplig anledning rekommenderar tillverkarna likväl som "oljefabrikörerena" olika oljor, uppåt (även nedåt).

Att rekommendationen "nedåt" är annorlunda är inte så konstigt. I tagna exempel så handlar det väl kanske inte om så många starter i temperaturer på -25c i Australien. Men uppåt? Det skulle ju inte spela någon roll?

Vad är då din förklaring till detta?

- - Edit - -

Båda oljorna (5w-30 & 5w-40 finns att tillgå på båda platser). Så, my bad om "nedåt"

- - Edit - -

Alltså

Samma bil, samma motor;

Australien; 5w-40
Sverige; 5w-30

Varför om det nu inte gör någon skillnad?
Senast redigerat av it_mutt (10 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök