3882
Sök

Köpa första bilen.

5 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#1
Hallå, är en grabb på 17 år och börjar att planera mitt första bil köp.
Bilen kommer att gå längre sträckor relativt ofta (ca 90mil enkel resa) och även användas dagligen. Den ska även vara någon större då det ska få plats med flertal passagerare och även någon/några resväskor.
Nu stackar jag inte fullsatt bil och sju stycken resväskor men då jag pendlar mycket så blir det en del att ta med sig.
Jag har en stabil budget på 30 - 50 tusen men vill såklart hålla det så lågt som möjligt.
Det ska vara en nyare bil, skön att köra, gå bra och vara fräsh inuti.
Någonting i liknelse med Audi A6 alltså, men allt går bra.
Det kan vara en automat, bensinare, manuell, vad som helst.
Någon som har några tips på detta?

371 Inlägg
17 juni 2015
#2
Volvo v70 av nån turbo modell? smile


5 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#3
Moparracing skrev:
Volvo v70 av nån turbo modell? smile

Jo absolut visst är det ett alternativ, men jag är ändå något för bmw, passat ,audi osv.

Yawn...
3 151 Inlägg
17 juni 2015
#4
A6 är fina bilar, sköna att åka långt i. Särskilt om man är lång (jag är 193, sitter som en kung i A6:an). Jag behöver inte ens ha stolen längst bak, har kanske 2-3 steg kvar på justeringen, så det finns gott om plats bakom förarstolen fortfarande. Bränsleekonomin då? Tja, min är en 2.5L turbodiesel V6 med fyrhjulsdrift och automat, drar cirka 0.75 L/mil blandat och runt 0.65 L/mil vid lugn landsvägskörning. Kompisen har en 2.4 bensin FWD (manuell) som drar cirka 0.9 L/mil blandat och 0.75 L/mil landsväg.

+Stor, rymlig.
+Relativt låg förbrukning med tanke på vikt och storlek.
+Ser schysst ut.
+Bra interiör för långkörning. Mittarmstöd, flera kopphållare, etc.
-Dyr service? Gäller väl kanske dom flesta tyskar.
-Framvagnen är svag, räkna med att få byta styrleder några gånger.

Annars finns ju BMW 5- eller 7-serie, dom sitter man rätt bra i också dock lite mindre plats för långa ben jämfört med A6.

+Snygga.
+Helt ok förbrukning.
-Ovanligt med fyrhjulsdrivet, bakhjulsdrift är inte jättekul att pendla med på vintern. Särskilt inte om det är mycket snö på vägarna.
-Dyra likt Audi angående service.
-Ofta ganska dyr försäkring, särskilt när man är ung.

Toyota Avensis kanske är ett alternativ? Dom sägs vara pålitliga och får bra betyg hos bilprovningen. Säkert billigare att äga som ungdom också.

Kia Cee'd? Relativt ny bil för billig peng, förvånansvärt rymliga invändigt också. Går billigt! Billig att äga överlag (försäkring, skatt, reparationer).

Hyundai i30? Ungefär samma egenskaper som Cee'd, men kanske faller dig bättre i smaken. Jag sitter riktigt bra i i30, trots min längd. Tror det var en 2011 jag körde (kanske lite utanför din budget), den drog cirka 0.4 L/mil under min provtur om jag inte minns helt fel.
Senast redigerat av Mervolic (17 juni 2015)

414 Inlägg
17 juni 2015
#5
Hur lång blir den totala körsträckan per år?

Relativt låg budget, men vill ha en lite nyare bil, bra komfort, hyfsat stor, fräsch inredning. Detta skriker Peugeot 607. Är egentligen ett "tysk freak" Men för dom pengarna måste jag erkänna att då gör dig själv en tjänst att ta något annat märke för att få lite nyare/fräschare bil.

ca 50 pix får man en äldre A6 modell som tillverkades 98-04 eller E39 BMW (Som jag för övrigt också kan rekommendera starkt om du vill ha tyskt) den modellen tillverkades 96-04.

Men för 40-50k bör du få en senare årsmodell i både A6 98-04 eller 5-serie E39. A6 är dock inget jag rekommenderar, kamrem, FWD eller törstig quattro, känns sämre och tråkigare rätt genomgående jämfört med 5-serie. (Tex 530i) 

Men i 607 får du en bil som tillverkades ca 01-10, och för 50000:- bör du få en ganska fräsch välutrustad 05-07a
Gärna 2.7HDI eller 3.0 V6 bensin som är snålare än vad man tror.

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … 11&w=3
En 08 med detta miltal för dessa småpengar.. http://www.blocket.se/malmo/Peugeot_607 … 11&w=3

07a för 28k http://www.blocket.se/kalmar/Peugeot_60 … 11&w=3

Sedan lär du kunna dra av lite pengar till på dessa priser. Franska bilar har aldrig varit riktigt poppis i Sverige..
Om du vill ha lite äldre finns ju 01-03or för inga pengar.

Annars är t.ex en äldre 5-serie E39 ett alternativ kanske?
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_525 … 11&w=3
http://www.blocket.se/varmland/BMW_530i … 11&w=3

520,525,530 har typ samma förbrukning, därför skulle jag välja 530 elt 525, 520 endast om man inte bryr sig om prestanda samt får en riktigt schysst bil till bra pris. Finns även 540, hade ett gäng sådana när jag var 17-20år. Gick som som satan tyckte man då, relativt törstig också. Men nuförtiden knappast dyrare än 530i förutom förbrukningen då.

En dieselmotor i en gammal A6 eller E39 kan jag inte rekommendera då skatten är skyhög samt motorena är omoderna, saknar t.ex partikelfilter. 607 HDI va första dieseln med partikelfilter, så den kostar lite mindre i skatt, men fortfarande inte i närheten lika billiga som nya dieselbilar


371 Inlägg
18 juni 2015
#6
Men ja skulle nog faktiskt kört på en passat Diesel,har fått intrycket att det är driftsäkra bilar,sen tycker ja dem kan bli riktigt goa me lite styling men de e ju ja de :p
En kompis har en passat alltrack, riktigt skön bil och åka i ,specielt om du ska lång åka.

Men du har inte funderat på subaru outback?  Ochså en väldigt bekväm bil vid lite längre färder  ....


Yawn...
3 151 Inlägg
18 juni 2015
#7
Skatten på A6 diesel är kanske hög, men kör man mer än 3000 mil per år så lönar det sig ändå.

5 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#8
Jag förväntade mig definitivt inte såhär bra svar, haha!
Men jag ska kolla upp allt imorgon, har inte tid ikväll.
Tack för alla svar, och de frågor som ställts ska jag räkna på och svara så fort jag bara kan.

5 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#9
Så jag kollade runt lite snabbt på vad ni har skrivit och även funderat en del själv.
Jag kom även fram till att jag nog vill ha en automat, då jag kommer att köra mycket och gillar att slappna av lite till musiken varje gång jag kör, och även kommer att köra mycket inom Stockholm och Göteborg så känns det som en väldigt enkel men skön detalj.
En bil jag fastnade för ganska direkt var http://www.blocket.se/klippan/Passat_Co … =5&w=3
Jag tror personligen att det är något såntdär jag behöver för att inte ta fram idioten i mig och köra sönder bilen inom 6månader.

414 Inlägg
18 juni 2015
#10
mesos skrev:
Så jag kollade runt lite snabbt på vad ni har skrivit och även funderat en del själv.
Jag kom även fram till att jag nog vill ha en automat, då jag kommer att köra mycket och gillar att slappna av lite till musiken varje gång jag kör, och även kommer att köra mycket inom Stockholm och Göteborg så känns det som en väldigt enkel men skön detalj.
En bil jag fastnade för ganska direkt var http://www.blocket.se/klippan/Passat_Co … =5&w=3
Jag tror personligen att det är något såntdär jag behöver för att inte ta fram idioten i mig och köra sönder bilen inom 6månader.

Bra bil om än lite tråkig kanske. Men helt klart en bra&vettig brukis. Då bilen är en 2.0 tfsi så bör du fråga ägaren angående oljeförbrukningen. I vissa fall dricker dessa motorer otroligt mycket olja. En släkting fick sin motor utbytt på garantin just pga detta förra året på en q5a som rullat typ 7000 mil. Men en så gammal bil på 20k mil har ju knappast några garantier att luta sig emot.

Får du ett bra ex utan hög oljeförbrukning är det dock en vettig motor
Senast redigerat av Powe_R (18 juni 2015)


Evildan
18 juni 2015
#11
Powe_R skrev:
mesos skrev:
Så jag kollade runt lite snabbt på vad ni har skrivit och även funderat en del själv.
Jag kom även fram till att jag nog vill ha en automat, då jag kommer att köra mycket och gillar att slappna av lite till musiken varje gång jag kör, och även kommer att köra mycket inom Stockholm och Göteborg så känns det som en väldigt enkel men skön detalj.
En bil jag fastnade för ganska direkt var http://www.blocket.se/klippan/Passat_Co … =5&w=3
Jag tror personligen att det är något såntdär jag behöver för att inte ta fram idioten i mig och köra sönder bilen inom 6månader.

Bra bil om än lite tråkig kanske. Men helt klart en bra&vettig brukis. Då bilen är en 2.0 tfsi så bör du fråga ägaren angående oljeförbrukningen. I vissa fall dricker dessa motorer otroligt mycket olja. En släkting fick sin motor utbytt på garantin just pga detta förra året på en q5a som rullat typ 7000 mil. Men en så gammal bil på 20k mil har ju knappast några garantier att luta sig emot.

Får du ett bra ex utan hög oljeförbrukning är det dock en vettig motor

Vidare är det en sådandär "problemfri" DSG i den bilen.
Även DQ250 havererar i högre grad än vad som är acceptabelt och gör att jag skulle avstå.

Några tursamma individer kör sina DQ200 och DQ250 utan problem, men även någon NSU Ro 80 rullar fortfarande utan motorbyte. wink

Evildan
18 juni 2015
#12
Prius, Avensis och Corolla är bra driftsäkra alternativ för ett färskt körkort som du utan problem kör längre sträckor.

Inte några bilar att impa på polarna med varv efter varv runt donkens drive thru men ett bra fungerande transportmedel med låga ägandekostnader.

Honda Accord är inte heller något dumt alternativ.

6 126 Inlägg
18 juni 2015
#13
Hej!
Passaten ser ju fin ut, men kolla om den har svankstöd i stolarna! Det är ett måste för mig. Tyvärr är standardstolarna i VW inget vidare då är alldeles för "platta" enligt mig.
DSG låda är också ett måste om jag skulle köpa bil idag. Har en sån i min Audi TT 3.2lit roadster  (2004) och den växlar helt underbart.


Yawn...
3 151 Inlägg
18 juni 2015
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Passaten ser ju fin ut, men kolla om den har svankstöd i stolarna! Det är ett måste för mig. Tyvärr är standardstolarna i VW inget vidare då är alldeles för "platta" enligt mig.
DSG låda är också ett måste om jag skulle köpa bil idag. Har en sån i min Audi TT 3.2lit roadster  (2004) och den växlar helt underbart.

Du är den första jag hör som faktiskt rekommenderar en DSG-låda på det här forumet. yikes

Forummoderator
26 350 Inlägg
18 juni 2015
#15
Mervolic skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Passaten ser ju fin ut, men kolla om den har svankstöd i stolarna! Det är ett måste för mig. Tyvärr är standardstolarna i VW inget vidare då är alldeles för "platta" enligt mig.
DSG låda är också ett måste om jag skulle köpa bil idag. Har en sån i min Audi TT 3.2lit roadster  (2004) och den växlar helt underbart.

Du är den första jag hör som faktiskt rekommenderar en DSG-låda på det här forumet. yikes

Haha..samma här.
Nog för att den äldre modellen? verkar funka hyffsat ändå, men dom nyare DSG-lådorna är likvärdiga med bojsänken..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
18 juni 2015
#16
Jag fyller på med lite kommentarer.
Skulle absolut satsa på en säker, billig och lite större bil. Bakgrunden till hur jag tänker är att första bilen inte ska vara dyr. Din grabb kommer helt säkert inom en framtid lägga bilen i diket eller ordna en och annan parkeringsskada. De här misstagen kommer alla göra innan man blivit mer van och rutinerad. En Volvo 740, 940 eller 850 är en jättebra start. En enkel bil som inte kostar skjortan men fyller sitt syfte. Är dessutom hyggligt driftsäker och skulle problem uppstå finns det både kunskap och delar i varje lite lanthandel.
Efter några år går det att gå upp några prisklasser och få det lite mer bekvämt.

6 126 Inlägg
19 juni 2015
#17
Hej!
Håller med! En enkel bil  som Volvo 740 eller Audi 100 utan en massa tjafs som fyrhjulsdrift eller turbo, med stelbakaxel, är väldigt lättmeckade.-Om man nu tycker om at mecka! Har haft bägge bilmodellerna själv , har fortfarande en -89:a Audi Avant 2,0E,  och delar till bägge modellerna är lätta att få tag på. Audin är betydligt bränslesnålare än Volvon och är överhuvudtaget en modernare konstruktion vilket innebär att den har bättre väghållning och "körkänsla" än Volvon. Bägge dessa bilar har helgalvad kaross vilket innebär att de inte rostar så lätt(alla bilar rostar tyvärr). Försäkringen på dessa bilar är också billig. Jag t.ex betalar 900:- om året (trafikförsäkring Trygg Hansa) för min Audi 100 Avant 2,0E -89.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 juni 2015
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med! En enkel bil  som Volvo 740 eller Audi 100 utan en massa tjafs som fyrhjulsdrift eller turbo, med stelbakaxel, är väldigt lättmeckade.-Om man nu tycker om at mecka! Har haft bägge bilmodellerna själv , har fortfarande en -89:a Audi Avant 2,0E,  och delar till bägge modellerna är lätta att få tag på. Audin är betydligt bränslesnålare än Volvon och är överhuvudtaget en modernare konstruktion vilket innebär att den har bättre väghållning och "körkänsla" än Volvon. Bägge dessa bilar har helgalvad kaross vilket innebär att de inte rostar så lätt(alla bilar rostar tyvärr). Försäkringen på dessa bilar är också billig. Jag t.ex betalar 900:- om året (trafikförsäkring Trygg Hansa) för min Audi 100 Avant 2,0E -89.

740 -86 och äldre är väl inte helgalvade??? Inte troligt att man hittar en då de redan rostat bort...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

414 Inlägg
21 juni 2015
#19
Varför rekommendera äldre burkar med 0 krocksäkerhet och antagligen värdelös driftsäkerhet, dålig komfort, hög förbrukning.
Om vi bortser från ungdomar som sladdar runt i äldre skrothögar, typ 740,940,240 äldre BMW och Mercor. Hur många då kvaddar egentligen förstabilen? Visst kanske någon får en liten p-skada eller så, men den kostar ju samma att åtgärda på en bil för 50000:- eller en för 5000:- Sen kan man ju välja att strunta i den p-skadan också.

Nej. har du råd, köp en ordentlig förstabil, finns mycket att välja på kring 50'

Och är det verkligen så att man är livrädd för att totalkvadda bilen första året, ja då kan man bara köra med helförsäkring första året/åren?


1 948 Inlägg
21 juni 2015
#20
Du ska köra långt, alltså ska du ha en diesel.

Vag-koncernen bygger bra (driftsäkra/bränslesnåla och trevliga) dieslar, eftersom du även vill hålla priset nere så köp för gudsskull ingen audi, köp en vw eller en skoda.
VW Passat finns det i massor, populär tjänstebil, satsa på 140 hk dieseln. eller om du köper en äldre passat 130hk.

Tänk på att en större bil, tex audi a6 och volvo v70 kostar mer när det kommer till ALLT, försäkring, skatt, bränsle, däck, bromsskivor.

Har kört vw golf tdi som bruksbil i 8 år, nuvarande -06 med 140hk diesel går som ett skott men drar ändå aldrig mer än 0,55 vid 140km/h motorvägskörning... 0,4 vid körning i ~80.


Sök