2257
Sök

Vad är detta för rör?

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#1
Tja,

Behöver få bekräftelse på va röret är för något... Folk har sagt att det är vevhusventilationen, men stämmer verkligen det? Jag tvivlar på det.

Jag har målat rött runt röret. Det sitter i nedre delen av luftburken och går bakom motorn till någon anslutning där (Till grenröret om jag får gissa)

Vad är det för något?
http://i60.tinypic.com/r91wki.jpg

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 april 2015
#2
En förvärmningsslang.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
En förvärmningsslang.

Vad är en förvärmningsslang, vad är dens syfte?
Just nu så har jag mitt öppna sportluftfilter fastmonterad i nere delen av luftburken (Locket är borttaget) o direkt kopplat till LMM & insuget. Har en liten avskärmning från motorn som jag har byggt själv, o så får den kall-luft från originala röret från grillen till nedre delen av luftburken.

Anledningen till varför jag frågar ang röret är pga när motorn är varm o jag stannar efter en körning så ryker detr utav bara helvete från röret, o röret är ju kopplat till nedre luftburken där mitt öppna luftfilter är.. Tänkte på om det är skadligt  när röken dras in via filtret till insuget...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#4
Ge dessa folk en utskällning och ev en väl placerad smocka, och hälsa från mig. Blir så trött på folk som gissar och hävdar tvärsäkert hur saker och ting hänger ihop och sedan tutar i de som inte vet felaktigheter. Luftledning till förvärmningen är korrekt...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#5
Vad är syftet med detta rör, och varför ryker det från den?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#6
Alkalinee skrev:
Vad är syftet med detta rör, och varför ryker det från den?

Att ta varm luft från grenröret in i motorn vid kallstart. Är du verkligen säker på att det ryker ur det röret och ingen annanstans? Det finns inget ihopkopplat med det som kan ryka

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#7
DiwraZ skrev:
Alkalinee skrev:
Vad är syftet med detta rör, och varför ryker det från den?

Att ta varm luft från grenröret in i motorn vid kallstart. Är du verkligen säker på att det ryker ur det röret och ingen annanstans? Det finns inget ihopkopplat med det som kan ryka

Iofs så ligger det ganska mycket olja på området bakom motorn (Längst in i motorutrymmet). Men det konstiga är att det kommer rök ur nedre luftburk också.. Kanske är hål i förvärmar-röret så röken från den varma oljan på motorn åker in i röret..?

Kan jag ta bort röret utan eventuella problem med motorn etc?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#8
Alkalinee skrev:
DiwraZ skrev:
Alkalinee skrev:
Vad är syftet med detta rör, och varför ryker det från den?

Att ta varm luft från grenröret in i motorn vid kallstart. Är du verkligen säker på att det ryker ur det röret och ingen annanstans? Det finns inget ihopkopplat med det som kan ryka

Iofs så ligger det ganska mycket olja på området bakom motorn (Längst in i motorutrymmet). Men det konstiga är att det kommer rök ur nedre luftburk också.. Kanske är hål i förvärmar-röret så röken från den varma oljan på motorn åker in i röret..?

Kan jag ta bort röret utan eventuella problem med motorn etc?

Ja du kan ta bort det. Du kanske ska rengöra motorutrymmet och reparera läckaget? Olja brinner rätt bra...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#9
DiwraZ skrev:
Alkalinee skrev:
DiwraZ skrev:

Att ta varm luft från grenröret in i motorn vid kallstart. Är du verkligen säker på att det ryker ur det röret och ingen annanstans? Det finns inget ihopkopplat med det som kan ryka

Iofs så ligger det ganska mycket olja på området bakom motorn (Längst in i motorutrymmet). Men det konstiga är att det kommer rök ur nedre luftburk också.. Kanske är hål i förvärmar-röret så röken från den varma oljan på motorn åker in i röret..?

Kan jag ta bort röret utan eventuella problem med motorn etc?

Ja du kan ta bort det. Du kanske ska rengöra motorutrymmet och reparera läckaget? Olja brinner rätt bra...

Japp, ska göra det om några dagar. Bor i Stockholm med varken garage eller p-plats o ingen högtryck eller vattenslang har jag heller, så det är lite extra jobb.. Men men, får ta o gå ut nån dag med vattenhink o tvättsvamp o göra fint i motorutrymmet smile

Det läcker ganska mycket olja vid höger fram inre drivknut också.. Har dock aldrig sätt nån form utav oljepöl under bilen, men hela området runt drivknuten där ´är helt svart o oljigt.. Antar att det är från växellådan?

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 april 2015
#10
DiwraZ skrev:
Ge dessa folk en utskällning och ev en väl placerad smocka, och hälsa från mig. Blir så trött på folk som gissar och hävdar tvärsäkert hur saker och ting hänger ihop och sedan tutar i de som inte vet felaktigheter. Luftledning till förvärmningen är korrekt...

Tolkar jag detta som att mitt svar var inkorrekt..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#11
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Ge dessa folk en utskällning och ev en väl placerad smocka, och hälsa från mig. Blir så trött på folk som gissar och hävdar tvärsäkert hur saker och ting hänger ihop och sedan tutar i de som inte vet felaktigheter. Luftledning till förvärmningen är korrekt...

Tolkar jag detta som att mitt svar var inkorrekt..?

Han syftade på dom som gissade förut när dom sa att det var vevhusventilationen, hehe.

Forummoderator
26 339 Inlägg
14 april 2015
#12
Alkalinee skrev:
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Ge dessa folk en utskällning och ev en väl placerad smocka, och hälsa från mig. Blir så trött på folk som gissar och hävdar tvärsäkert hur saker och ting hänger ihop och sedan tutar i de som inte vet felaktigheter. Luftledning till förvärmningen är korrekt...

Tolkar jag detta som att mitt svar var inkorrekt..?

Han syftade på dom som gissade förut när dom sa att det var vevhusventilationen, hehe.

Aha. Tänkte väl.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#13
Förresten, istället för o skapa en ny tråd så kör jag här...
Efter jag demontera luftburk & LMM o installerade ett öppet sportluftfilter så har en varningslampa börjat lysa. Internet säger olika, vissa säger att det är "Lambda-lampan", andra säger "Check Engine" etc.. Gul bakgrund med en grön triangel & ett upp&ner "Y" inne i triangeln. Vad är det?

Min diagnosterings-enhet är lite halvpaj tror jag.. Det fattas en liten metall-hylsa i varje slots förutom 2 typ... Jag läste lite om "ECU Reset", dvs återställa bilens dator så den kan lära in på nytt min körstil etc, genom att dra ur jorden från batteriet o ca 15min o sen koppla på den, o starta bilen, köra en sväng, stå på tomgång etc... Funkar det?
Senast redigerat av Alkalinee (14 april 2015)

2 306 Inlägg
14 april 2015
#14
Vänta... Så du kör utan LMM? Då är det inte så konstigt att lampan lyser... Sätt på den igen. Den finns där av en anledning.

Edit: Båda svaren är rätt, det är motorlampan, men den kallas ofta lambdalampan pga symbolen.
Senast redigerat av Mew (14 april 2015)


138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#15
Mew skrev:
Vänta... Så du kör utan LMM? Då är det inte så konstigt att lampan lyser... Sätt på den igen. Den finns där av en anledning.

Edit: Båda svaren är rätt, det är motorlampan, men den kallas ofta lambdalampan pga symbolen.

Joo, självklart har jag LMM inkopplad o monterad. Annars så dör bilen på tomgången ju :p Kan man inte släcka lamporna utan diagnosterings-enheten på nått sätt? Ang återställning av bilens ECU/Dator, är det möjligt?

1 304 Inlägg
14 april 2015
#16
Inte för att vara sån, men.. Med denna installation är jag inte alls förvånad att lampan lyser..
Gör om gör rätt.

Bild tagen ifrån Alkalinees projekttråd.

http://i57.tinypic.com/2ue6wlc.jpg
Senast redigerat av VirreEriksson (14 april 2015)


138 Inlägg
14 april 2015
Trådstartare
#17
VirreEriksson skrev:
Inte för att vara sån, men.. Med denna installation är jag inte alls förvånad att lampan lyser..
Gör om gör rätt.

Bild tagen ifrån Alkalinees projekttråd.

http://i57.tinypic.com/2ue6wlc.jpg

Jag håller faktiskt på o fixar detta, hehe.. Tigersåg är läskiga alltså, haha. Drog upp hela övre instrumentbrädan idag o tog ur instrumentpanelen o fixade hastighetsmätaren (Den går aldrig över 100km/h) Visade sig vara lite färg som hade flagnat upp o hindrade mätaren, hehe.. Drog även en blå LED-slinga i instrumentpanelen smile Nu är LMM delen färdig, så nu ska jag ut o fixa iordning filtret o sen återställa diagnosterings-enheten smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#18
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Ge dessa folk en utskällning och ev en väl placerad smocka, och hälsa från mig. Blir så trött på folk som gissar och hävdar tvärsäkert hur saker och ting hänger ihop och sedan tutar i de som inte vet felaktigheter. Luftledning till förvärmningen är korrekt...

Tolkar jag detta som att mitt svar var inkorrekt..?

Feltolkning... Du har helt rätt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 april 2015
#19
Alkalinee skrev:
VirreEriksson skrev:
Inte för att vara sån, men.. Med denna installation är jag inte alls förvånad att lampan lyser..
Gör om gör rätt.

Bild tagen ifrån Alkalinees projekttråd.

http://i57.tinypic.com/2ue6wlc.jpg

Jag håller faktiskt på o fixar detta, hehe.. Tigersåg är läskiga alltså, haha. Drog upp hela övre instrumentbrädan idag o tog ur instrumentpanelen o fixade hastighetsmätaren (Den går aldrig över 100km/h) Visade sig vara lite färg som hade flagnat upp o hindrade mätaren, hehe.. Drog även en blå LED-slinga i instrumentpanelen smile Nu är LMM delen färdig, så nu ska jag ut o fixa iordning filtret o sen återställa diagnosterings-enheten smile

Sätt i lampan igen!! Det ska bara va 2 metallhylsor i diagnosdosan. Du kan blinka fram felkod via den. Men se till att få det tätt vid lmm och nolla felkoder. Nollning kan göras via diagnosdosan eller att lyfta batteripol.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 630 Inlägg
15 april 2015
#20
Om du prompt vill behålla sportluftfiltret kan jag tipsa om att det går att modifiera locket till luftburken för att få filtret att passa, kapade lite på en kompis luftburk när han skulle ha sportluft filter.

Bara du behåller ena klämman så skakar inte filtret så mycket, LMMen kan gå sönder av för kraftiga vibrationer.

De/Dem


Sök