2585
Sök

Vart ska man börja?

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Tja jag är 17 år och har haft ett intresse av bilar och motorer i cirka 1 år, jag har länge velat börja meka med bilar och nu känner jag verkligen att det är dags att börja. Problemet är att jag inte vet hur jag ska börja, har ni några tips? Jag har läst runt lite i andra trådar, där läste jag att det är bäst att börja med att köpa en gammal volvo 740 och testa sig fram.

Tack på förhand!

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
Personligen började jag med en 89:as Honda Civic. Var kanske inte det optimalaste valet av förstabil, varken krocksäker eller så, men den var enkelt uppbyggd och drog lite bränsle.
Kunde inte ens byta tändstift när jag började pilla lite smått, men man lär sig så länge man lever.

Hade jag börjat idag så hade det blivit med en Volvo 740/940. Simpla, lätthanterliga, stabilt byggda och bra plattformar för lärdomar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Vad hade du börjat med när du köpt bilen? Jag antar att det finns vissa lättare saker som är bra att börja med för att sedan gå vidare till mer avancerade. Hur gammal var du när du började?
Senast redigerat av BlueStripez (18 april 2015)

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
BlueStripez skrev:
Vad hade du börjat med när du köpt bilen? Jag antar att det finns vissa lättare saker som är bra att börja med för att sedan gå vidare till mer avancerade. Hur gammal var du när du började?

Bland det första jag gjorde var att lacka upp fläkten och fläktkåpan..av någon anledning.

Jag skaffade körkort när jag var 19. Första bilen ett par år efter detta.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Är det någon idé att börja meka med bilar innan man har körkort? jag håller på att övningsköra och det går väldigt bra men är för ung för att ta körkortet än, men planerar att ta det så fort som möjligt

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
BlueStripez skrev:
Är det någon idé att börja meka med bilar innan man har körkort? jag håller på att övningsköra och det går väldigt bra men är för ung för att ta körkortet än, men planerar att ta det så fort som möjligt

Finns ju många som börjar tidigt, och tidigare än du.
Vill du så kan du, och skaffar du en bil nu som du fixar upp så har du ju en perfekt bil att köra sen när du väl har körkortet i din hand.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Aa, hade tänkt att köpa en volvo 740 ganska snart bara för att lära mig meka och sedan en audi a4 från ungefär 00 att ha som en första bil, den finns billig på blocket och är snygg för sitt pris. När jag har volvon bara för att meka måste jag betala skatt, försäkring och besiktiga bilen?

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
BlueStripez skrev:
Aa, hade tänkt att köpa en volvo 740 ganska snart bara för att lära mig meka och sedan en audi a4 från ungefär 00 att ha som en första bil, den finns billig på blocket och är snygg för sitt pris. När jag har volvon bara för att meka måste jag betala skatt, försäkring och besiktiga bilen?

Så länge du har bilen avställd så behöver du inte besiktiga eller betala skatt, förutom en liten årlig avgift på 65 kronor.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Vilka verktyg är bra att ha till hands när man håller på med bilar?

886 Inlägg
18 april 2015
Känns onödigt att först köpa en bil för att meka med och sedan köpa en annan bil att köra. En 740 och en A4 är dessutom ganska olika bilar.

Bättre då att köpa A4an från början och meka den så är den fin när du väl har kortet sen, istället för att krångla med att köpa en bil, lägga pengar och tid på att meka, sedan krånglet med att sälja den och så köpa en ny bil du eventuellt måste meka med igen...

När det kommer till verktyg gjorde jag en vettig lista när jag skaffade mekgaraget för typ ett år sedan. Tyvärr är den borta men dessa är en bra grund:

Hylsnyckelsats
Sortiment av fastnycklar
Insexnycklar
Några olika tänger
Skruvmejslar
Kofot
Handskar
Tejp, buntband, säkringar, snöre och annat bra att ha.
Bra arbetslampa
WD40/5-56

Såhär såg mekhörnan ut i garaget när jag precis hade flyttat in:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/253 … araget.jpg

Numera är det mindre städat och jag har uppdaterat med en låda och lite annat.
Senast redigerat av Wicca (18 april 2015)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Jag tänkte köpa en 720 för att jag har läst att den är lätt att meka med och därför lära mig grunder med den för att sedan gå vidare till andra bilar såsom a4:an, tror du jag som nybörjare skulle kunna handskas med en a4? Vad gör WD40/5-56? Jag hade tänkt att meka utomhus då jag bor i lägenhet och villa där ingen av dem har ett garage.

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
BlueStripez skrev:
Jag tänkte köpa en 720 för att jag har läst att den är lätt att meka med och därför lära mig grunder med den för att sedan gå vidare till andra bilar såsom a4:an, tror du jag som nybörjare skulle kunna handskas med en a4? Vad gör WD40/5-56? Jag hade tänkt att meka utomhus då jag bor i lägenhet och villa där ingen av dem har ett garage.

Beroende på vad du vill göra med bilen så kan du förstås köpa en Audi A4 direkt..om du nu vill ha en sådan.
Varför inte..dock är det ju mycket mer teknik och elektronik, med boxar och kabelhärvor i en sådan.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Det jag vill göra med bilen är det jag vet om just nu, är som sagt väldigt okunnig, ta bort ljuddämparen ur avgasröret så att den låter fint, sänka den, ta ut och sätta tillbaka delar. Det är vad jag vet, ni får gärna tipsa om ni kommer på något annat.

2 117 Inlägg
18 april 2015
Jag rekommenderar dig att försöka få tag på Bosch automotive handbook.
Läs igenom den flera gånger och sätt dig in i hur saker fungerar, var riktigt vetgirig.
Du kommer lära dig jättemycket och lägger en bra grund för att hålla på med bilar.

Att bara köpa en bil för att "meka" med kommer inte ge dig det du behöver. Du behöver en handledare som kan förklara för dig och visa. Handboken är superb.

http://www.bokus.com/cgi-bin/product_se … cwodB1sA1Q

7 274 Inlägg
18 april 2015
Köp en bil du vill ha. Sen lär du dig genom att läsa på om hur du lagar den när den gått sönder eller modifierar det du vill ändra.
Det är svårt att lära sig saker i början genom att endast läsa om man inte har prylen framför sig och kan jämföra texten med verkligheten .
Jag köpte min första bil som 19 åring och innan dess hade jag bara skruvat mopeder.
Idag är jag 26 och har rivit ner skylinen i molekyler och satt ihop den igen. Allt tack vare eget intresse och internet.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Så ni tycker jag ska köpa audi a4 som jag hade tänkt att köra med när jag tagit körkort och en bok, läsa om hur jag kan modifiera/ laga bilen och på så sett lära mig?

7 274 Inlägg
18 april 2015
Det fungerade för mig men alla är olika. Vill man så kommer man lära sig.
Det handlar bara om att våga men ändå lista ut hur man ska göra det först.

46 Inlägg
18 april 2015
Trådstartare
Så alternativt köper jag bilen, använder google eller en bok till min hjälp?

2 117 Inlägg
18 april 2015
Bosch handbok ger dig en omfattande information om hur bilar fungerar och är mycket bra läsning.

Haynes mekhandbok ger dig mekhjälp för din specifika bil.
http://www.haynes.com/images/product/599.824.600x400.15030.jpg

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 april 2015
shogun skrev:
Bosch handbok ger dig en omfattande information om hur bilar fungerar och är mycket bra läsning.

Haynes mekhandbok ger dig mekhjälp för din specifika bil.
http://www.haynes.com/images/product/59 … .15030.jpg

Haynes handböcker är i min värld bibeln.
Oerhört värdefull, och kan varmt rekommenderas.

Sök