3842
Sök

Köpa första bilen.

Evildan
22 juni 2015
#21
Frågan som är ställd tidigare kvarstår, hur långt räknar du med att du kommer köra/år?

En tur 90mil var månad och 30mil runt stan borgar inte för ett behov av dieseldrift för att sänka bränsle/skattkostnaden totalt. 120mil/månad X 12 = 1440mil/år.

http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Yawn...
3 151 Inlägg
22 juni 2015
#22
Evildan skrev:
Frågan som är ställd tidigare kvarstår, hur långt räknar du med att du kommer köra/år?

En tur 90mil var månad och 30mil runt stan borgar inte för ett behov av dieseldrift för att sänka bränsle/skattkostnaden totalt. 120mil/månad X 12 = 1440mil/år.

http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Precis. För min bilmodell är det lönsamt med diesel (om jag jämför med närmast motsvarande bensin-version av motorn), men enbart om jag kör över 3000 mil per år.
Senast redigerat av Mervolic (22 juni 2015)

Evildan
22 juni 2015
#23
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Frågan som är ställd tidigare kvarstår, hur långt räknar du med att du kommer köra/år?

En tur 90mil var månad och 30mil runt stan borgar inte för ett behov av dieseldrift för att sänka bränsle/skattkostnaden totalt. 120mil/månad X 12 = 1440mil/år.

http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

Precis. För min bilmodell är det lönsamt med diesel (om jag jämför med närmast motsvarande bensin-version av motorn), men enbart om jag kör över 3000 mil per år.

För mig går det aldrig att räkna hem en dieselbil. cool

Yawn...
3 151 Inlägg
22 juni 2015
#24
Evildan skrev:
För mig går det aldrig att räkna hem en dieselbil. cool

Nej, vill man spara pengar är nog en hybridbil bästa valet i dagsläget.

Såg dock nu att den där länken beräknar samma uppgifter till 6100 mil... Hur räknar dom då? Är det inte bara bränslekostnad och skatt dom räknar med?

Såhär räknar jag själv:

Diesel:
3000 mil * 0.68 L/mil = 2040 liter. 2040 * 13,20 kr = 26928 kr.
26928 kr + 8100 kr skatt = 35028 kr.

Bensin:
3000 mil * 0.75 L/mil = 2250 liter. 2250 * 14,19 kr = 31927,50 kr.
31927,50 kr + 3200 kr skatt = 35127,50 kr.

Enligt min kalkyl tjänar jag nästan en hel hundralapp på att ha diesel. Tänker jag fel någonstans?

Edit:
Nej, nu stämde kalkylen på nätet...vet inte vad som tog åt den första gången.
Senast redigerat av Mervolic (22 juni 2015)

Evildan
22 juni 2015
#25
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
För mig går det aldrig att räkna hem en dieselbil. cool

Nej, vill man spara pengar är nog en hybridbil bästa valet i dagsläget.

Såg dock nu att den där länken beräknar samma uppgifter till 6100 mil... Hur räknar dom då? Är det inte bara bränslekostnad och skatt dom räknar med?

Såhär räknar jag själv:

Diesel:
3000 mil * 0.68 L/mil = 2040 liter. 2040 * 13,20 kr = 26928 kr.
26928 kr + 8100 kr skatt = 35028 kr.

Bensin:
3000 mil * 0.75 L/mil = 2250 liter. 2250 * 14,19 kr = 31927,50 kr.
31927,50 kr + 3200 kr skatt = 35127,50 kr.

Enligt min kalkyl tjänar jag nästan en hel hundralapp på att ha diesel. Tänker jag fel någonstans?

Edit:
Nej, nu stämde kalkylen på nätet...vet inte vad som tog åt den första gången.

Jag tror du var för blygsam gällande förbrukningen på bensinversionen, vilken A6 är så "snål"?
Men jag instämmer helt i hur du räknar gällande bränsle och skattekostnader.

Yawn...
3 151 Inlägg
22 juni 2015
#26
Evildan skrev:
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
För mig går det aldrig att räkna hem en dieselbil. cool

Nej, vill man spara pengar är nog en hybridbil bästa valet i dagsläget.

Såg dock nu att den där länken beräknar samma uppgifter till 6100 mil... Hur räknar dom då? Är det inte bara bränslekostnad och skatt dom räknar med?

Såhär räknar jag själv:

Diesel:
3000 mil * 0.68 L/mil = 2040 liter. 2040 * 13,20 kr = 26928 kr.
26928 kr + 8100 kr skatt = 35028 kr.

Bensin:
3000 mil * 0.75 L/mil = 2250 liter. 2250 * 14,19 kr = 31927,50 kr.
31927,50 kr + 3200 kr skatt = 35127,50 kr.

Enligt min kalkyl tjänar jag nästan en hel hundralapp på att ha diesel. Tänker jag fel någonstans?

Edit:
Nej, nu stämde kalkylen på nätet...vet inte vad som tog åt den första gången.

Jag tror du var för blygsam gällande förbrukningen på bensinversionen, vilken A6 är så "snål"?
Men jag instämmer helt i hur du räknar gällande bränsle och skattekostnader.

Jag baserade det på min bils förbrukning och min väns bils förbrukning. Han har en 2003 Audi A6 2.4 bensin. Vi har ungefär samma körning. Jag har lite mer kuperad terräng, men ungefär lika stor del landsvägskörning. Så det är inte siffror från "blandad körning" och inte officiella siffror från Audi heller. smile

Evildan
22 juni 2015
#27
Mervolic skrev:
Evildan skrev:
Mervolic skrev:

Nej, vill man spara pengar är nog en hybridbil bästa valet i dagsläget.

Såg dock nu att den där länken beräknar samma uppgifter till 6100 mil... Hur räknar dom då? Är det inte bara bränslekostnad och skatt dom räknar med?

Såhär räknar jag själv:

Diesel:
3000 mil * 0.68 L/mil = 2040 liter. 2040 * 13,20 kr = 26928 kr.
26928 kr + 8100 kr skatt = 35028 kr.

Bensin:
3000 mil * 0.75 L/mil = 2250 liter. 2250 * 14,19 kr = 31927,50 kr.
31927,50 kr + 3200 kr skatt = 35127,50 kr.

Enligt min kalkyl tjänar jag nästan en hel hundralapp på att ha diesel. Tänker jag fel någonstans?

Edit:
Nej, nu stämde kalkylen på nätet...vet inte vad som tog åt den första gången.

Jag tror du var för blygsam gällande förbrukningen på bensinversionen, vilken A6 är så "snål"?
Men jag instämmer helt i hur du räknar gällande bränsle och skattekostnader.

Jag baserade det på min bils förbrukning och min väns bils förbrukning. Han har en 2003 Audi A6 2.4 bensin. Vi har ungefär samma körning. Jag har lite mer kuperad terräng, men ungefär lika stor del landsvägskörning. Så det är inte siffror från "blandad körning" och inte officiella siffror från Audi heller. smile

Aha, tyckte det lät fruktansvärt snällt.
Officiella siffror:
A6 2.5TDi q Avant man 8.0l/100km blandad körning.
A6 2.4 q Avant man 10.9l/100km blandad körning.
Då kommer siffrorna ännu tidigare till din fördel. wink

Yawn...
3 151 Inlägg
22 juni 2015
#28
Evildan skrev:
Aha, tyckte det lät fruktansvärt snällt.
Officiella siffror:
A6 2.5TDi q Avant man 8.0l/100km blandad körning.
A6 2.4 q Avant man 10.9l/100km blandad körning.
Då kommer siffrorna ännu tidigare till din fördel. wink

Jag förstår hur du tänker, men vi båda kör ungefär 90% landsvägskörning, så det är mer rättvist att titta på uppgifterna för landsväg! Kom på nu också att han har ingen quattro, det påverkar ju en del... roll

1 948 Inlägg
23 juni 2015
#29
Du kan ju för gudsskull inte räkna på 0,68 l/m på dieseln OM du nu räknar på 0,75 på bensinaren... kör du så pass lugnt och försiktigt (tror inte det är möjligt) så du kommer ner på 0,75 med en stor a6'a så kommer du ju köra även under 0,5 med diesel...

Rent generellt så är min känsla att en bensinare drar ca 50% mer än en diesel utav samma modell...

Sen förstår jag inte vad du ska med en dyr och dålig bil som audi a6 till, ska du bedriva taxiverksamhet?
Hör gärna av dig om ett halvår när du kört din a6a och berätta hur köpet/kostnaderna blev big_smile

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2015
#30
baltis skrev:
Du kan ju för gudsskull inte räkna på 0,68 l/m på dieseln OM du nu räknar på 0,75 på bensinaren... kör du så pass lugnt och försiktigt (tror inte det är möjligt) så du kommer ner på 0,75 med en stor a6'a så kommer du ju köra även under 0,5 med diesel...

Rent generellt så är min känsla att en bensinare drar ca 50% mer än en diesel utav samma modell...

Sen förstår jag inte vad du ska med en dyr och dålig bil som audi a6 till, ska du bedriva taxiverksamhet?
Hör gärna av dig om ett halvår när du kört din a6a och berätta hur köpet/kostnaderna blev big_smile

Som jag skrev i inlägget innan, så är bensinaren ingen quattro. Kör du en 2.4 bensin med quattro så lär du hamna runt 0.9 L/mil landsväg i alla fall och då stämmer din känsla bättre.

Jag räknar på dom siffror som jag och min kompis har. Han har kört några tusen mil och sparat varje kvitto till varje tankning han gjort. Sen har han räknat ut ett snitt på antal liter per mil. Jag har inte varit lika ambitiös men jag brukar kolla vid varje tankning bara hur långt jag kom på den tanken.

Jag har kört min A6:a i nästan 3 år nu och den har snittat mellan 0.65 (vid riktigt snål långkörning) till 0.75 när jag har kört lite mer i stadsmiljö än vanligt. Det mesta den har dragit är 0.8 och då drog jag släpvagn i oplogad blötsnö (var cirka 10-15 cm snöslask på vägen) i 40 mil...

Varför är A6 dyra och dåliga? Tycker det är bra bilar till en vettig peng. Jävligt sköna att åka i.
Senast redigerat av Mervolic (24 juni 2015)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2015
#31
Mervolic skrev:
baltis skrev:
Du kan ju för gudsskull inte räkna på 0,68 l/m på dieseln OM du nu räknar på 0,75 på bensinaren... kör du så pass lugnt och försiktigt (tror inte det är möjligt) så du kommer ner på 0,75 med en stor a6'a så kommer du ju köra även under 0,5 med diesel...

Rent generellt så är min känsla att en bensinare drar ca 50% mer än en diesel utav samma modell...

Sen förstår jag inte vad du ska med en dyr och dålig bil som audi a6 till, ska du bedriva taxiverksamhet?
Hör gärna av dig om ett halvår när du kört din a6a och berätta hur köpet/kostnaderna blev big_smile

Som jag skrev i inlägget innan, så är bensinaren ingen quattro. Kör du en 2.4 bensin med quattro så lär du hamna runt 0.9 L/mil landsväg i alla fall och då stämmer din känsla bättre.

Jag räknar på dom siffror som jag och min kompis har. Han har kört några tusen mil och sparat varje kvitto till varje tankning han gjort. Sen har han räknat ut ett snitt på antal liter per mil. Jag har inte varit lika ambitiös men jag brukar kolla vid varje tankning bara hur långt jag kom på den tanken.

Jag har kört min A6:a i nästan 3 år nu och den har snittat mellan 0.65 (vid riktigt snål långkörning) till 0.75 när jag har kört lite mer i stadsmiljö än vanligt. Det mesta den har dragit är 0.8 och då drog jag släpvagn i oplogad blötsnö (var cirka 10-15 cm snöslask på vägen) i 40 mil...

Varför är A6 dyra och dåliga? Tycker det är bra bilar till en vettig peng. Jävligt sköna att åka i.

Om man ser vetenskapligt på frågan är skillnaden i verkningsgrad mellan motorerna och energiinnehåll i bränslet inte i närheten av stor nog för att resultera i en 50% högre förbrukning om alla andra förutsättningar (vikt, luftmotstånd etc.) är likadana. Tvärt om är en dieselmotor generellt sett inte nämnvärt mer effektiv än en bensinmotor men på äldre årsmodeller kan det skilja något i verkningsgrad, framför allt under slutet av 90-talet när dieselmotorer fick tvångsmatning och ny insprutning (Common Rail) medan samma tillverkare höll fast vid bensindrivna sugmotorer. Den främsta anledningen till att en diesel dricker mindre är att 1L diesel innehåller mer energi än 1L bensin, och en bil behöver energi för att röra på sig inte liter...

Kort och gott innehåller cirka 0.9L diesel lika mycket energi som 1L/bensin, så om vi har två motorer med samma verkningsgrad monterade i en och samma bil som behöver X megajoule för att förflytta sig en mil blir förbrukningen 0.9 för dieseln och 1L/mil med bensinmotorn.

Om vi då tar exemplet Audi A6 C5 med sex cylindrar så kan man med hjälp av den tyska körjournalen Spritmonitor.de se att förbrukningen i genomsnitt blir:
A6 Bensin (2.4/2.4q & 2.8/2.8q med MT & AT): 10.91L/100km. (Baserat på 169st ägares erfarenheter)
A6 Diesel (2.5TDI/2.5TDI q med MT & AT): 8.65L/100km. (166st ägares erfarenheter)

Det blir 26% skillnad men jämför gärna med exemplet ovan, en bensindriven sugmotor från 90-talet har föga förvånande sämre verkningsgrad än en samtida turbodiesel. Värt och nämna är att de lägsta siffrorna enligt de drygt 160 ägarna per motortyp är 6.31L/100km för dieseln och 7.33L/100km för bensinmotorn, 16% skillnad, vilket för övrigt stämmer in hyfsat med Mervolics siffror på 0.68 och 0.75L/mil.

Personligen hade jag däremot aldrig valt en diesel eftersom de släpper ut så mycket gifter, jag är allt annat än en miljöpartist och en bensindriven bil är knappast något miljömedvetet val men en dieselmotor släpper ut måttliga eller större mängder av 33st ämnen en bensinmotor inte producerar. Gör en sökning och kolla upp vad de 33 ämnena gör, kort sammanfattat är det ämnen som tros bidra till lika många cancerfall i Sverige som rökning gör och ämnen som kraftigt försurar skogs och vattenmiljöer med mera. Bilar med partikelfilter eller andra mer moderna system är bättre, men inte ens de mest effektiva systemen tar bort allt.

En bensinmotor släpper ut lite större mängder koldioxid än vad en dieselmotor gör, och lite annat skit upptill, men jag vill inte köra runt i en bil som skadar människor och miljö runt omkring mig även om jag sparar pengar på det så jag anser ändå att bensin är ett bättre val. Det är ingen slump att städer runt om i Europa pratar om att förbjuda dieseldrivna bilar även om det inte lär ske på kort sikt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Yawn...
3 151 Inlägg
24 juni 2015
#32
Rquired skrev:
Om man ser vetenskapligt på frågan är skillnaden i verkningsgrad mellan motorerna och energiinnehåll i bränslet inte i närheten av stor nog för att resultera i en 50% högre förbrukning om alla andra förutsättningar (vikt, luftmotstånd etc.) är likadana. Tvärt om är en dieselmotor generellt sett inte nämnvärt mer effektiv än en bensinmotor men på äldre årsmodeller kan det skilja något i verkningsgrad, framför allt under slutet av 90-talet när dieselmotorer fick tvångsmatning och ny insprutning (Common Rail) medan samma tillverkare höll fast vid bensindrivna sugmotorer. Den främsta anledningen till att en diesel dricker mindre är att 1L diesel innehåller mer energi än 1L bensin, och en bil behöver energi för att röra på sig inte liter...

Kort och gott innehåller cirka 0.9L diesel lika mycket energi som 1L/bensin, så om vi har två motorer med samma verkningsgrad monterade i en och samma bil som behöver X megajoule för att förflytta sig en mil blir förbrukningen 0.9 för dieseln och 1L/mil med bensinmotorn.

Om vi då tar exemplet Audi A6 C5 med sex cylindrar så kan man med hjälp av den tyska körjournalen Spritmonitor.de se att förbrukningen i genomsnitt blir:
A6 Bensin (2.4/2.4q & 2.8/2.8q med MT & AT): 10.91L/100km. (Baserat på 169st ägares erfarenheter)
A6 Diesel (2.5TDI/2.5TDI q med MT & AT): 8.65L/100km. (166st ägares erfarenheter)

Det blir 26% skillnad men jämför gärna med exemplet ovan, en bensindriven sugmotor från 90-talet har föga förvånande sämre verkningsgrad än en samtida turbodiesel. Värt och nämna är att de lägsta siffrorna enligt de drygt 160 ägarna per motortyp är 6.31L/100km för dieseln och 7.33L/100km för bensinmotorn, 16% skillnad, vilket för övrigt stämmer in hyfsat med Mervolics siffror på 0.68 och 0.75L/mil.

Personligen hade jag däremot aldrig valt en diesel eftersom de släpper ut så mycket gifter, jag är allt annat än en miljöpartist och en bensindriven bil är knappast något miljömedvetet val men en dieselmotor släpper ut måttliga eller större mängder av 33st ämnen en bensinmotor inte producerar. Gör en sökning och kolla upp vad de 33 ämnena gör, kort sammanfattat är det ämnen som tros bidra till lika många cancerfall i Sverige som rökning gör och ämnen som kraftigt försurar skogs och vattenmiljöer med mera. Bilar med partikelfilter eller andra mer moderna system är bättre, men inte ens de mest effektiva systemen tar bort allt.

En bensinmotor släpper ut lite större mängder koldioxid än vad en dieselmotor gör, och lite annat skit upptill, men jag vill inte köra runt i en bil som skadar människor och miljö runt omkring mig även om jag sparar pengar på det så jag anser ändå att bensin är ett bättre val. Det är ingen slump att städer runt om i Europa pratar om att förbjuda dieseldrivna bilar även om det inte lär ske på kort sikt.

Bra skrivet, tack för informationen.

Som du säger så är det mycket som påverkar förbrukningen, inte bara vilken motor man har. Det beror på hur tungt lastad bilen normalt är, vilken sorts miljö man kör i (branta backar, skarpa svängar? Stadsmiljö eller 80-landsväg?), vad man har för däck och däcktryck, hur långt bilen gått (dvs hur sliten motorn är, osv).

Jag skulle inte heller köpa en dieselbil just på grund av dom orsaker du tog upp, men när jag köpte denna bilen så var det ett vettigt alternativ då jag behövde en bil snabbt så då fick det bli så. Sen har jag blivit så nöjd med bilen för att den har funkat felfritt i alla tusentals mil jag kört den att jag helt enkelt inte har velat göra mig av med den. Men nästa bil jag köper så lär det bli en bensinare eller en modern diesel som är bättre för hälsa och miljö.

Dock kvarstår min synpunkt på att Audi A6 är bra bilar och att deras 2.5 TDI, trots hälsoriskerna, är en pålitlig motor.
Senast redigerat av Mervolic (24 juni 2015)


Sök