torsen skrev:
Beror väl lite på vad du ska ha bilen till.
Ska du ha den som dragbil för t ex hästsläp så ska du absolut ha en bil med fördelningslåda med lågväxel.
Helst ska bilen även ha konstant 4x4 och riktig fördelningslåda med låsbar mellandiffrential.
Suzuki har 3 bilar som alla är mer eller mindre kompetenta.
Grand Vitara XL7 har 3 sätesrader men tyvärr fördelningslåda utan mellandiffrential.
Grand Vitara Wagon senare modeller har konstant 4x4 och riktig fördelningslåda.
Grand Vitara 3-d är den minsta har konstant 4x4 men utan lågväxel.
Avråder, om du har krav på framkomlighet vintertid, att köpa Audi, BMW, Volvo, KIA, Hyundai m fl som inte har riktig 4x4 utan s k Haldex som, om den försenat griper in när framhjulen redan förlorat greppet, inte gör någon praktisk nytta. Den automatiska 4x4, typ Haldex, kan även gripa in oönskat när du t ex i normal landsvägsfart i en kurva med vinterväglag ger lite för mycket gas så kan bilen ändra karaktär från understyrd till överstyrd.
Mycket obehagligt.
Andra trevliga lagom stora bilar är Mazda Tribute, Jeep Cherokee/Liberty KJ och Ford Maverick.
Den senare har lite enklare transmission med viscokoppling.
Vill du ha lite enklare och mindre bil men med kompetens så finns lågbudgetalternativet Lada Niva.
Lite större, rymligare, dyrare och kompetent bil så finns Land Rover Defender 110. Men den kanske är lite för macho. Den får dessutom dra 3½ ton på 50 mm kula. Något ton mera på "lantbruksdrag".
Till syvende och sist är det nog din budget, ditt behov och körkänslan som kommer att avgöra ditt val.