Tror läckan är inom området jag ritat. På framsidan av kylaren på den sidan slangarna sitter. Kan köra 1,5 mil innan lampan börjar blinka så det läcker ganska mycket. Hur ser jag var det läcker? Några tips?
Som SLG säger trycksätt med luft, har du den full med vatten och vinklad så att det röda är vattenfyllt så borde det spruta en stråle nånstans.
Hur mycket tryck är svårt att säga men det brukar räcka med max 1 bar . Jag har byggt en slangstump med en ventil på som öppnar sig vid 1 bar som jag stoppar på ena anslutningen och jag har då alltid hittat läckan.
Kan det funka med kylartätning tills jag hittar en ny? Kan jag sänka ner den i vatten, täppa alla slang hål utom ett och blåsa? eller måsta jag ha mer tryck, typ kompressor? Kan jag ta bort kylflänsarna på problem området och se om jag ser hålet? Typ slipa bort dom? Ska man testa med såpvatten på och blåsa?
www.bildelaronline24.se verkar ha en för 373 kr som ett exempel. Du får ju jämföra mått osv så det stämmer. Annars har säkert en bildemontering i din närhet också något som passar.
Tackar. Det blir en ny tror jag. Men får köra med den gamla så länge. Tog bort flänsar nu och upptäckte rost. Läste på garaget att man kan löda för att täta. Kan man limma annars? Typ avgas pasta eller epoxy?
Du kan ju försöka laga med 2-komponents-epoxy eller liknande om du har. Men ärligt alltså, titta hur ytan den ska fästa ser ut, finns ju inget kvar att limma i !!
När bilen också är under drift så kommer du också bygga upp ett tryck på något mellan 0.6 till 1 Bar, och kombinera det med en temperatur på 90+ grader. Eventuella "tejpningar" du nämnde kommer inte att fungera så bra
Låt bilen stå nu i helgen, åk ner på en bildemontering på måndag, så har du problemet fixat till Måndag kväll.
Nu har den nya kylaren kommit. Jag satte in den och det verkar funka. Men när jag startar bilen snurrar inte fläkten. Ska den alltid snurra, eller gör den bara det ibland?
Givaren som styr fläkten sitter i botten på kylare . Finns med 1 eller 2 lägen. Är det 3 stift i är det med hög och låg fläkt. Är det 2 så är det av och på
Just det, i så fall skruvade jag i givaren i den nya kylaren. På en Renault R5 jag hade tejpade jag ihop två sladdar för att fläkten skulle komma igång. Var det givaren kanske? Ska jag testa det?
Har du inte haft problem förut så kan du ju vara ganska lugn. Annars kan du som några säger funktionstesta genom att mata den med +12V och Jord (GND). Vill du dock göra en fullständig kontroll så bör du även testa termostat/kontakten som står fläktens till och frånslag, har ingen hjälp att ge där dock.
Men jag skulle sitta lugnt i båten, får du problem framöver i en bilkö ex så dra på kupévärmen på max och öppna rutorna så drar du ut varmluften ur motorn ändå. I Sveriges klimat är det väldigt sällan fläkten behövs ändå.