3180
Sök

Köp av sin första bil, så tips är välkommet!!

4 146 Inlägg
5 juni 2015
Du kan ju köpa 940 LTT också, väldigt små skillnander mot FTT. Lika lätta att trimma mm.

Evildan
5 juni 2015
zemet skrev:
Du kan ju köpa 940 LTT också, väldigt små skillnander mot FTT. Lika lätta att trimma mm.

Killen tar väl B-behörighet inte Traktorkort/AM?

4 146 Inlägg
5 juni 2015
Evildan skrev:
zemet skrev:

Har jag pratat i nattmössan eller är det du som är ute och cyklar?smile

Jag menade Lätt Trycks Turbo och Full Trycks Turbo på volvo 940. Alltså B230FK och B230FT.

Evildan
5 juni 2015
zemet skrev:
Evildan skrev:
zemet skrev:

Har jag pratat i nattmössan eller är det du som är ute och cyklar?smile

Jag menade Lätt Trycks Turbo och Full Trycks Turbo på volvo 940. Alltså B230FK och B230FT.

Enbart en respons likvärdig den tramsiga som gavs i inlägg #68. cool

Sen vet ju inte jag om du menade att dom som bara ligger och skruvar sina motorstarka lik bör bruka lokaltrafiken eller om du menar att det är bättre att åka lokaltrafik än att åka tråkig men fungerande bruksbil från Asien då din respons var tämligen vagt komponerat.
Senast redigerat av Evildan (5 juni 2015)

112 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Idag när jag kom hem från skolan så såg jag att det stod en Porsche 924 hos grannen.
sen gick jag över och snackade lite med honom om diverse bilar och sa att jag ska köpa första bil snart, och att det i nuläget lutar åt en 9-3 från typ 99 av den lilla motorn.
då säger han att han har en sån ståendes som han vill bli av med då han har sin Porsche nu samt att den inte gick igenom besiktningen pga av följande fel
Dåliga bromsrör(?) samt att handbromsen var otillräcklig.
Så i dagsläget verkar det som om det blir att köpa grannens bil faktiskt!
Han var tredje ägarn pvh han innan var saab-mek så han hade gått igenom den och bytt vattenpumpen mm.
Den har gått 22k mil så det är ingen lågmilare men men, han hade tänkt sig 4000 för den, det tyckte jag verkade lovande!
Jag har inte sett den men skulle kanske göra det i veckan. big_smile

6 630 Inlägg
5 juni 2015
Bromsrör är tråkigt att byta, men inte den svåraste operationen ändå.. bara det blir tätt innan man ger sig ut för ombesiktning.

Handbromsen kan vara lite olika, vet ej hur bromsarna ser ut på 924 men 4000 spänn för en gammal Porsche är inte mycket att bråka om, köp! smile

De/Dem

112 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Jag var tydligen otydlig, det är en 9-3 han har ståendes och Porschen är hans dagliga bil

6 630 Inlägg
5 juni 2015
Synd. wink Men ändå..

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 juni 2015
silversnurran skrev:
Cheeva har antagligen inte skruvat på annat än sura 9-5or som gått biopower döden.

Jodå smile har byggt några motorer på t5 block...

112 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
Länge sen jag skrev nåt i tråden men nu har jag äntligen köpt min bil!
Det blev en Audi a4 avant s-line quattro från 2004!
Den har nog allt lullul som man kunde kryssa i från fabriken känns det som.
Den är i nyskick!  Endast ett fel har jag hittat vilket är ett stenskott o hjulhuset.
Den är pedantskött och inget har snålats på, full dokumentation och då menar jag full, har killen fyllt på med luft finns det uppskrivet!
Det enda negativa är att den har gått 31 000 mil men det känns som den Har gått 10 000 autobahn mil, riktigt fräsch alltså.
Jag köper den av min kompis pappas firma som har kontakt med en Audi frälst kille så jag har gratis hjälp om den skulle knasa nån gång.
Senast redigerat av MangoLinus (2 september 2015)

1 192 Inlägg
2 september 2015
MangoLinus skrev:
Länge sen jag skrev nåt i tråden men nu har jag äntligen köpt min bil!
Det blev en Audi a4 avant s-line quattro från 2004!
Den har nog allt lullul som man kunde kryssa i från fabriken känns det som.
Den är i nyskick!  Endast ett fel har jag hittat vilket är ett stenskott o hjulhuset.
Den är pedantskött och inget har snålats på, full dokumentation och då menar jag full, har killen fyllt på med luft finns det uppskrivet!
Det enda negativa är att den har gått 31 000 mil men det känns som den Har gått 10 000 autobahn mil, riktigt fräsch alltså.
Jag köper den av min kompis pappas firma som har kontakt med en Audi frälst kille så jag har gratis hjälp om den skulle knasa nån gång.

Låter som ett bra val! Grattis big_smile

67 Inlägg
7 september 2015
Lätt som ett bra val, dem där är odödlighets maskiner. Bättre än dem nya "små" motorerna som dem sätter i sina a3or och a4or. Dem gamla är inte alls lika strypta för att hålla nere kostnaden på bensin och utsläpp. smile

Hoppas allt går bra med bilen och att du inte får något drivline problem. smile

Edit: Upp med bilder. smile
Senast redigerat av UnshakenHB (7 september 2015)

112 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
Tack!!
Jag är verkligen supernöjd med bilen!
Jag testade att gasa på en gång och blev förvånad över hur den gick, var en riktig turboknuff! big_smile
Vet ni vad den laddar original? Börjar misstänka att min är trimmad då den laddar 1,5 bar...
Bilder kommer imorgon förhoppningsvis, jag funderar även på att starta en liten projekttråd där jag lägger upp lite bilder då och då.
Tex är grillen plastidippad men den har börjat flagna så den ska bort sen är bakljusena tonade och det ska också bort men sen kommer jag ändra motorn lite grann... big_smile

112 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
Nu kan man se bilen på min sida! lite tråkiga bilder men men, och så såg den ut vid köpet.big_smile

67 Inlägg
8 september 2015
Såg ju fräsch ut, ta bara bort den fula dekalen i fönstret.. Och plastidipen på grillen har gjort sitt. big_smile Och varför ska du ta bort tonningen på backlyckterna? Tycker det såg helt ok ut eller är du inte sugen på att bli stopad? Blev stopad för xeon ljus 2 gånger med min Audi och kommer säkerligen bli det igen med Nissan för att vissa poliser inte kan reglerna. smile
Senast redigerat av UnshakenHB (8 september 2015)

112 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
Tack! big_smile
toningen ser bra ut på bild men i verkligheten är den flammig hmm samt att jag vill inte stannas för småsaker och behöva förklara att den gick igenom besiktningen med toningen.wink
haha aa den dekalen måste bort!neutral

139 Inlägg
8 september 2015
Grattis!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

773 Inlägg
8 september 2015
Ser bra ut, enda dem kan komentera på toningen på bakljusena är att du dels inte har reflex bakåt även om dem är för mörka delvis syns det bra igenom bryr dem sig inte "oftast". Montera en reflexx lite diskret på bilen så går den både genom besiktning lagligt och polisen "bör" inte ha något att säga. Fick detta förklarat av en besiktningschef big_smile

67 Inlägg
8 september 2015
Bra tips. Som tur för mig har min riskokare reflexer bakåt redan, men får se hur mörkt det blir när jag tonar dem. Kanske till och med kör med plastidip. Lätt att ta bort, lätt att applicera när bakljusen väll är borttagna med. smile

112 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
Är det krav på reflexer bakåt?yikes
Har ni några tips på hur jag ska få bort toningen på bakljusena?
Jag hade tänkt mig att slipa ner toningen och sen maskinpolera upp glansen igen och avsluta med nåt lager klarlack, vad tror ni om det?smile

Sök