4298
Sök

Bromsar fram låter mm nya fjädrar fram

75 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
Hej !

Undrar om någon som kan om bilar vill hjälpa mig ?
Köpte en Passat -06 för ett tag sedan och ville ta bort lite lackskador och underredsbehandla.
De ringer mig dag 1 och säger att båda framfjädrarna är av och ska vi åtgärda detta.
Jag bad om bilder på fjädrarna och fick det.
Så nya fjädrar fram.
När jag hämtade bilen så lät det väldigt mycket från däcken fram.
Ljudet följde med beroende hur fort jag körde så att säga, inte konstant.
Påpekade det och åkte tillbaka de pekade tillbaka något skydd eller dylikt.
Vi provkörde och inte ett ljud, härligt !
Sedan tog jag en längre tur för att känna på den för mig nya bilen och det var bra tills jag saktade in och skulle parkera, då gnisslade det fram.
Skivorna var glödheta...

Så min fråga är kan detta ha med att de har bytt fjädrar eller har haft underredsbehandling på fel ställen ?
Eller har jag bara otur igen.

Mycket tacksam för svar !

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
8 juni 2015
Link73 skrev:
Hej !

Undrar om någon som kan om bilar vill hjälpa mig ?
Köpte en Passat -06 för ett tag sedan och ville ta bort lite lackskador och underredsbehandla.
De ringer mig dag 1 och säger att båda framfjädrarna är av och ska vi åtgärda detta.
Jag bad om bilder på fjädrarna och fick det.
Så nya fjädrar fram.
När jag hämtade bilen så lät det väldigt mycket från däcken fram.
Ljudet följde med beroende hur fort jag körde så att säga, inte konstant.
Påpekade det och åkte tillbaka de pekade tillbaka något skydd eller dylikt.
Vi provkörde och inte ett ljud, härligt !
Sedan tog jag en längre tur för att känna på den för mig nya bilen och det var bra tills jag saktade in och skulle parkera, då gnisslade det fram.
Skivorna var glödheta...

Så min fråga är kan detta ha med att de har bytt fjädrar eller har haft underredsbehandling på fel ställen ?
Eller har jag bara otur igen.

Mycket tacksam för svar !

Då ligger bromsarna på. det kan vara oken som kärvar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 244 Inlägg
8 juni 2015
Hej!
Att bromsarna blir glödheta (vilket inte är normalt om du inte suttit och trampat på bromsen samtidigt som du gasat) har inget med trasiga fjädrar att göra eller underredsbehandlingen. Blir bromsarna extremt varma är det bromsoken som kärvar ( kolvarna i oken som inte går tillbaka efter att du bromsat). Då måste du byta bägge oken.

Vad menar du med att "däcken låter"? menar du att det gnisslar från bromsarna fram?
Senast redigerat av jaka54 (8 juni 2015)

2 Inlägg
9 juni 2015
Det behöver inte vara oken. Det kan också vara att klossarna ligger på. Att de har kärvat fast i styrspåret. Börja med att ta loss dem och gör rent. Fila bort rosten på styrstiftet och lägg på lite fett på det och montera. Bättre att det glappar lite än sitter stumt. Vill du var noga så kan det vara idé att måla med ex hammarlack efter rengöring av ytorna om du har gott om tid. Det brukar snabbt bli rost i spåret och det kan ju hindra återväxten med lite färg. Det brukar sitta glidplåtar som ska förhindra att beläggen fastnar i spåret men det blir istället rost under dem och på styrstiftet så det måste bli rent på alla ställen. Blir det inte bättre av detta så är det sannolikt oken som kärvar. Har du tur så går det kanske att gymnastisera dem genom att vrida kolvarna fram och tillbaka. Kolla bara så att du snurrar dem i rätt riktning eftersom det är olika på vänster och höger sida. Ofta har skyddsdamasken spruckit och det har kommit in fukt och damm på kolvarna. Då är de förstörda av rost. Till gamla bilar finns både damasker och kolvar att köpa för att renovera oken men till nyare bilar köper man komplett och inte sällan utbytes med pant på den utbytta oken. :-)

75 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Tack för era svar, uppskattas mycket !

Det gnisslar inte men låter som något ett skrapande ljud mest från höger fram och det är den som blir som hetast.
Detta hade jag inte innan jag lämnade in bilen det var därför jag ställde frågan om fjädrar mm.
Vill inte ge mig på att ta bort oken och annat, har aldrig gjort och kan mycket lite om detta...

6 244 Inlägg
9 juni 2015
Hej!
Det är hur enkelt som helst att ta bort oken! Tveka inte!

Sök