2484
Sök

Audi A4 B8 H&R fjädrar HJÄLP!

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#1
Sänkte bilen för två veckor sedan (H&R 35mm runtom), har rullat en bit över 100mil efter detta. Arslet är lika tokhög som innan. Bilen är utrustad med "ADS". Då kan jag endast ställa in hårdheten på chassit, alltså om det ska va "comfort" eller "dynamic".

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146514/146514-3358aa10c51a5cdb6d3547fe4444dec0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146514/146514-25912d9da6c16c3f5750e170328143a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146514/146514-199474ace040e0a596dfbe5a15954b61.jpg

Jag har pratat med verkstaden som utförde detta och dom hade ingen förklaring. Därefter vände jag mig till Bilmetro som inte heller kunde förstå varför. Har även pratat med återförsäljaren, dom nämnde något om elektronisk sänkning. Andra har även pratat om nivåreglering. Är jag tvungen att köra på andra fjädrar?

Alla tips är välkomna nu lol big_smile

Fram är den precis som jag vill ha det

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146514/146514-23fe004d74655f9768e319db2f92831d.jpg
Senast redigerat av nyller (4 maj 2015)

2 117 Inlägg
4 maj 2015
#2
Det finns en uppsjö olika H&R till bilarna. Det viktiga är att kolla viktfördelningen på framaxeln vs bakaxeln.
Med alla olika motortyper, diesel, bensin, 4a, 6a, 2wd, awd osv så gäller det att köpa rätt variant. Gissningsvis har du ev. fått fjädrar som speglar att du ibland kan tänkas köra med tung last och då ska fjädringen inte bottna.
På min CC finns det en klisterlapp med uppgifter om vikt på framaxeln placerad i dörröppningen på förarsidans B-stolpe.


Avstängd
10 388 Inlägg
4 maj 2015
#3
shogun skrev:
Det finns en uppsjö olika H&R till bilarna. Det viktiga är att kolla viktfördelningen på framaxeln vs bakaxeln.
Med alla olika motortyper, diesel, bensin, 4a, 6a, 2wd, awd osv så gäller det att köpa rätt variant. Gissningsvis har du ev. fått fjädrar som speglar att du ibland kan tänkas köra med tung last och då ska fjädringen inte bottna.
På min CC finns det en klisterlapp med uppgifter om vikt på framaxeln placerad i dörröppningen på förarsidans B-stolpe.

Sitter i motorrummet på Audi, om de inte ändrat på B8:an

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

394 Inlägg
5 maj 2015
#4
Hej.

De enda H&R fjädrar som finns i 35mm är till Allroad, kan ju vara annan geometri på deras bakvagnar...
KAN ju vara att du fått fel sats, har du möjlighet att dubbelkolla artikelnr?

Allroad: H&R-28.969.2

"Vanlig Avant" tdi+v6 30mm: H&R-29.061.2-920

Står nr på både kartong och fjädrar, på bakfjädrarna står det även HA, Hinter Axe, tyska för bakaxel.

Försök kolla det:)

Med vänlig hälsning Stefan

67 Inlägg
5 maj 2015
#5
Off topic: Det är sådär man vill ha det! Högt bak och låg fram, ser sjukt coolt ut. Det enda som saknas nu är offroad däck bak och slicks fram big_smile

ONT: Har du hört med H&R om du möjligtvis fått fel fjädrar/varför den är så pass hög bak?


1 Inlägg
21 december 2018
#6
Hej.

Fick du någon rätsida på bakvagnen?
Mvh Viktor

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 december 2018
#7
ViktorGibrand skrev:
Hej.

Fick du någon rätsida på bakvagnen?
Mvh Viktor

Riktigt gammal tråd du hittade men kanske dyker TS in och uppdaterar?
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
28 december 2018
Trådstartare
#8
Detta hittade jag för något år sedan, kopierar rakt av ifrån min gamla projekt tråd till Audin:

Fick en länk av fredrikkh här på garaget igår som kanske kan förklara saken med mitt höghus. Som sagt så sänkte jag ådin här i somras med H&R 35mm men baken var fortfarande lika hög som original. Bilen är utrustad med ADS. Nu tror jag verkligen att detta kan förklara saken. En plast spacer bak som gör att det blir oförändrat.

Kika länken: https://www.audizine.com/forum/showthre … ost8318644
Senast redigerat av nyller (28 december 2018)

Hobbymekaniker
470 Inlägg
17 januari 2019
#9
Om det är AR fjädrar så ser AR likadan ut många gånger, konstigt nog inte alltid.. Fronten kommer ned men baken stannar.

Det som skiljer AR mot vanliga A4 är att främre dämparna är längre och har fjädersätet högre upp. Bak vill jag minnas att det är samma sak.. Så egentligen borde en AR sats sänka en vanlig A4 35mm med..

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök