3904
Sök

Eco-driving Volvo v40 D2 2013

115 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#1
Körde en Volvo v40 D2 2013 nyligen men blev så förvånad över att den inte orkade något (Diesel ska ju vara rätt tålig). Jag vet nu att jag körde för låga varv. Eftersom när jag körde på gehör växlade jag på ca 2000 varv och i vanlig ordning hoppade över växlar som jag brukar. 1-2-4 eller 1-2-3-5.

Anledningen att jag skriver nu är att jag skulle ställa om klockan och hittade Volvos guide till eco-driving och de rekommenderar mycket riktigt att växling sker vid 2000 varv, samt nedväxling vid 1500 varv. Vilket inte gick så bra för mig.

För mig gick bilen mycket bättre med växling vid 2500-3000 varv.

Nu kan jag inte sluta tänka på det hela, därför jag skulle ha problem att hoppa över växlar och samtidigt inte gå över 2000 varv med den bilen.

Någon som kan erbjuda balans i min obalanserade tillvaro?
Senast redigerat av ckrudelux (11 april 2015)

Dance till you sleep!

1 861 Inlägg
11 april 2015
#2
ckrudelux skrev:
Körde en Volvo v40 D2 2013 nyligen men blev så förvånad över att den inte orkade något (Diesel ska ju vara rätt tålig). Jag vet nu att jag körde för låga varv. Eftersom när jag körde på gehör växlade jag på ca 2000 varv och i vanlig ordning hoppade över växlar som jag brukar. 1-2-4 eller 1-2-3-5.

Anledningen att jag skriver nu är att jag skulle ställa om klockan och hittade Volvos guide till eco-driving och de rekommenderar mycket riktigt att växling sker vid 2000 varv, samt nedväxling vid 1500 varv. Vilket inte gick så bra för mig.

För mig gick bilen mycket bättre med växling vid 2500-3000 varv.

Nu kan jag inte sluta tänka på det hela, därför jag skulle ha problem att hoppa över växlar och samtidigt inte gå över 2000 varv med den bilen.

Någon som kan erbjuda balans i min obalanserade tillvaro?

Hoppa växlar är inget som hjälper mig i bränsleförbrukning faktiskt! Kör bilen lätt och ledigt man brukar ju kunna höra när det är dags att växla ner då bör du ju även tänka på att varvet du hamnar på när du sedan växlat ner är straxt innan du bör växla upp, typ! Sen försöka hålla flyt i körningen istället för att gasa/bromsa för att personen framför kör ojämnt så lägg dig lite lägre fart om du inte kommer om, eller bara stanna och ta en paus om det är långkörning... Ryckig körning ökar FORT förbrukning smile


6 635 Inlägg
11 april 2015
#3
Antingen kör du Eco-driving eller så växlar du EN växel upp när du kommit till 2000 rpm.

Men 1.6 PSA motorn är ingen racer, den är gjort för att gå snålt på landsväg.

De/Dem

115 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#4
Dr_struts skrev:
ckrudelux skrev:
Körde en Volvo v40 D2 2013 nyligen men blev så förvånad över att den inte orkade något (Diesel ska ju vara rätt tålig). Jag vet nu att jag körde för låga varv. Eftersom när jag körde på gehör växlade jag på ca 2000 varv och i vanlig ordning hoppade över växlar som jag brukar. 1-2-4 eller 1-2-3-5.

Anledningen att jag skriver nu är att jag skulle ställa om klockan och hittade Volvos guide till eco-driving och de rekommenderar mycket riktigt att växling sker vid 2000 varv, samt nedväxling vid 1500 varv. Vilket inte gick så bra för mig.

För mig gick bilen mycket bättre med växling vid 2500-3000 varv.

Nu kan jag inte sluta tänka på det hela, därför jag skulle ha problem att hoppa över växlar och samtidigt inte gå över 2000 varv med den bilen.

Någon som kan erbjuda balans i min obalanserade tillvaro?

Hoppa växlar är inget som hjälper mig i bränsleförbrukning faktiskt! Kör bilen lätt och ledigt man brukar ju kunna höra när det är dags att växla ner då bör du ju även tänka på att varvet du hamnar på när du sedan växlat ner är straxt innan du bör växla upp, typ! Sen försöka hålla flyt i körningen istället för att gasa/bromsa för att personen framför kör ojämnt så lägg dig lite lägre fart om du inte kommer om, eller bara stanna och ta en paus om det är långkörning... Ryckig körning ökar FORT förbrukning smile

Jodå ryckig körning tenderar också att vara långsammare.

Dance till you sleep!

1 861 Inlägg
11 april 2015
#5
ckrudelux skrev:
Dr_struts skrev:
ckrudelux skrev:
Körde en Volvo v40 D2 2013 nyligen men blev så förvånad över att den inte orkade något (Diesel ska ju vara rätt tålig). Jag vet nu att jag körde för låga varv. Eftersom när jag körde på gehör växlade jag på ca 2000 varv och i vanlig ordning hoppade över växlar som jag brukar. 1-2-4 eller 1-2-3-5.

Anledningen att jag skriver nu är att jag skulle ställa om klockan och hittade Volvos guide till eco-driving och de rekommenderar mycket riktigt att växling sker vid 2000 varv, samt nedväxling vid 1500 varv. Vilket inte gick så bra för mig.

För mig gick bilen mycket bättre med växling vid 2500-3000 varv.

Nu kan jag inte sluta tänka på det hela, därför jag skulle ha problem att hoppa över växlar och samtidigt inte gå över 2000 varv med den bilen.

Någon som kan erbjuda balans i min obalanserade tillvaro?

Hoppa växlar är inget som hjälper mig i bränsleförbrukning faktiskt! Kör bilen lätt och ledigt man brukar ju kunna höra när det är dags att växla ner då bör du ju även tänka på att varvet du hamnar på när du sedan växlat ner är straxt innan du bör växla upp, typ! Sen försöka hålla flyt i körningen istället för att gasa/bromsa för att personen framför kör ojämnt så lägg dig lite lägre fart om du inte kommer om, eller bara stanna och ta en paus om det är långkörning... Ryckig körning ökar FORT förbrukning smile

Jodå ryckig körning tenderar också att vara långsammare.

+1 vet inte hur många gånger jag blivit sugen på att kasta närmaste föremål efter idioter som kör om för att sedan lägga sig framför och spärra så man själv måste om och ja fortsätter likadant...

Eco-driving handlar FÖ om mycket med än att hoppa över växlar...


115 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#6
Dr_struts skrev:
ckrudelux skrev:
Dr_struts skrev:
Hoppa växlar är inget som hjälper mig i bränsleförbrukning faktiskt! Kör bilen lätt och ledigt man brukar ju kunna höra när det är dags att växla ner då bör du ju även tänka på att varvet du hamnar på när du sedan växlat ner är straxt innan du bör växla upp, typ! Sen försöka hålla flyt i körningen istället för att gasa/bromsa för att personen framför kör ojämnt så lägg dig lite lägre fart om du inte kommer om, eller bara stanna och ta en paus om det är långkörning... Ryckig körning ökar FORT förbrukning smile

Jodå ryckig körning tenderar också att vara långsammare.

+1 vet inte hur många gånger jag blivit sugen på att kasta närmaste föremål efter idioter som kör om för att sedan lägga sig framför och spärra så man själv måste om och ja fortsätter likadant...

Eco-driving handlar FÖ om mycket med än att hoppa över växlar...

Får se om jag kan detta då:

- Bestämt upp i fart men inte mer än 3000 varv, läst att det nu också rekommenderas 2500 varv.

- Hoppa över växlar om möjligt för att minska på fri rullning som sker vid växling. Ligg på så hög växel som möjligt när önskad fart är uppnådd.

- Aldrig mer än halvgas vid acceleration (75-80% istället för 50% enligt min far som kör buss. De kör efter något som heter gröna resan och har någon mätare för hur effektiva de är)

- Gasa inte i uppförsbackar utan håll jämn gas och tillåt farten att sjunka. (Farthållare rekommenderas inte just för att de försöker hålla farten i uppförsbackar stäng därför tillfälligt av den vid det tillfället)

- Ha god framförhållning så att onödiga stopp undviks.

- Rätt tryck i däcken

- Ta bort onödig last

- Byt oljor för att minska friktionen

- Håll bilen servad

- Motorvärmare vid temperaturer 10 grader och neråt
Senast redigerat av ckrudelux (13 april 2015)

Dance till you sleep!

736 Inlägg
11 april 2015
#7
Känns som att hoppa över en växel härstammar mer från 10-15 år sedan då fler körde bensinbilar med bredare varvregister samt att nästan alla bilar var lägre växlade. Var ju mer eller mindre standard att varva 3000 rpm vid 110 km/h...


115 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#8
frasse4 skrev:
Känns som att hoppa över en växel härstammar mer från 10-15 år sedan då fler körde bensinbilar med bredare varvregister samt att nästan alla bilar var lägre växlade. Var ju mer eller mindre standard att varva 3000 rpm vid 110 km/h...

Enligt 2012 körkortsbok står det:

- Öka farten bestämt, upp tillmax 2500 v / min

- Hoppa över växlar

- "Surfa" på hög växel

- Planera din körning - undvik broms och stopp

- Motorbromsa tidigt

"Tänk också på att det inte alltid är nödvändigt att använda alla växlar när du accelererar. Många gånger kan det vara bättre att hoppa över en eller flera växlar."

Dance till you sleep!

1 861 Inlägg
12 april 2015
#9
ckrudelux skrev:
frasse4 skrev:
Känns som att hoppa över en växel härstammar mer från 10-15 år sedan då fler körde bensinbilar med bredare varvregister samt att nästan alla bilar var lägre växlade. Var ju mer eller mindre standard att varva 3000 rpm vid 110 km/h...

Enligt 2012 körkortsbok står det:

- Öka farten bestämt, upp tillmax 2500 v / min

- Hoppa över växlar

- "Surfa" på hög växel

- Planera din körning - undvik broms och stopp

- Motorbromsa tidigt

"Tänk också på att det inte alltid är nödvändigt att använda alla växlar när du accelererar. Många gånger kan det vara bättre att hoppa över en eller flera växlar."

Böcker står det mycket i! ^^

Vad funkar för dig? Det är ju det intressanta! Jag skulle skita i att hoppa i växlar då tiden som "sparas" är marginell om du inte går vilse mellan växel lägena det vill säga... Motorn får även arbeta mer under varven som den kanske trivs bäst och du får en trevligare gång! smile

Att köra saktare i uppförsbackar låter som en dum ide då det bara hade blivit en till kork i trafiken, ligger det bilar bakom dig så hindrar du deras jämna körning mao.

Motorbromsa är lätt bästa knepet släpp av tidigt och rulla så långt du kan! smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
12 april 2015
#10
eco driving är inget man kan använda samma grej på alla bilar.

klenare bil fungerar det inte att hoppa växlar.. och 1.6:An är jhu allt utom rapp.


denna bil har väll dessutom växlings indikator för att köra ekonomiskt

har iof kört v40 för lite för att minnas sånt skit då en bil ska tuktas ordenkligt.. ecotjafs är för miljövänner smile



det viktiga är att känna vad fordonet orkar och inte orkar..  kan tex hoppa direkt från 2:an till 5:an på Arosan utan problem. men det blir inte direkt mer eco för det utan det gäller att hitta det perfekta läget för varje bil

vissa bilar kanske man får varva lite högre innan man växlar andra lägre.  men 2500rpm är ett riktmärke experterna siktar mest på.

bestämt och snabbt upp i fart utan att dra ur bilen  sen känner man jhu i vilka lägen en växelhoppning passar eller ej.
moderna bilar klarar sällan att hoppa växlar eftersom dom endast är gjorda för att dra så lite som möjligt under deras förbestämda tester när dom gjorde bilen.

i verkliga livet passar sällan detta speciellt bra då ingen växel blir perfekt för våra hastigheter på vägarna

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 april 2015
#11
Jag hade en V40 D2 som lånebil en vecka när V70 D5 -07 var på service. Jag påstår att D5:an går lika snålt som V40:n. Med skillnaden att V40 inte orkade ett piss. När man normalt rullar genom på 3:an fick man snudd på lägga i 1:an på V40.(helt sinnes!)  Jag var grymt besviken på både motorns karaktär, förbrukningen och väghållningen. Gillar bilens utseende och koola instumentering, men fan vad kass den var på resten tyvärr.

Lånade senare en C30 D5 manuell -09, snacka om gocart och snål. Den passade mig som handen i handsken!


Nä hoppaväxlar är inget man skall roa sig med, i synnerhet inte på klena 1.6l motorer.

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

115 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#12
Growe skrev:
eco driving är inget man kan använda samma grej på alla bilar.

klenare bil fungerar det inte att hoppa växlar.. och 1.6:An är jhu allt utom rapp.


denna bil har väll dessutom växlings indikator för att köra ekonomiskt

har iof kört v40 för lite för att minnas sånt skit då en bil ska tuktas ordenkligt.. ecotjafs är för miljövänner smile



det viktiga är att känna vad fordonet orkar och inte orkar..  kan tex hoppa direkt från 2:an till 5:an på Arosan utan problem. men det blir inte direkt mer eco för det utan det gäller att hitta det perfekta läget för varje bil

vissa bilar kanske man får varva lite högre innan man växlar andra lägre.  men 2500rpm är ett riktmärke experterna siktar mest på.

bestämt och snabbt upp i fart utan att dra ur bilen  sen känner man jhu i vilka lägen en växelhoppning passar eller ej.
moderna bilar klarar sällan att hoppa växlar eftersom dom endast är gjorda för att dra så lite som möjligt under deras förbestämda tester när dom gjorde bilen.

i verkliga livet passar sällan detta speciellt bra då ingen växel blir perfekt för våra hastigheter på vägarna

Helt klart är det något man får göra på känn, alla bilar fungerar inte lika som det här tydligt vissar och ja den har en växlings indikator.

Dance till you sleep!

115 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Jag hade en V40 D2 som lånebil en vecka när V70 D5 -07 var på service. Jag påstår att D5:an går lika snålt som V40:n. Med skillnaden att V40 inte orkade ett piss. När man normalt rullar genom på 3:an fick man snudd på lägga i 1:an på V40.(helt sinnes!)  Jag var grymt besviken på både motorns karaktär, förbrukningen och väghållningen. Gillar bilens utseende och koola instumentering, men fan vad kass den var på resten tyvärr.

Lånade senare en C30 D5 manuell -09, snacka om gocart och snål. Den passade mig som handen i handsken!


Nä hoppaväxlar är inget man skall roa sig med, i synnerhet inte på klena 1.6l motorer.

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

Fick den att dra 0.6-0.67 när jag hade den.

Dance till you sleep!

4 822 Inlägg
12 april 2015
#14
ckrudelux skrev:
Growe skrev:
eco driving är inget man kan använda samma grej på alla bilar.

klenare bil fungerar det inte att hoppa växlar.. och 1.6:An är jhu allt utom rapp.


denna bil har väll dessutom växlings indikator för att köra ekonomiskt

har iof kört v40 för lite för att minnas sånt skit då en bil ska tuktas ordenkligt.. ecotjafs är för miljövänner smile



det viktiga är att känna vad fordonet orkar och inte orkar..  kan tex hoppa direkt från 2:an till 5:an på Arosan utan problem. men det blir inte direkt mer eco för det utan det gäller att hitta det perfekta läget för varje bil

vissa bilar kanske man får varva lite högre innan man växlar andra lägre.  men 2500rpm är ett riktmärke experterna siktar mest på.

bestämt och snabbt upp i fart utan att dra ur bilen  sen känner man jhu i vilka lägen en växelhoppning passar eller ej.
moderna bilar klarar sällan att hoppa växlar eftersom dom endast är gjorda för att dra så lite som möjligt under deras förbestämda tester när dom gjorde bilen.

i verkliga livet passar sällan detta speciellt bra då ingen växel blir perfekt för våra hastigheter på vägarna

Helt klart är det något man får göra på känn, alla bilar fungerar inte lika som det här tydligt vissar och ja den har en växlings indikator.

ja och då är det ju meningen att man ska lägga i NÄSTA växel och inte hoppa över en eller flera växlar wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

115 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
ckrudelux skrev:
Growe skrev:
eco driving är inget man kan använda samma grej på alla bilar.

klenare bil fungerar det inte att hoppa växlar.. och 1.6:An är jhu allt utom rapp.


denna bil har väll dessutom växlings indikator för att köra ekonomiskt

har iof kört v40 för lite för att minnas sånt skit då en bil ska tuktas ordenkligt.. ecotjafs är för miljövänner smile



det viktiga är att känna vad fordonet orkar och inte orkar..  kan tex hoppa direkt från 2:an till 5:an på Arosan utan problem. men det blir inte direkt mer eco för det utan det gäller att hitta det perfekta läget för varje bil

vissa bilar kanske man får varva lite högre innan man växlar andra lägre.  men 2500rpm är ett riktmärke experterna siktar mest på.

bestämt och snabbt upp i fart utan att dra ur bilen  sen känner man jhu i vilka lägen en växelhoppning passar eller ej.
moderna bilar klarar sällan att hoppa växlar eftersom dom endast är gjorda för att dra så lite som möjligt under deras förbestämda tester när dom gjorde bilen.

i verkliga livet passar sällan detta speciellt bra då ingen växel blir perfekt för våra hastigheter på vägarna

Helt klart är det något man får göra på känn, alla bilar fungerar inte lika som det här tydligt vissar och ja den har en växlings indikator.

ja och då är det ju meningen att man ska lägga i NÄSTA växel och inte hoppa över en eller flera växlar wink

Ja, men, men.. okej då.

Dance till you sleep!

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
12 april 2015
#16
ckrudelux skrev:
torpis skrev:
Jag hade en V40 D2 som lånebil en vecka när V70 D5 -07 var på service. Jag påstår att D5:an går lika snålt som V40:n. Med skillnaden att V40 inte orkade ett piss. När man normalt rullar genom på 3:an fick man snudd på lägga i 1:an på V40.(helt sinnes!)  Jag var grymt besviken på både motorns karaktär, förbrukningen och väghållningen. Gillar bilens utseende och koola instumentering, men fan vad kass den var på resten tyvärr.

Lånade senare en C30 D5 manuell -09, snacka om gocart och snål. Den passade mig som handen i handsken!


Nä hoppaväxlar är inget man skall roa sig med, i synnerhet inte på klena 1.6l motorer.

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

Fick den att dra 0.6-0.67 när jag hade den.

drar d2 så pass?  snittar 0.58 på våran 02a d5 manuell  motorvägsfart 120-130  då tanten pendlar dagligen 14mil

färdatorn luras dock och påstår 0.55-0.56 smile

Kör fort så hinner inget hända...

115 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#17
Growe skrev:
ckrudelux skrev:
torpis skrev:
Jag hade en V40 D2 som lånebil en vecka när V70 D5 -07 var på service. Jag påstår att D5:an går lika snålt som V40:n. Med skillnaden att V40 inte orkade ett piss. När man normalt rullar genom på 3:an fick man snudd på lägga i 1:an på V40.(helt sinnes!)  Jag var grymt besviken på både motorns karaktär, förbrukningen och väghållningen. Gillar bilens utseende och koola instumentering, men fan vad kass den var på resten tyvärr.

Lånade senare en C30 D5 manuell -09, snacka om gocart och snål. Den passade mig som handen i handsken!


Nä hoppaväxlar är inget man skall roa sig med, i synnerhet inte på klena 1.6l motorer.

http://10300rpm.blogspot.se/2014/09/en- … bilen.html

Fick den att dra 0.6-0.67 när jag hade den.

drar d2 så pass?  snittar 0.58 på våran 02a d5 manuell  motorvägsfart 120-130  då tanten pendlar dagligen 14mil

färdatorn luras dock och påstår 0.55-0.56 smile

D5 är starkare så den behöver inte ta i lika mycket för att få samma jobb gjort. Körde ganska mycket stadstrafik så det kan ju vara en anledning till att den drog 0.6-0.67

Dance till you sleep!

4 822 Inlägg
13 april 2015
#18
en D2 är inte så snål som många tror, för att den ska vara snål gäller det att köra den rätt och under rätt förhållanden, så fort man kör mycket stadstrafik så kan förbrukningen skena iväg rejält och det oavsett vilken motor man har.

jag snittar 0,6 (0,56 enligt färddatorn) med min V40 D3 auto ´14 och då kör jag mest fram och tillbaka till jobbet vilket är ca 2,8mil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

736 Inlägg
16 april 2015
#19
Mina föräldrar har en V50 D2 och den har snittat 0,46 sedan de köpte den. De kör i princip endast kortare sträckor till affären och tillbaka (brukar inte bli så långlivade batterier i deras bilar). De tog körkortet innan eccodriving så att säga...

Tycker inte heller att den är hopplöst trött, inte i en V50 i alla fall. Stör mig dock på den 5-växlade lådan då det är så långt mellan stegen så man tvingas växla lite mer än man önskar... den orkar inte 70 på 5:an eller 50 på 4:an exempelvis.


4 822 Inlägg
16 april 2015
#20
frasse4 skrev:
Mina föräldrar har en V50 D2 och den har snittat 0,46 sedan de köpte den. De kör i princip endast kortare sträckor till affären och tillbaka (brukar inte bli så långlivade batterier i deras bilar). De tog körkortet innan eccodriving så att säga...

Tycker inte heller att den är hopplöst trött, inte i en V50 i alla fall. Stör mig dock på den 5-växlade lådan då det är så långt mellan stegen så man tvingas växla lite mer än man önskar... den orkar inte 70 på 5:an eller 50 på 4:an exempelvis.

beror på vad den sitter i för bil, en V70 eller en S80 är ju ganska mycket större och tyngre än en V50 eller V40.

i nyare bilar sitter det en 6 växlad låda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök