Endorfin: Öh....Nej. Man kan inte jämföra äpplen (säg BMW) med fallfrukt (Volvo). Man ÅKER Volvo, BMW kör man, det är fakta. Att det är "status" i att ha en BMW, ny eller "apgammal", är oxå "fakta"., men det är INTE därför jag köper BMW, dessutom är min bruxis en...Passat? Oinvigda tror att min gamla M5 E39 "kostar flera 100000 kr", när det är som så att en absolut mint M5 E39 med "inga mil" kostar kanske runt 300', de billigaste "liken" börjar idag runt 60-65', normalbilar mellan 90-130' typ. Eftersom BMW är tacksam att mätarskruva (hög kvalitet mekaniskt) så får de ofta inte den föreskrivna servicen, om de får nån service alls. Tids nog så rasar nåt dessvärre. De BMW du har köpt har väl alla varit "billigast på blocket". Jag har (peppar-peppar) aldrig råkat ut för nåt ras på BMW, o då har jag ändå köpt "några M", o jag äger samtliga än idag.
Övriga exempel: en hyfsat "ovårdad" 328i med 29000 mil. Körde den till 40000 mil. Det enda som pajjade var vattenpumpen, o de efter 32000 mil. O så fick jag ett fete stenskott i kylaren, men det kan knappast bilen lastas för. 523i E39 Automat. 2 ägare, 32000 mil vid inköp. Reparationer: Tyckte att dämparna började bli lite väl svajiga för min smak vid 38000 mil, monterade M5 ben. Vattenpumpen byttes i förbyggande syfte vid 35000 mil, men det satt redan en "metallpump" så bytet var onödigt. O nu vid 46000 mil har höger hjullager fram börjat sjunga. Bilen körs hårt, den går ofta mellan Skåne-Oslo, med plattan i mattan mer eller mindre hela vägen, o detta med en förbrukning på dryga 1.3. Vilken Volvo klarar av att marscha i 180-200 (orkar en 940 ens upp i 180?) o inte dra mer än dryga 1.3? Observera att automaten är duktigt högt växlad, varvar typ 3000 i 140...
Att Volvos stenålders spis klarar mycket misshandel är INGET betyg på kvaliteten, det är snarare som så att lager-toleranser mm är större i tröskorna varvid de klarar misshandel bättre. Köp en fullsmetad maxutrustad ny V60 med största motorn, köp en motsvarande BMW 3-serie, säg 335i. Om båda bilarna får föreskriven sevice så är det mer eller mindre slumpen som avgör vilken bil som håller bäst. Dessutom, definiera ett fel. Fel i en BMW kan vara "det knarrar ibland från instrumentpanelen", knarr i en Volvo är "Standard" inget man klagar på. Försök igen?
Dessutom: BMW är inte världens bästa bil. Men det är den bästa kombinationen av sportighet,körglädje,prestanda,säkerhet (passiv och aktiv) och kvalitet (upplevd och faktisk) som en vanlig hårt arbetande arbetstagare har rimligtvis råd att köpa (läs en 520D för typ 400')
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure