En från grunden renovering av min Opel Manta B -77 den ska utrustas med lite smått och gott bland annat en komplett 2,4 CIH 16v som ska trimmas med highkomp kolvar, nya stakar, uppgraderad ventilmekanism, vassa kamaxlar... Visa mer
Jag har också lekt med tanken på att lacka den grön närmare bestämt Audis gröna som kom på bland annat Sport quattron. Malachite Green heter färgen. Jag tror att tillsammans med de vita revolution 5 spoke fälgarna och de vita GSI dekalerna skulle det se riktigt häftigt ut! Synpunkter?
Fälgarna ska såklart vara vita men jag pratade om att lacka bilen i den gröna färgen?
Åhhh ursäkta läste lite för fort. Ja, varför inte.
Jag var inne på att lacka bilen röd först men det är så vanligt bland mantorna. Man måste ju sticka ut!
Innan mina föräldrar flyttade från kåken dom bodde i för x antal år sedan så hade dom en granne som hade en manta, jag tror den var från -70 talet någon gång & den var gris rosa. Den stack ut må jag säga.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Tjenare, nu var det ett tag sen senaste uppdateringen. Ursäkta för det! Jag har bråkat med framvagnen och äntligen fått isär den! Snart så ska den skickas på blästring sen pulverlack!
Välsmort var det i alla fall. Tur det!
Sen har jag också övat på att svetsa då jag är väldigt grön men börjar få häng på det !
Provar lite olika tekniker!
Jag har också knegat på med skrapningen av underredsmassan. Det tar sin lilla tid men jag har kommit på ett sätt som funkar riktigt bra faktiskt.
1.Först så skrapar jag bort det mesta, varmluftspistolen får hjälpa till där det sitter hårt. 2.Sedan använder jag vinkelslipen med en stålborste och tar bort småskitet. 3.Sedan så sprutar jag på lite Castrol motorcycle DWF och torkar bort med en trasa.
Såhär såg det alltså ut i dag. Nästan alla bussningar kommer bli utbytta till mässingsbussningar med en stålhylsa. På alla ställen där det kommer sitta en sådan bussning ska det också sitta en smörjnippel som går in till stålhylsan. Stumt ska det bli, exakt som jag vill ha det!
Hylsorna gjorda. Där ser ni också en originalbussning
Fin puts på hålen! Dessa blir lite kluriga att göra då hålen inte har samma storlek rakt igenom utan den smalnar av
Detta är riktigt special, egengjorda brickor med spår för o-ringar
Så blir det alltså när det kommer bli monterat i bilen! Stort tack till min far som har stort tålamod och lärde mig hur man använde svarven!
Det rullar på i garaget, mest så har jag jobbat med att laga hål men i dag så tog farsan och jag tag i att laga hatthyllan! Den gamla håliga hatthyllan urkapad (se äldre bilder för hur det såg ut)
Efter mycket slipande, passande och svetsande så är det här resultatet!
Ja det är surt när folk gör såhär mot dessa bilar och speciellt när dom inte kan göra det på rätt sätt utan bara tar en plåtsax och klipper upp det som i det här fallet. Är hatthyllan trasig i din Manta också ?
Ja det är surt när folk gör såhär mot dessa bilar och speciellt när dom inte kan göra det på rätt sätt utan bara tar en plåtsax och klipper upp det som i det här fallet. Är hatthyllan trasig i din Manta också ?
Den ser nästan likadan som din gjorde och man kan verkligen undra hur man tänker när man tar en plåtsax och klipperbort massa plåt och inte ens tar bort de vassa bitarna. Trösten är att i min svarta GSI finns inge hål gjorda och det har inte varit någon stereo i den på många år.
Ja det är surt när folk gör såhär mot dessa bilar och speciellt när dom inte kan göra det på rätt sätt utan bara tar en plåtsax och klipper upp det som i det här fallet. Är hatthyllan trasig i din Manta också ?
Den ser nästan likadan som din gjorde och man kan verkligen undra hur man tänker när man tar en plåtsax och klipperbort massa plåt och inte ens tar bort de vassa bitarna. Trösten är att i min svarta GSI finns inge hål gjorda och det har inte varit någon stereo i den på många år.
Jäklar vilken tur! Den ser ut att vara i väldigt bra skick din svarta Manta, goda framtidsplaner också!