Hej,
Skriver detta inlägg å en kompis vägnar då jag försöker hjälpa honom med hans bil.
Först lite bakgrundsfakta.
Han köpte bilen för ca 2 månader sen av en bilhandlare Bilen hade då gått ca 32.500 mil. Dagen efter så small det till i motorutrymmet och bilen började låta konstigt. Så han tog tillbaka bilen till bilhandlaren som konstaterade att turbosladden hade lossnat(det var åtminstone det min kompis sa). Bilhandlaren åtgärdade felet och bilen gick som en klocka!
Tills för ca en vecka sen....
När han körde upp för en relativt brant uppförsbacke(400m från huset, han hade då kört från sverige till norge nonstop i 50mil) så tappade bilen kraft(han beskrev det som att turbon la av) och en varningstext kom upp som beskrev: "Motorservice erfodras".
När jag sedan kollade i service boken så var det en service gjort 27/2-14 vid mätarställning 29.000, samt en notering+stämpel i serviceboken den 22/10-14 vid 32.000 där det stod: "Typ av service, kamrems och vattenpumpsbyte"(är alltså osäker om det bytts olja+filter som det borde varit dags för då).
Dagen efter tog vi och provkörde bilen ner till byn(ca 1km), varningstexten försvann och turbon började fungera igen.
Så han tog en chansning och tog bilen till jobbet. När han kört 7 mil med bilen sen service texten försvann dök den upp igen och bilen blev seg igen(körde bilen 3 mil hem sedan dess har den fått stå). Efter lite googlande fick jag fram att det kunde bero på att det var dags för byte av dieselfilter men det kom även upp endel andra orsaker, såsom trasiga slangar, vevhus reläer o.s.v.
Jag lånade då fram en iOBD2 för att söka felkoder. Kopplade in denna och körde en felsökning som gav mig noll felkoder. För att testa om felkodsläsaren ens fungerade kan det hända att jag gjort bort mig rejält
För att testa så kopplade jag ur luftmassemätaren och körde ett test. Och då fick jag fram felkoden(kom inte ihåg exakt nr på felkoden) som gällde luftmassemätaren. Så jag kopplade in LMM igen och startade bilen. Men sen när jag stängde av bilen igen så kom det ett skärande högt ljud som vilken motorintresserad som helst skulle må dåligt över. Ljudet höll på i ca 5 sekunder efter det att bilen stängts av. När jag sedan startade kom ljudet direkt så vi stängde genast av bilen(vet alltså inte om ljudet slutar efter en stund). Lokaliserade ljudet till något som jag tror är turbon(kommer iallafall från något som sitter snett nere till höger framför motorn).
Så frågan är alltså:
1. Tror ni att det byttes olja+filter i samband med kamremsbytet? Har ringt både verkstaden som utförde servicen och bilhandlaren men ingen kan ge mig något svar på det. (bor i norge och kompisen är inte jättesugen på att punga ut 6000NOK för byte av oljefilter, olja, kupe och dieselfilter, speciellt inte OM det gjordes för 4 månader sedan).
2. Kan en försenad service ge upphov till problemen med att turbon blir trött?
3. Gissar på att det skärande ljudet är ett stort orosmoln men finns det ens en liten strimma hopp för turbon(om det är den som låter)?
Tacksam för svar och tips, alternativt mer idéer på felsökning
Skriver detta inlägg å en kompis vägnar då jag försöker hjälpa honom med hans bil.
Först lite bakgrundsfakta.
Han köpte bilen för ca 2 månader sen av en bilhandlare Bilen hade då gått ca 32.500 mil. Dagen efter så small det till i motorutrymmet och bilen började låta konstigt. Så han tog tillbaka bilen till bilhandlaren som konstaterade att turbosladden hade lossnat(det var åtminstone det min kompis sa). Bilhandlaren åtgärdade felet och bilen gick som en klocka!
Tills för ca en vecka sen....
När han körde upp för en relativt brant uppförsbacke(400m från huset, han hade då kört från sverige till norge nonstop i 50mil) så tappade bilen kraft(han beskrev det som att turbon la av) och en varningstext kom upp som beskrev: "Motorservice erfodras".
När jag sedan kollade i service boken så var det en service gjort 27/2-14 vid mätarställning 29.000, samt en notering+stämpel i serviceboken den 22/10-14 vid 32.000 där det stod: "Typ av service, kamrems och vattenpumpsbyte"(är alltså osäker om det bytts olja+filter som det borde varit dags för då).
Dagen efter tog vi och provkörde bilen ner till byn(ca 1km), varningstexten försvann och turbon började fungera igen.
Så han tog en chansning och tog bilen till jobbet. När han kört 7 mil med bilen sen service texten försvann dök den upp igen och bilen blev seg igen(körde bilen 3 mil hem sedan dess har den fått stå). Efter lite googlande fick jag fram att det kunde bero på att det var dags för byte av dieselfilter men det kom även upp endel andra orsaker, såsom trasiga slangar, vevhus reläer o.s.v.
Jag lånade då fram en iOBD2 för att söka felkoder. Kopplade in denna och körde en felsökning som gav mig noll felkoder. För att testa om felkodsläsaren ens fungerade kan det hända att jag gjort bort mig rejält
För att testa så kopplade jag ur luftmassemätaren och körde ett test. Och då fick jag fram felkoden(kom inte ihåg exakt nr på felkoden) som gällde luftmassemätaren. Så jag kopplade in LMM igen och startade bilen. Men sen när jag stängde av bilen igen så kom det ett skärande högt ljud som vilken motorintresserad som helst skulle må dåligt över. Ljudet höll på i ca 5 sekunder efter det att bilen stängts av. När jag sedan startade kom ljudet direkt så vi stängde genast av bilen(vet alltså inte om ljudet slutar efter en stund). Lokaliserade ljudet till något som jag tror är turbon(kommer iallafall från något som sitter snett nere till höger framför motorn).
Så frågan är alltså:
1. Tror ni att det byttes olja+filter i samband med kamremsbytet? Har ringt både verkstaden som utförde servicen och bilhandlaren men ingen kan ge mig något svar på det. (bor i norge och kompisen är inte jättesugen på att punga ut 6000NOK för byte av oljefilter, olja, kupe och dieselfilter, speciellt inte OM det gjordes för 4 månader sedan).
2. Kan en försenad service ge upphov till problemen med att turbon blir trött?
3. Gissar på att det skärande ljudet är ett stort orosmoln men finns det ens en liten strimma hopp för turbon(om det är den som låter)?
Tacksam för svar och tips, alternativt mer idéer på felsökning
Senast redigerat av KarlIngvar (17 juli 2015)
0
0
0
0