Mervolic skrev:
baltis skrev:
Du kan ju för gudsskull inte räkna på 0,68 l/m på dieseln OM du nu räknar på 0,75 på bensinaren... kör du så pass lugnt och försiktigt (tror inte det är möjligt) så du kommer ner på 0,75 med en stor a6'a så kommer du ju köra även under 0,5 med diesel...
Rent generellt så är min känsla att en bensinare drar ca 50% mer än en diesel utav samma modell...
Sen förstår jag inte vad du ska med en dyr och dålig bil som audi a6 till, ska du bedriva taxiverksamhet?
Hör gärna av dig om ett halvår när du kört din a6a och berätta hur köpet/kostnaderna blev
Som jag skrev i inlägget innan, så är bensinaren ingen quattro. Kör du en 2.4 bensin med quattro så lär du hamna runt 0.9 L/mil landsväg i alla fall och då stämmer din känsla bättre.
Jag räknar på dom siffror som jag och min kompis har. Han har kört några tusen mil och sparat varje kvitto till varje tankning han gjort. Sen har han räknat ut ett snitt på antal liter per mil. Jag har inte varit lika ambitiös men jag brukar kolla vid varje tankning bara hur långt jag kom på den tanken.
Jag har kört min A6:a i nästan 3 år nu och den har snittat mellan 0.65 (vid riktigt snål långkörning) till 0.75 när jag har kört lite mer i stadsmiljö än vanligt. Det mesta den har dragit är 0.8 och då drog jag släpvagn i oplogad blötsnö (var cirka 10-15 cm snöslask på vägen) i 40 mil...
Varför är A6 dyra och dåliga? Tycker det är bra bilar till en vettig peng. Jävligt sköna att åka i.
Om man ser vetenskapligt på frågan är skillnaden i verkningsgrad mellan motorerna och energiinnehåll i bränslet inte i närheten av stor nog för att resultera i en 50% högre förbrukning om alla andra förutsättningar (vikt, luftmotstånd etc.) är likadana. Tvärt om är en dieselmotor generellt sett inte nämnvärt mer effektiv än en bensinmotor men på äldre årsmodeller kan det skilja något i verkningsgrad, framför allt under slutet av 90-talet när dieselmotorer fick tvångsmatning och ny insprutning (Common Rail) medan samma tillverkare höll fast vid bensindrivna sugmotorer. Den främsta anledningen till att en diesel dricker mindre är att 1L diesel innehåller mer energi än 1L bensin, och en bil behöver energi för att röra på sig inte liter...
Kort och gott innehåller cirka 0.9L diesel lika mycket energi som 1L/bensin, så om vi har två motorer med samma verkningsgrad monterade i en och samma bil som behöver X megajoule för att förflytta sig en mil blir förbrukningen 0.9 för dieseln och 1L/mil med bensinmotorn.
Om vi då tar exemplet Audi A6 C5 med sex cylindrar så kan man med hjälp av den tyska körjournalen Spritmonitor.de se att förbrukningen i genomsnitt blir:
A6 Bensin (2.4/2.4q & 2.8/2.8q med MT & AT): 10.91L/100km. (Baserat på 169st ägares erfarenheter)
A6 Diesel (2.5TDI/2.5TDI q med MT & AT): 8.65L/100km. (166st ägares erfarenheter)
Det blir 26% skillnad men jämför gärna med exemplet ovan, en bensindriven sugmotor från 90-talet har föga förvånande sämre verkningsgrad än en samtida turbodiesel. Värt och nämna är att de lägsta siffrorna enligt de drygt 160 ägarna per motortyp är 6.31L/100km för dieseln och 7.33L/100km för bensinmotorn, 16% skillnad, vilket för övrigt stämmer in hyfsat med Mervolics siffror på 0.68 och 0.75L/mil.
Personligen hade jag däremot aldrig valt en diesel eftersom de släpper ut så mycket gifter, jag är allt annat än en miljöpartist och en bensindriven bil är knappast något miljömedvetet val men en dieselmotor släpper ut måttliga eller större mängder av 33st ämnen en bensinmotor inte producerar. Gör en sökning och kolla upp vad de 33 ämnena gör, kort sammanfattat är det ämnen som tros bidra till lika många cancerfall i Sverige som rökning gör och ämnen som kraftigt försurar skogs och vattenmiljöer med mera. Bilar med partikelfilter eller andra mer moderna system är bättre, men inte ens de mest effektiva systemen tar bort allt.
En bensinmotor släpper ut lite större mängder koldioxid än vad en dieselmotor gör, och lite annat skit upptill, men jag vill inte köra runt i en bil som skadar människor och miljö runt omkring mig även om jag sparar pengar på det så jag anser ändå att bensin är ett bättre val. Det är ingen slump att städer runt om i Europa pratar om att förbjuda dieseldrivna bilar även om det inte lär ske på kort sikt.