Jag ser inga problem med en artonåring i en kombi, det är praktiskt och i många fall ser små modeller i mellanklassen bättre ut med kombikaross än som sedan i mitt tycke. Den röda i annonsen ger ett gott intryck men jag hade ändå föredragit coupén, jag kan förstå att man föredrar den livligare E30 men jag upplever E36 som en mer förtroendegivande karaktär att köra och det är i mina ögon positivt.
Sedan har 18is en mer eller mindre skottsäker motor med kamkedja jämfört med M40 som kräver täta rembyten och har en självmordsbenägen kamaxel, 1.9l M44 i en 18is är riktigt pigg jämfört med en mer ordinär 18i och den nyare bilen är mycket säkrare om olyckan är framme samt har ett passivt antisladdsystem; Det systemet kanske räddar dig undan diket vid något tillfälle?
Hur ratten sitter i förhållande till stolen påverkar inte det faktum att man enligt mig sitter riktigt bra i 3-serie E30/E36, det råder delade åsikter om det mesta på Garaget och jag kan hålla med om att den nyare S80 som befann sig i en helt annan pris och storleksklass vida överträffar 3-serie om man skall frakta någon i slips och kostym. Men jag sitter mycket bättre i BMW för Volvo´s stolar klarar inte av att stödja min rygg vilket gör att den värker efter en stund samtidigt som Volvo aldrig riktigt kopplat det här med god sikt, deras stora och tjocka takstolpar kan en mindre skolklass med barn gömma sig bakom och man får röra mycket på kroppen för att överblicka bilen vilket stör mig åtminstone.
Poängen är att du bör ta alla åsikter som skrivs här med en liten nypa salt och själv bilda dig en uppfattning, för ingen kan berätta för dig vad du tycker. Men med en budget på cirka 20.000:- hade jag rekommenderat en 3-serie E46 eller 5-serie E39 om jag får fritt spelrum, du kan nog hitta en okej och välskött före detta familjebil för de pengarna och de har ofta en kombikaross...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.