3294
Sök

Första bil, rekommendationer och åsikter! (Toyota Celica)

2 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
#1
Hejsan! Det här blir då mitt första "inlägg" på garaget.se

Jag fyllde 18 i mars och tar körkortet nu i slutet av April. Har länge kollat på vad första bilen ska vara för nån men med olika krav varje gång jag funderat på ämnet. För några dagar sedan hittade jag bilen Toyota Celica och blev lite intresserad av dennes aspekter. Sportigare utseende, billig att köpa, drar lite bensin/milen.
Enda problemet är att eftersom jag precis stötte på bilen så vet jag inte så mycket om den, känner ingen som har haft en, har inte hittat någon som säger något om den direkt.
Så vad jag undrar är vad ni här på garaget.se tycker om just den bilen? Gärna både för och nackdelar och åsikter.

Om det är så att bilen rent ut sagt är skit så kan ni gärna få tipsa om andra första bilar under mina krav som är:
Lite sportigare utseende (inget måste, men hade vart kul nu till sommaren)
under 30,000:-
Relativt billig i drift
Inget dyrt märke med dyra reservdelar osv..
Hyfsat antal häst
Rolig ungdomlig förstabil man kan ha kul med dom 2 första åren på körkortet

Bilar jag har kollat och funderat på
Volvo s60, SAAB 9-3, Toyota Celica, BMW e36/e46, Audi A3/A4(kombi) VW Golf mk4,

1 354 Inlägg
11 april 2015
#2
Toyota brukar vara bra bilar som går rätt problemfritt. Kan ingenting själv om Toyota men googla "köpråd Toyota celica" så lär du hitta mera smile

512 Inlägg
11 april 2015
#3
En S60 är nog svår att slå. Du kommer få otroligt mycket bil för pengarna!

Går du på det "coola" spåret och väljer en nice E36:a får du en snygg bil att glida runt i. (=

3 860 Inlägg
12 april 2015
#4
Kan varmt rekomendera volvo s60 jag också. Väldigt bekväma bilar, kolla dock hur de olika motoralternativen  påverkar försäkring etc och sen ärrinte skatten särskil låg på volvon heller. Räkna med 1L/mil i förbrukning skulle jag säga. (har dock bara erfarenhet från turbo modellerna)

Har själv ägt en celica en gång, min första bil.
En GT twincam från 89. Rost säger jag.. hela golvet var rostigt, kanske dåligt vårdat ex vad vet jag...
Tänk på att det är/var en populär bil bland yngre, det kan vara mixtrat med det elektriska som på min... inge vkdare gjort.
Just min var förbannt dyr i försäkring när jag var ung (stod själv för försäkringen)

Men, fan vad roli bil! Min var sänkt, kändes som man satt på asfalten och körde. Pigg och ganska rapp med tanke på åldern. Väldigt lättkörd och sportig. Sa jag att den var skit rolig?!

Du tänker med all säkerhet på en nyare celica, och de har jag ingen koll på, men 89orna, likt men, tycker jag personligen är tuffare.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
26 341 Inlägg
12 april 2015
#5
_Thor_ skrev:
En S60 är nog svår att slå. Du kommer få otroligt mycket bil för pengarna!

Går du på det "coola" spåret och väljer en nice E36:a får du en snygg bil att glida runt i. (=

I min värld är man inte ett dugg "cool" om man åker runt i en E36..men visst du får gärna tycka det.

Tills TS: vilken av årgångarna/karosserna av Celica är det du är som mest intresserad av?
Framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet?

Personligen är jag barnsligt förtjust i den fjärde och femte generationen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 192 Inlägg
12 april 2015
#6
Jag hade själv svårt för valet mellan 9-3 och S60. Valet föll på 9-3 tack vare utseendet (subjektivt), trimvänligheten och för att jag hört att S60 inte känns lika exakt i kurvor, då den har en större tvärställd motor som sitter längre fram i förhållande till hjulaxeln än på Saaben, vilket gör att bilen känns framtung. Har inte kört S60 själv så ta inte mitt ord för det! Har ändå hört från flera håll att NG9-3 har mer körglädje, medan de är ganska likvärdiga i komfort.

Prismässigt ligger både 9-3 och S60 bra till, men det är lättare att hitta en fin Saab för billigare peng pga konkursen.

Körglädje och komfort tror jag personligen skiljer sig så lite mellan bilarna så välj den som tilltalar dig mest! Utseende, känsla, utrustning. Saab kändes rätt för mig men har som sagt inte kört S60 det hade lika gärna kunnat bli en sån!

EDIT: Att tänka på är att S60 med 140 och 170hk inte har turbo. Dvs de är svåra att trimma. Ska du köpa någon av dem så välj 170hk. 140 är väldigt segt i en så stor bil och det är som sagt inte lätt att öka kraften. Funderar du på den större 2.4T (turbo) så får du 200hk original och lätt-trimmad! Saab 9-3 har turbo i alla deras modeller utom 2.0i 122hk (som du absolut inte ska köpa). Planerar du att trimma, så köp en 1.8t, det är samma motor som 2.0t men annan mjukvara. Trimfirma går då in i datorn och plockar bort en spärr så kan du få ut 210hk för bara ett par tusenlappar.
Senast redigerat av Cracksoup (12 april 2015)


6 632 Inlägg
12 april 2015
#7
Köpte en Alfa Romeo 156 2.0 Twinspark som första seriösa bil, 155hk och gjorde 0-100 på ca 8 sekunder.. skoj!

Finns billiga reservdelar i Tyskland och England, betalade ca 4000 för Brembo skivor och belägg runt om.
Försäkringen gick på 11.000 i trafik för mig, 18år och bodde i Stockholm, Enskede då

http://www.garaget.org/?car=243470

Nackdelarna är det vanliga, Alfas rykte om att gå sönder efter 2km och rosta hål när första snöflingan landar.
Vilken otur att bilarna är helgavlade och saknar annat rostskydd..Vilket resulterade i att bilarna började rosta först efter 10år, med ytrost där lacken skadats smile Men seriöst, kolla så golven ser bra ut.

Kamremsintervallen är på 6000 mil/3år (Gick på 8000 i byte för mig med delar.. Men köper du delarna själv kan du nästan halvera kostnaden, vattenpumpen i Sverige kostar typ 1500 kr och i England 300 kr), glapp i Airbagkontakten under stolen är vanligt, annars är det tråkigt nog styrdonet som går sönder.
Gnekande länkarmar fram kan tyda på att bussningar är slut eller bara dåligt insmorda vid senaste byte.

De/Dem

2 201 Inlägg
12 april 2015
#8
Toyota är Toyota. Dvs kvalite. Vilken årsmodell är det du kikar på?
Det som är på äldre japanska bilar är som sagt rosten. Kolla skärmar o ev taklucka mm.
Hittar du ett fint exemplar, så slå till.
Jag vågar slå vad om att du har roligare i en Celica än i någon av de ovanstående bilarna.
Gå gärna in på Toyota klubben o fråga där om råd o tips

Muttley
12 april 2015
#9
Eftersom du inte nämnde årsmodell kan jag berätta min upplevelse efter att ha haft en -91.

De var rost i skärmkanter, mer vet jag inte då jag inte orkade med den.

Handbroms är ett helvete på dem. De rostar upp och köper du delar i sverige kostar de runt 4-5 tusen (om inte priserna gått ner i sverige) för backar, monteringssats och vajrar, ja allt sätter sig.

Min drack olja, väldigt mycket olja. De var ventiltätningarna. Men inget jag lade energi på så jag sålde den istället.

Har även lite erfarenhet av de nyare, 01 är de va?
Ventiltätningar där med, olja dricker dem.  Men de är ju billiga att äga. Nu är väl den -01 en 140-150 hästars. Men inte så rolig att köra.  Min passat 1,8T går ju friskare än den smile

Så skulle jag varit 18 och varit tvungen att välja något av dina alternativ hade jag nog köpt gubbabilen S60

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#10
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 632 Inlägg
12 april 2015
#11
DiwraZ skrev:
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Här i stan är det fler äldre som kör S60 .. smile Så S80 är mera "sportig" wink

De/Dem

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#12
Malheus skrev:
DiwraZ skrev:
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Här i stan är det fler äldre som kör S60 .. smile Så S80 är mera "sportig" wink

Ja det är inte ovanligt med gamlingar i snik S60.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
12 april 2015
#13
DiwraZ skrev:
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Jag tvivlar lite på att S80 skulle vara bättre på alla sätt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 april 2015
#14
IceEyes skrev:
DiwraZ skrev:
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Jag tvivlar lite på att S80 skulle vara bättre på alla sätt smile

Större, bekvämare, billigare i inköp.

Likartad förbrukning och lika osportiga båda två. S80 är en lite duktigare storebror till S60

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 april 2015
#15
DiwraZ skrev:
IceEyes skrev:
DiwraZ skrev:
Går tankarna kring S60 så glöm inte av att fundera kring S80!! "Samma bil fast bättre på alla sätt" så att säga. Provkör en innan du tänker "gubbig". Komfort är bara förnamnet.

Jag tvivlar lite på att S80 skulle vara bättre på alla sätt smile

Större, bekvämare, billigare i inköp.

Likartad förbrukning och lika osportiga båda två. S80 är en lite duktigare storebror till S60

Då är det ju sannerligen märkligt att det faktiskt rullar så pass många S60 på vägarna om den är underlägsen S80 ur alla avseenden.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Muttley
13 april 2015
#16
IceEyes skrev:
DiwraZ skrev:
IceEyes skrev:

Jag tvivlar lite på att S80 skulle vara bättre på alla sätt smile

Större, bekvämare, billigare i inköp.

Likartad förbrukning och lika osportiga båda två. S80 är en lite duktigare storebror till S60

Då är det ju sannerligen märkligt att det faktiskt rullar så pass många S60 på vägarna om den är underlägsen S80 ur alla avseenden.

Den är billigare. Men s60 är en bil byggd för pygmeer och inte en rejäl man.   Speciellt inte om du vill ta med kompisarna i baksätet.
Den är alltså liten och obekvämare än en S80.

De rullar många v40 med från 98 ungefär men de var en rejäl skrotbil.

2 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#17
Mack skrev:
_Thor_ skrev:
En S60 är nog svår att slå. Du kommer få otroligt mycket bil för pengarna!

Går du på det "coola" spåret och väljer en nice E36:a får du en snygg bil att glida runt i. (=

I min värld är man inte ett dugg "cool" om man åker runt i en E36..men visst du får gärna tycka det.

Tills TS: vilken av årgångarna/karosserna av Celica är det du är som mest intresserad av?
Framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet?

Personligen är jag barnsligt förtjust i den fjärde och femte generationen.

Jag hade tänk gå på den sjunde generationen! Alltså 99-06 (men runt 00:orna)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 april 2015
#18
IceEyes skrev:
DiwraZ skrev:
IceEyes skrev:

Jag tvivlar lite på att S80 skulle vara bättre på alla sätt smile

Större, bekvämare, billigare i inköp.

Likartad förbrukning och lika osportiga båda två. S80 är en lite duktigare storebror till S60

Då är det ju sannerligen märkligt att det faktiskt rullar så pass många S60 på vägarna om den är underlägsen S80 ur alla avseenden.

Nej det finns en förklaring på detta. S60ägarna resonerar som så att de inte är i behov av ett "skepp" som S80. Vidare lever dessa i vanföreställningen att "skeppet" drar massa bränsle. Utöver detta så gissar jag att en S60 var billigare i nypris än S80. Det är en faktor som förklarar att inte alla S60ägare köpte storebror. Men idag på begagnatmarknaden är S80 KUNG!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 april 2015
#19
tkd_rille skrev:
IceEyes skrev:
DiwraZ skrev:

Större, bekvämare, billigare i inköp.

Likartad förbrukning och lika osportiga båda två. S80 är en lite duktigare storebror till S60

Då är det ju sannerligen märkligt att det faktiskt rullar så pass många S60 på vägarna om den är underlägsen S80 ur alla avseenden.

Den är billigare. Men s60 är en bil byggd för pygmeer och inte en rejäl man.   Speciellt inte om du vill ta med kompisarna i baksätet.
Den är alltså liten och obekvämare än en S80.

De rullar många v40 med från 98 ungefär men de var en rejäl skrotbil.

Du har fattat galoppen!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Muttley
13 april 2015
#20
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
IceEyes skrev:

Då är det ju sannerligen märkligt att det faktiskt rullar så pass många S60 på vägarna om den är underlägsen S80 ur alla avseenden.

Den är billigare. Men s60 är en bil byggd för pygmeer och inte en rejäl man.   Speciellt inte om du vill ta med kompisarna i baksätet.
Den är alltså liten och obekvämare än en S80.

De rullar många v40 med från 98 ungefär men de var en rejäl skrotbil.

Du har fattat galoppen!!

wink
Har ju ändå fått lägga någon mil i vardera.  Och s60 vs s80 är enorm skillnad.  S80 är liksom mer "kvalitetskänsla" i.
Köper han en S80 så har han en bättre bil än celican dessutom då den bara är jätteliten och opraktisk till tusen.

Men sen kan de klart vara dyrt i försäkring men de är ju inviduellt.


Sök