Uppdatering:
Håller just nu på med "nya" motorn och snyggar till den. Snart dags att lyfta i den!
Börjar med några närbilder på lacken. Som sagt, riktigt nöjd med resultatet för att vara en garagelack!
Sen har det blivit en hel del rengöring/polering/slipning av diverse komponenter som sitter under huven. Lägger ut ett axplock av bilder på detta arbete.
Generator före:
Generator efter:
Slipade ner hela ventilkåpan och avlägsnade de värsta skavanker.
Sen så var det dags för remhjul och transmissionskåpan att få sig en omgång. Svartmålade prylar gör sig inte bra på en, i övrigt, röd motor i mina ögon.
Farsan gav mig ett tips på ett färgborttagningsmedel som jag skeptiskt penslade på, och så här såg det ut efter en stund! Sen var det bara att gnugga bort det!
Förbannat smidigt att göra på det här viset, så här såg det ut när färgen skrapats bort.
Såhär blev resultatet efter ytterligare slipning och polering. Klart godkänt
För- och efterbilder i all ära, men inser att det blir för mycket. Så här kommer en sammanfattande bild..
Utöver det så har jag slipat ner några framvagnsdetaljer också, målning av dessa återstår då färgen tog slut. Inväntar diverse packningar, färg och delar för att börja kunna skruva ihop motorn.
Köpte mig även ett par äkta italienska Weber 45or som ska ersätta Solex 40orna.
I väntans tider på delar och färg har jag ägnat mig åt lite annat pyssel. Tyckte mätarhuset såg så tråkigt ut med lacksläpp. Så bestämde mig för att skrapa bort färgen helt.
Tog lite autosol och putsade upp mässingen som var under.
Har funderat en hel del kring det här med platsbristen och luftfilterfrågan. Här kommer min lösning, för att slippa kapa upp en "weberhylla", men ändå hindra skit från att komma in i förgasarna. Vad fan har en tesil med det här att göra undrar ni säkert nu, svaret finns nedan!
Svar : Tog bort handtagen på tesilen och vips, så vart de förgasartrattsfilter istället!
Däremot har jag inte vågat gjort hål för fastsättning av filtren än, då jag inte vet vilken längd på trattarna jag kommer få lov att köra med. Kanske blir tvungen att köpa trattar som är kortare, så därför väntar jag med detta tills motorn är på sin plats! Och jo, jag är medveten om att liknande filter går att köpa nya, men dessa kostade mig 40kr..
Det var allt för tillfället, väntar som sagt på färg och lite delar innan jag kan börja sätta ihop motorn.
Kom gärna med synpunkter, kommentarer, kritik och åsikter!
Ha det gott!