Glöm inte borra och hona blocket till exakt rätt dimension, annars är jobbet med smidda kolvar ogjort.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Finns det ingen markering bör det inte spela någon roll. På de där kolvarna fanns ju inga utfräsningar för ventiler, och antar de är liksidiga på undersidan också?
Finns det ingen markering bör det inte spela någon roll. På de där kolvarna fanns ju inga utfräsningar för ventiler, och antar de är liksidiga på undersidan också?
Glöm inte borra och hona blocket till exakt rätt dimension, annars är jobbet med smidda kolvar ogjort.
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
Är blocket helt runt och exakt rätt storlek behövs det inte inte borras men hona gör man ju alltid. Sen ska du också slipa in rätt avstånd på kolvringsgapet.
Finns det ingen markering bör det inte spela någon roll. På de där kolvarna fanns ju inga utfräsningar för ventiler, och antar de är liksidiga på undersidan också?
Dem är liksidiga undertill.
Då spelar riktningen ingen roll.
Miniblock skrev:
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
Det skiljer alltid lite i storlek både mellan cylindrarna och även mellan kolvarna. Tillverkningen har gränser på exaktheten, och det kan skilja, eh, låt oss säga 0,001-0.07 mm kanske. Därför bör man låta blocket borras/honas, så cylinder 1 honas efter den kolv som kommer hamna i cylinder 1 osv.
Men så länge allt är inom marginalerna, behövs ingen storleksjustering, men jag skulle åtminstone mäta och matcha varje kolv till varje cylinder.
Däremot hona bör alltid göras så oljan fäster bättre på cylinderväggarna och de nya kolvringarna "slits" in korrekt.
Glöm inte borra och hona blocket till exakt rätt dimension, annars är jobbet med smidda kolvar ogjort.
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
För att OEM och smidda kolvar har olika spel. OEM motor har ofta gått en bil när man börjar och cylindrarna är inte helt runda längre. Man beställer kolvar med överdimension och borrar/honar till exakt rätt mått när man har kolven i handen.
Att inte göra det ger inte direkt några fördelar över originalkolvar tyvärr. Ja styrka, men inte täthet osv.
En Volvo vit-motor som exempel är ju borrad 81mm, men sen är kolvarna märkta med olika storlekar trots det är 81mm på alla. Smidda kolvar har andra spel som standard än originalkolven och när man dessutom kan hitta upp till 6st olika stora kolvar i samma 81mm motor så blir det pannkaka.
Hårt men sant.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Finns det ingen markering bör det inte spela någon roll. På de där kolvarna fanns ju inga utfräsningar för ventiler, och antar de är liksidiga på undersidan också?
Dem är liksidiga undertill.
Då spelar riktningen ingen roll.
Miniblock skrev:
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
Det skiljer alltid lite i storlek både mellan cylindrarna och även mellan kolvarna. Tillverkningen har gränser på exaktheten, och det kan skilja, eh, låt oss säga 0,001-0.07 mm kanske. Därför bör man låta blocket borras/honas, så cylinder 1 honas efter den kolv som kommer hamna i cylinder 1 osv.
Men så länge allt är inom marginalerna, behövs ingen storleksjustering, men jag skulle åtminstone mäta och matcha varje kolv till varje cylinder.
Däremot hona bör alltid göras så oljan fäster bättre på cylinderväggarna och de nya kolvringarna "slits" in korrekt.
Lite svårt och få det honat då blocket sitter kvar i bilen, jag har tyvärr ingen lyft eller platsen att kunna få ut hela motorn. Vet att man kan hona själv med biltemas honingsverktyg, är det bra eller dåligt? Tycker blocket ser ganska fint ut, inga repor, motorn har ju bara gått 6000mil.
Glöm inte borra och hona blocket till exakt rätt dimension, annars är jobbet med smidda kolvar ogjort.
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
Är blocket helt runt och exakt rätt storlek behövs det inte inte borras men hona gör man ju alltid. Sen ska du också slipa in rätt avstånd på kolvringsgapet.
kolvringsgapet har jag filat till redan enligt det CP pistons rekommenderar.
btw, har du koll på hur många grader ringarna skall vara vridna? Är det 120 grader?
Varför skulle jag borra/hona blocket, när jag har köpt kolvar i samma dimension som OEM?
Det skiljer alltid lite i storlek både mellan cylindrarna och även mellan kolvarna. Tillverkningen har gränser på exaktheten, och det kan skilja, eh, låt oss säga 0,001-0.07 mm kanske. Därför bör man låta blocket borras/honas, så cylinder 1 honas efter den kolv som kommer hamna i cylinder 1 osv.
Men så länge allt är inom marginalerna, behövs ingen storleksjustering, men jag skulle åtminstone mäta och matcha varje kolv till varje cylinder.
Däremot hona bör alltid göras så oljan fäster bättre på cylinderväggarna och de nya kolvringarna "slits" in korrekt.
Lite svårt och få det honat då blocket sitter kvar i bilen, jag har tyvärr ingen lyft eller platsen att kunna få ut hela motorn. Vet att man kan hona själv med biltemas honingsverktyg, är det bra eller dåligt? Tycker blocket ser ganska fint ut, inga repor, motorn har ju bara gått 6000mil.
6000 mil är ju inte jättelångt, nej, men beror mer på hur den körts. Har du kvar ett tydligt kryssmönster på cylinderväggarna? Om inte, så MÅSTE det honas.
Förstår dig helt med att du helst inte vill lyfta blocket och lämna in det, men antingen kan man göra det rätt från början eller göra om det när det gått åt helvete. Ingen koll på Biltemas honingsverktyg, men antar det är bättre än att inte hona alls.
Tycker blocket ser ganska fint ut, inga repor, motorn har ju bara gått 6000mil.
Jag vill gärna stoppa dig innan det blir fel. Kolvarna kan du kanske returnera och köpa rätt dimension.
Man kan inte titta sig till skicket på sina cylinderlopp, det måste mätas fram av någon som verkligen kan mäta. Dels rundheten och dels dimensionen, kanske även ytjämnheten för att avgöra om du behöver hona om loppen.
Sedan bestämmer du och din motorfirma hur mycket man skall borra blocket, eller om det räcker att hona helt enkelt. Därefter köper man kolvar och borrar+honar eller bara honar till kolvspel enligt kolvtillverkaren.
Att inte göra detta är som att byta olja men behålla oljefiltret, att kränga av och på samma par utslitna däck på nya fälgar eller byta besiktningsstation om man fick nedslag på trasiga blinkerslampor.
Tyvärr är det så.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Tycker blocket ser ganska fint ut, inga repor, motorn har ju bara gått 6000mil.
Jag vill gärna stoppa dig innan det blir fel. Kolvarna kan du kanske returnera och köpa rätt dimension.
Man kan inte titta sig till skicket på sina cylinderlopp, det måste mätas fram av någon som verkligen kan mäta. Dels rundheten och dels dimensionen, kanske även ytjämnheten för att avgöra om du behöver hona om loppen.
Sedan bestämmer du och din motorfirma hur mycket man skall borra blocket, eller om det räcker att hona helt enkelt. Därefter köper man kolvar och borrar+honar eller bara honar till kolvspel enligt kolvtillverkaren.
Att inte göra detta är som att byta olja men behålla oljefiltret, att kränga av och på samma par utslitna däck på nya fälgar eller byta besiktningsstation om man fick nedslag på trasiga blinkerslampor.
Tyvärr är det så.
Jag hade en diskussion för två dagar sedan med min kontakt som renoverar mitt cylinderhuvud, han är en erfaren motorbyggare som har hållt på i över 20 år, han har även utfört jobb åt PPF. Först och främst tycker han att du överdriver för att alla cylindrar är ovala, efter en borning och honing så sker ju alltid en tvätt utav blocket med tempraturer på 50-70 grader, redan där blir blocket ovalt. Cylinder och kolv är uppmätt, finns varken några vändkanter eller repor. Han tyckte dock att en honing är alltid bra och utföra, det kunde jag göra själv.
Förstår inte grejen med att behöva borra blocket då jag kan inte ens går upp i kolvdimension.
Vet själv att när killarna på audi verkstäderna byter kolvar & stakar på 2,0 TFSI och där snackar vi om bilar som har gått enda upp till 12000mil, så byter de kolvarna och stakarna rakt av utan ens att kolla cylinderslitage eller hur rak toppen är och då snackar vi om EA888 genII motorerna.
Smidda kolvar kräver annat spel jämfört med originalkolvarna. Detta pga annan värmeutvidgning hos de olika kolvmaterialen. Det är mycket viktigt att blocket har korrekt tolerans på borrningen för att ge rätt spel mellan kolv och cylinder. I kolvförpackningen ska det finnas med en måttanvisning som måste följas. Kolla att ditt block uppfyller kraven.
I övrigt är honingen mycket viktig för att säkerställa optimal matchning av kolvringarna vs cylinderloppen. Dåligt inkörda kolvringar ger större läckage mellan cylinder och ring = lägre effekt.
Smidda kolvar kräver annat spel jämfört med originalkolvarna. Detta pga annan värmeutvidgning hos de olika kolvmaterialen. Det är mycket viktigt att blocket har korrekt tolerans på borrningen för att ge rätt spel mellan kolv och cylinder. I kolvförpackningen ska det finnas med en måttanvisning som måste följas. Kolla att ditt block uppfyller kraven.
I övrigt är honingen mycket viktig för att säkerställa optimal matchning av kolvringarna vs cylinderloppen. Dåligt inkörda kolvringar ger större läckage mellan cylinder och ring = lägre effekt.
Jag hade en diskussion för två dagar sedan med min kontakt som renoverar mitt cylinderhuvud, han är en erfaren motorbyggare som har hållt på i över 20 år, han har även utfört jobb åt PPF.
Man skall inte lyssna på vem som helst. Så är det. Vem du väljer att lyssna på är upp till dig. Gobbe som säger man kan skita i allt och bara hona till det lite själv på en höft eller någon som tekniskt förklarar varför det behövs, trots att du med stor sannolikhet kommer skita i det han bemödar sig skrivs ner åt dig.
Ja alla är olika.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag hade en diskussion för två dagar sedan med min kontakt som renoverar mitt cylinderhuvud, han är en erfaren motorbyggare som har hållt på i över 20 år, han har även utfört jobb åt PPF.
Man skall inte lyssna på vem som helst. Så är det. Vem du väljer att lyssna på är upp till dig. Gobbe som säger man kan skita i allt och bara hona till det lite själv på en höft eller någon som tekniskt förklarar varför det behövs, trots att du med stor sannolikhet kommer skita i det han bemödar sig skrivs ner åt dig.
Ja alla är olika.
Är helt med på det du säger, att om man köper nytt så gör man det ordentligt, en mätning när blocket ändå är tomt är ett litet jobb, och visar det sig vara utanför toleranserna för kolvens min-max mått så är det förspillt att byta kolvar.
Borrning och honing är inget man gör för att det är skoj, det behövs/behövs inte beroende på blockets mått. Och för att få veta måttet så mäter man.
Miniblock: Vad har du för mått i dina cylindrar, och vad har kolvarna för krav på borret?
kör drop-in kolvar i samma dimension om det ser bra ut loppen, slipa in kolvringar och hona själv..
Jag har åkt 400 hk/l på detta concept i många år utan nån tendens till skurna lopp eller nämnvärd leakdown eller vevshusvent
fler vassa tips,
*Återanvända ram och vevlaget på nya stakar också! Dem funkade ju innan man rev motorn. *Byter man olja var 500mil så kan man ha två dunkar där man bara skiftar fram och tillbaka mellan. Efter 6 gånger slänger man dunkarna som då har 1500mil per dunk. Tändstift knackar man bara ihop lite om den misständer. *Smalbandslambda från en Opel Ascona duger gott, koppla den direkt in i Megasquirtboxen för automatisk mappning av bränsle. *Har inte bilen tändfördelare så montera en sådan och svetsa den stumt *Tanka alltid 50% E85 *Biltema har en pump som är bättre än 044
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-