2459
Sök

Köpråd ang Audi a4.

18 Inlägg
13 juni 2015
Trådstartare
Har nu känt att det börjar bli dags att kolla efter en ny roligare bil pga bättre ekonomiskt. big_smile
Har just nu en Audi 100 2.3.

Är sugen på att köpa en audi A4 1.8 eller 2.0, quattro är ett måste. (årsmodell 06-08)
Nu till min fråga, jag har ca 2.5 mil till jobbet,  jobbar skift. Vilket i sig känns som att det inte kommer vara värt med en diesel.

Är det kanske mer värt att köra på en 2.0? jag vet ju att quattro kommer göra att den drar ca 1dl mer än en utan quattro, men den lär ju hålla ett lägre varvtal i högre hastigheter?

Är inte direkt ute efter att köra så det ryker, då min audi 100 inte är världens race car direkt tongue så en 1.8 lär kännas sjukt mycket bättre än det jag har nu.

Så vad säger ni, är det mer värt med en 2.0? eller bör man köra på en 1.8 , enligt bränsleförbrukning.
vad hade ni valt? erfarna audi ägare? smile

Tack på förhand coolcool

(",)

Yawn...
3 151 Inlägg
13 juni 2015
Har ingen erfarenhet av just dom bilarna du nämner, men generellt sett så upplever jag (i alla fall med min körstil) att större motorer ger en bättre totalekonomi än dom mindre. Jag kör mest landsväg, runt 100 km/h, vilket leder till högre varvtal. De bilar som har större motorer brukar varva mindre och ger därmed bättre förbrukning, men hur skillnaden är på A4 1.8 och 2.0 vet jag inte. Du kan ju åka och provköra en 1.8 och en 2.0, kolla förbrukning på färddator och kolla vilka varvtal det är vid t ex 100 km/h så ser du ju skillnaden.

Quattro är kung.

Sök