Tänkte att det var dags att starta en projekttråd om bygget.
BMW e36 328 -96 M-sport coupe street/drifting bil.
Bilen kommer användas i största del på bana och i bilsportsammanhang.
Det är en kompromiss mellan en driftingbil och en gatbil. Fininsh som en gatbil och körbarhet som en driftingbil är tanken.
2014
2015
2017
2018
Projektet började vintern 2013/2014 och då byggdes framvagn om bland annat med ökade styrvinklar och chassit uppdaterades med coilovers och styvare bussningar samt bakvagnen helrenoverades.
Våren 2014 så fick originalmotorn m52b28 tvångsmatning i form av turbo, större spridare samt mappad styrenhet. Uppskattningsvis levererade bilen ca 380-400whp.Det blev med tiden för mycket för originalmotorn och en vevstake tittade ut genom blocket
Samtidigt togs beslutet att bygga om motor och drivlina.
Under vintern 2014/2015 så började byggnationerna av den nya motorn.
2015:
MOTOR:
Helsmidd M50 Med m52b28 Vanostopp. Borrad och 2.8L vevaxel = 2.9L (2928cc)
Uppvinklad 10 grader
Dynamiskt balanserad motor. Vevaxel, svänghjul, tryckplatta,triggerhjul, remskiva
Stakar invägda, uppmätta/honade och korrigerade vikt "lillända/storända"
Invägda kolvar
Stålblock, toppdeckat och borrat från std 84-> 86mm
Smidda JE kolvar, ca 8.5 kompression
JE Heavy Duty kolvbultar
Smidd 2.8L Vevaxel
Glyco Ram/Vevlager
Smidda H-profil Stakar
ARP 2000 bult i vevstakar
ARP Bult topplock
Cooperring toppackning
Stödgördel 12,9
M52b28 Oljepump, svetsat drev
Racekamkedjor
Racekedja Oljepump
BMW M3 e46 oljefilterhus med termostat och uttag för oljekyl.
Oljekylare
TOPP:
m52b28 topp, lätt portad(gjutskägg/ojämnheter)
M3 s50b32 retainers med dubbla fjädrar från m50b25 ickevanos
Ickevanos insugskam på avgas
m50b28 insugskam med vanos aktiv
TURBO:
Borgwarner s366 T4 twin entry A/R .91
AVGAS:
3,5" avgas från turbo
Pulssplit grenrör med dubbla Tial MVR 44mm Wastegate
INSUG:
Intercooler
3" tryckrör
Egenbyggt Plenum/insug i 5mm aluminium med trattar
CHASSI/DRIVLINA:
Zf 530d 5speed Växellåda (motor uppvinklad 10grader)
Omsvarvat M30 Svänghjul
Sachs 765 tryckplatta
6p Sinterlamell
Special kardan
3:15 Svetsad Diff
Egentillverkade motorfästen/växellådsfäste
Ombyggt oljetråg
90sha polyuretan bussningar hela bakvagn/framvagn
Underrede polyuretan 2k lack
Helrenoverad bakvagn. Blästrad, industripulverlackad med rostskydd
Helrenoverad framvagn
HSD Monopro Coilovers
Fram: Justerbar Camber, Caster, TOEin, TOEout
Bak: Justerbar Cambers, TOEin, TOEout
Modifierade e46 alulänkarmar fram
Modifierade styrspindlar
M16 främre diffbult med delrin bussning
2017:
Bytt växellåda till omsvetsad GS6-53dz
Ombyggd e36 bakvagnsbrygga
Modifierad e60 M5 Diffklump
Egentillverkat bakre fäste till diffen anpassat för originalbussningar.
Delrinbussningar till diffen
Polyerethanbussningar 90sha till bakvagnsbryggan/bärarmar
e92 m3 vänster drivaxlar
e46 m3 nav/bärarmar
e46 m3 ledlager i navet till camberstag och fjäderskålar
e36 fjäderskålar
Justerbara camberstag
Pinnbultade nav
e46 m3 bromsskivor
e46 m3 bromsok
Stålomspunna specialtillverkade bromsslangar
BROMSAR:
Fram: E46 M3 CSL bromsskivor (aluminium centrum) med Brembo 6kolvs ok
Bak: E46 M3 bromsskivor (aluminium centrum) med M3 bromsok
Hydraulisk stående handbroms (Willwood 0.625" cylinder med Speedings fördelningsventil)
Uppdaterat hösten 2017:
Bytt till Bosch Motorsport 1300cc spridare
Uniball till krängningshämmare bak
Ny större turbo, Borgwarner efr9180
Ombyggd dp för turbo.
Vattenkylning till turbo
Renoverad Vanos. (glappade)
Bromsad till 903whp/1000nm
2018:
Fullbur med sparco bälten/skalstolar
Sparco 2-ekrad ratt
Ombyggd/flyttad handbroms
Integrerad surfplatta i mittkonsolen
Uppgraderat luftfilter/luftintag till turbon
Ny motor, med dessa uppgraderingar (utöver 2017):
ZRP i-profil vevstakar med L-19 ARP bult
Egendesignad stödgördel
Ny topp, annan portning
Lättare hydrauliska tryckare (m54)
M54b30 insugskamaxel
STORT TACK TILL NI SOM SPONSRAR OCH HJÄLPER MIG!
SÄVAR MOTOR
ZRP RACING PARTS
MOTOR NORD
OLJEMAGASINET
SPEEDING
SIMONS SPORTSYSTEM
AUTOTECH MOTOR TROLLHÄTTAN
PPF / PURE PERFORMANCE FACTORY
SCHMIEDMANN
SPACER.SE
PITEÅ MOTORSLIPMATTIAS SANDGREN
MARCUS HOGBY
MIKAEL HOGBY
ROBIN LUNDSTEN
ROGER LUNDMARK
STEFAN WALLSTRÖM
MICKE SUNDQUIST
GRABBARNA I GARAGET