Tjenare va kul att du tittade in!
Lite om migJag har alltid varit intresserade av Opel old-timers, Ja ända sedan jag såg min fars Kadett GTE från -79. Så när körkortet var i hand så skaffade jag mig en Manta B från 1977.
Om projektetSå planen är alltså att renovera upp bilen från grunden så att den blir som ny fast med en hel del förbättringar. Här kommer en liten lista på vad som kommer göras (denna lista kommer nog att fyllas på flera gånger)
MotorOriginal 1900 ska bytas ut mot en 2.4 16v (Kapad topp från Opel omega 3000 24v) med ett egengjort ITB insug, så gott som race kammar, smidda stakar och kolvar. Siktar på runt en 240-270 sughästar.
ExteriörLackas om i röd och laga all rost (ovanligt lite faktiskt) Taket ska bytas då den har en taklucka från en Volvo
Nya däck och fälgar (revolution 5 Spoke rally) Sänkas minst 6 cm och hårdare allt i princip. Alla lås ska bytas då de nuvarande inte fungerar bra.
InteriörDet var meningen att det skulle bli så gott som original men såhär när man har kommit en bit så får det bli helflockad instrumentpanel, dörrsidor flockad mittkonsol. Specialgjord bur enligt mina önskemål från Finess i Eskilstuna.
Som sagt detta är ett långtidsprojekt och jag ska försöka uppdatera tråden så ofta jag kan!
//Tim
Så ser alltså min Manta ut i dag väldigt fint skick må jag säga!
Hur kan man inte älska dessa bilar!
Då var garaget ledigt och Donatorbilen inne! En Manta B GSI från 1986
Riktigt risigt skick
Men motorn går att använda!
Inredningen är i väldigt fint skick också!
Nja det vette fan!
Det händer en del. Men jäklar vad rostig den är
Och hyllan fylls på. Dessa är alltså grejer som går att använda eller sälja!
Vid detta tillfälle visste jag ännu inte vad so gömde sig under mattan
Det krävdes en hel del våld att få bort tändspolen XD
Stolsfästet på förarsidan, Usch
Radiatorn satt fast så det blev till att kapa!
Kapning av fästet.
Sakta men säkert så blir det mycket grejer i hyllan!
Detta gömde sig då under mattan på förarsidan. Ja det blåa ni ser där under är pallbocken
Och här står min Manta och gosar med farsans Golf gti mk1!
Tur att detta bara är reservdelsbilen
Detta var ett helvete att få av -___-... Men vänta lite är det där slutet på ett extraktorrör?
Japp det var det!
Inte dåligt, bilen betalar ju för sig själv!
Sista bilden jag har för tillfället. Är väl inne på helg nummer 4 nu tror jag, mer bilder kommer!