3739
Sök

Evo 8, hjul/rattproblem vid hög hastighet

KAOZ
82 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
Hej!

Som rubriken lyder så får jag problem när jag accelererar från 0-till 90kmh+
Efter när jag har släppt gasen eller inte tryck på lika mycket så får jag sjukt obalans på hjulen och ibland kan bilen bara hålla på att byta fil utan att jag gör något, men då svänger jag tillbaka, så jag kör rakt. i lägre hastigheter så går det jättebra att köra. det är just i högre hastigheter.

Jag känner mig inte helt säker i bilen längre när jag kör högre hastigheter och när jag kör om en bil. men när jag ligger och bara puttrar i 90+ så kan jag köra med en hand utan problem att hålla ratten rak.
så "rattfrossa" kan det nog inte vara.

Detta med glapp i styrleden kanske är något, eller är det hjulinställning som ska göras?
bytte nyss bakdäcken innan besiktningen som var igår, och den gick igenom..
detta borde dom väl märkt isåfall väl?
och framdäcken klagade dom inte på. jag har ingen aning, antingen hjulinställning eller dåliga styrleder.

vad ska jag göra först, göra en hjulinställning, eller kolla upp styrlederna?

Tack för svar!

KAOZ
82 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
jag har 2.8 bar i däcken, det sa han på däckfirman, är det för lite?

Evo raggare
386 Inlägg
7 maj 2015
Däcktrycket är okej,  kolla som sagt styrleder och  framvagnen. Byte du till samma typ av däck i bak som fram?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

KAOZ
82 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
nej, det är olika fram och bak, men har haft så ett år och förra ägaren har haft det så med, sen bytte jag bara bakdäcken till exakt samma till dom jag hade innan.

Forummoderator
26 353 Inlägg
7 maj 2015
mkmk skrev:
nej, det är olika fram och bak, men har haft så ett år och förra ägaren har haft det så med, sen bytte jag bara bakdäcken till exakt samma till dom jag hade innan.

Definiera "olika"?
Är dom bredare bak än fram menar du hoppas jag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

KAOZ
82 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
olika märken, och troligen bredare där bak

4 822 Inlägg
7 maj 2015
olika bredd ger olika rullomkretser vilket inte är bra på en bil med 4 hjulsdrift, det kan tom skilja lite på olika märken trots att det är samma storlek.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

KAOZ
82 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
så med andra ord så borde jag skaffa samma däck som jag har där fram som bak?

Evo raggare
386 Inlägg
8 maj 2015
Det är jätteviktigt! Annars sliter du ut diffarna på nolltid. Man ska köra med samma dimensioner från samma tillverkare fram och bak. Det har visat sig att fastän du har samma dimensioner på däcken fast med en annan tillverkare så diffar rullomkretsen.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

KAOZ
82 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
Tack för svar, redan beställt nya puckar fram nu, sen ska jag göra en hjulinställning efter det!

Sök