3610
Sök

Byta motor-olja med oljebytarpump??

245 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej, jag surfade lite idag och hittade en oljebytarpump på biltema. Vad har ni för erfarenhet av oljebytarpumpar?
Finns det nackdelar jämfört med att tappa ur pluggen?

Om det är ett bra sätt så köper man ju hellre en pump än att tappa ur via pluggen smile

Evildan
20 juni 2015
#2
Slangen kan fastna i oljestickans hål och gå av om man rycker lite för våldsamt i den för att få bort den, enligt min erfarenhet speciellt på Ford Sierra Laser -86.
Men tråget är ju inte allt för jäkla svårt att plocka ned på en sådan. :S

edit: felstavning!
Senast redigerat av Evildan (22 juni 2015)

357 Inlägg
20 juni 2015
#3
Oljebytarpump är inget att rekommendera. Gör på rätt sätt istället...


245 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#4
Equium skrev:
Oljebytarpump är inget att rekommendera. Gör på rätt sätt istället...

Kan du utveckla? Är det enbart för risken att slangen kan fastna? Vill ha argument, inte bara, nej så ska man inte göra.

Kom själv o tänka på nu att smutsiga rester kan bli kvar då slangen inte får med sig allt det sista i botten smile
Senast redigerat av Wheel_Spin (20 juni 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juni 2015
#5
Wheel_Spin skrev:
Equium skrev:
Oljebytarpump är inget att rekommendera. Gör på rätt sätt istället...

Kan du utveckla? Är det enbart för risken att slangen kan fastna? Vill ha argument, inte bara, nej så ska man inte göra.

Kom själv o tänka på nu att smutsiga rester kan bli kvar då slangen inte får med sig allt det sista i botten smile

Precis. Det blir kvar en massa godis i botten på tråget på en välanvänd motor. Det får man aldrig ur med en sug... Båtfolket har ju inget att välja på men att suga ur oljan är en lösning när rätt sätt är omöjligt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 165 Inlägg
21 juni 2015
#6
Hej!
Tråget???  Man behöver inte ta loss  oljetråget bara för att byta motorolja!
Men ni kanske tänker på automatlådan??


Evildan
22 juni 2015
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Tråget???  Man behöver inte ta loss  oljetråget bara för att byta motorolja!
Men ni kanske tänker på automatlådan??

Hej!

Det har väl ändå ingen skrivit att tråget skall ned för att göra ett oljebyte?

1 705 Inlägg
22 juni 2015
#8
Wheel_Spin skrev:
Hej, jag surfade lite idag och hittade en oljebytarpump på biltema. Vad har ni för erfarenhet av oljebytarpumpar?
Finns det nackdelar jämfört med att tappa ur pluggen?

Om det är ett bra sätt så köper man ju hellre en pump än att tappa ur via pluggen smile

Va? Varför då?
På vilket sätt är det enklare att hålla på och kladda med en pump jämfört med att skruva ur en plugg?


Evildan
22 juni 2015
#9
rcy skrev:
Wheel_Spin skrev:
Hej, jag surfade lite idag och hittade en oljebytarpump på biltema. Vad har ni för erfarenhet av oljebytarpumpar?
Finns det nackdelar jämfört med att tappa ur pluggen?

Om det är ett bra sätt så köper man ju hellre en pump än att tappa ur via pluggen smile

Va? Varför då?
På vilket sätt är det enklare att hålla på och kladda med en pump jämfört med att skruva ur en plugg?

Man slipper under bilen.
Man slipper hissa bilen.
Man slipper åka till en mack för att hissa bilen om man inte har möjlighet hemma eller inte vill kräla på marken under bilen.
Man slipper kladda med oljan, under bilen.
Man slipper att eventuellt få armen täckt i olja när pluggen lossas. (om man gör på fel vis).
Man kan pumpa oljan direkt i kärlet den ämnas kastas i, istället för att behöva hälla över och på så vis kladda ned sig.
Slangen ned i hålet, starta pumpen, när tömningen är gjord så är det enkelt att bara torka av sugande slang och plugga den samt tömmande slang.
Inga verktyg behövs.
Det är väl några anledningar jag kom att tänka på direkt.
Senast redigerat av Evildan (22 juni 2015)

1 705 Inlägg
22 juni 2015
#10
Evildan skrev:
rcy skrev:
Wheel_Spin skrev:
Hej, jag surfade lite idag och hittade en oljebytarpump på biltema. Vad har ni för erfarenhet av oljebytarpumpar?
Finns det nackdelar jämfört med att tappa ur pluggen?

Om det är ett bra sätt så köper man ju hellre en pump än att tappa ur via pluggen smile

Va? Varför då?
På vilket sätt är det enklare att hålla på och kladda med en pump jämfört med att skruva ur en plugg?

Man slipper under bilen.
Man slipper hissa bilen.
Man slipper åka till en mack för att hissa bilen om man inte har möjlighet hemma eller inte vill kräla på marken under bilen.
Man slipper kladda med oljan, under bilen.
Man slipper att eventuellt få armen täckt i olja när pluggen lossas. (om man gör på fel vis).
Man kan pumpa oljan direkt i kärlet den ämnas kastas i, istället för att behöva hälla över och på så vis kladda ned sig.
Slangen ned i hålet, starta pumpen, när tömningen är gjord så är det enkelt att bara torka av sugande slang och plugga den samt tömmande slang.
Inga verktyg behövs.
Det är väl några anledningar jag kom att tänka på direkt.

Jag förstår fortfarande inte problemet om jag ska vara ärlig. En domkraft under och lossa pluggen, det är på sin höjd två minuters jobb. Du får det att låta betydligt svårare än vad det är, jag har aldrig behövt "kladda med oljan" under bilen eller "kräla på marken", jag brukar bara hissa upp bilen, krypa under och lossa pluggen. Och att hälla över oljan i ett annat kärl har för mig aldrig inneburit något kladd, jag brukar bara hälla över den utan att ta i den.

Med en pump får du aldrig ut all olja, finns inte en chans. Dessutom är min erfarenhet av dylika pumpar att det spills olja tamigfan överallt, oavsett hur försiktig man är.

Hela iden känns som en absurt krånglig lösning på ett icke-existerande problem.


Evildan
22 juni 2015
#11
rcy skrev:
Evildan skrev:
rcy skrev:

Va? Varför då?
På vilket sätt är det enklare att hålla på och kladda med en pump jämfört med att skruva ur en plugg?

Man slipper under bilen.
Man slipper hissa bilen.
Man slipper åka till en mack för att hissa bilen om man inte har möjlighet hemma eller inte vill kräla på marken under bilen.
Man slipper kladda med oljan, under bilen.
Man slipper att eventuellt få armen täckt i olja när pluggen lossas. (om man gör på fel vis).
Man kan pumpa oljan direkt i kärlet den ämnas kastas i, istället för att behöva hälla över och på så vis kladda ned sig.
Slangen ned i hålet, starta pumpen, när tömningen är gjord så är det enkelt att bara torka av sugande slang och plugga den samt tömmande slang.
Inga verktyg behövs.
Det är väl några anledningar jag kom att tänka på direkt.

Jag förstår fortfarande inte problemet om jag ska vara ärlig. En domkraft under och lossa pluggen, det är på sin höjd två minuters jobb. Du får det att låta betydligt svårare än vad det är, jag har aldrig behövt "kladda med oljan" under bilen eller "kräla på marken", jag brukar bara hissa upp bilen, krypa under och lossa pluggen. Och att hälla över oljan i ett annat kärl har för mig aldrig inneburit något kladd, jag brukar bara hälla över den utan att ta i den.

Med en pump får du aldrig ut all olja, finns inte en chans. Dessutom är min erfarenhet av dylika pumpar att det spills olja tamigfan överallt, oavsett hur försiktig man är.

Hela iden känns som en absurt krånglig lösning på ett icke-existerande problem.

Jag har inga bekymmer med att byta oljan på bilen det traditionella viset med att tömma tråget via dräneringen utan belyste enbart det så kallade problemet ur en annan möjlig synvinkel ur en pumpbytares perspektiv.

1 705 Inlägg
22 juni 2015
#12
Jag har faktiskt flera stycken liknande pumpar i garaget som används vid oljebyten i växellådor eller diffar eller dylikt som inte alltid har avtappningsplugg, men jag har aldrig ens kommit på tanken att använda en för att byta motorolja.


519 Inlägg
22 juni 2015
#13
på många bilar så sitter oljefiltret under så får krypas under ändå.men sitter oljefiltret uppe på motorn så har det hänt att man andvänt oljebytarpump...

3 235 Inlägg
22 juni 2015
#14
Har använt elektrisk oljesug för oljebyte på många bilar, betydligt smidigare än att göra det på det klassiska sättet.
Kanske inte helt optimalt, men all olja får man inte ur motorn oavsett, oljekanaler, oljepump mm rymmer lite olja.
Har gjort det mest för att skona gängorna i sumpen. Snedgängar man i alusump, eller drar lite för hårt kommer gängorna ut med pluggen nästa gång man lossar den.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 juni 2015
#15
engolf skrev:
Har använt elektrisk oljesug för oljebyte på många bilar, betydligt smidigare än att göra det på det klassiska sättet.
Kanske inte helt optimalt, men all olja får man inte ur motorn oavsett, oljekanaler, oljepump mm rymmer lite olja.
Har gjort det mest för att skona gängorna i sumpen. Snedgängar man i alusump, eller drar lite för hårt kommer gängorna ut med pluggen nästa gång man lossar den.

Det är ju skillnad på oljefilm på insidan av motorn än 2-3dl kokssmörja längst ner i tråget...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 127 Inlägg
22 juni 2015
#16
Vi suger ur oljan på vissa bilar på jobbet. Sett pga att dom byggt oljetråget i plast som gärna spricker och har sig när pluggen dras ur.
Har även provat suga ur oljan för att ses lossa pluggen och det blir inte mycket olja kvar. Dock är detta på bilar som är konstruerade för att suga oljan ur.
Men blir en del olja och kladd kvar i oljetrågen när man tappar ur via oljepluggen. Åtminstånde på dom bilar jag har plockat bort trågen på.
Ska säga att jag föredrar att tappa oljan via pluggen men ibland har man inget val smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 705 Inlägg
23 juni 2015
#17
engolf skrev:
Har gjort det mest för att skona gängorna i sumpen. Snedgängar man i alusump, eller drar lite för hårt kommer gängorna ut med pluggen nästa gång man lossar den.

Jag måste ha bytt olja i bilar hundratals (om inte tusentals) gånger, och detta har faktiskt aldrig hänt mig.
En oljeplugg går väldigt lätt i gängorna eftersom den smörjs konstant, så snedgängar man den märker man det ju på en gång. Och man behöver inte alls dra en oljeplugg särskilt hårt så att dra sönder gängorna med kraft finner jag väldigt osannolikt.


Evildan
23 juni 2015
#18
rcy skrev:
engolf skrev:
Har gjort det mest för att skona gängorna i sumpen. Snedgängar man i alusump, eller drar lite för hårt kommer gängorna ut med pluggen nästa gång man lossar den.

Jag måste ha bytt olja i bilar hundratals (om inte tusentals) gånger, och detta har faktiskt aldrig hänt mig.
En oljeplugg går väldigt lätt i gängorna eftersom den smörjs konstant, så snedgängar man den märker man det ju på en gång. Och man behöver inte alls dra en oljeplugg särskilt hårt så att dra sönder gängorna med kraft finner jag väldigt osannolikt.

Alla gör nog inte rent ordentligt runt pluggen innan och justerar därmed gängen med lite grus och dylikt när den dras dit igen.
Men nej inte ska den dras särskilt hårt, oljepluggar/filter likt hjulmuttrar/skruvar är något som tenderas till att överdras med skador till följd även av verkstadens personal.

3 235 Inlägg
23 juni 2015
#19
rcy skrev:
engolf skrev:
Har gjort det mest för att skona gängorna i sumpen. Snedgängar man i alusump, eller drar lite för hårt kommer gängorna ut med pluggen nästa gång man lossar den.

Jag måste ha bytt olja i bilar hundratals (om inte tusentals) gånger, och detta har faktiskt aldrig hänt mig.
En oljeplugg går väldigt lätt i gängorna eftersom den smörjs konstant, så snedgängar man den märker man det ju på en gång. Och man behöver inte alls dra en oljeplugg särskilt hårt så att dra sönder gängorna med kraft finner jag väldigt osannolikt.

Är man erfaren och noggrann stöter man inte på det problemet, men när man köper begagnad bil, och inte vet hur många amatörmekaniker har varit där och bytt olja riskerar man allt från sönderdragna gängor, spräckt sump mm. Har faktiskt hänt mig, gängorna följde med pluggen, och sumpen måste svetsas:( Nu har jag en regel: köper jag en bil där oljepluggen inte går att lossa med handkraft låter jag den sitta och använder hellre oljesug.


7 454 Inlägg
24 juni 2015
#20
Mycket snack och mest negativt om "oljebytare".
Största problemet jag upplevt är att det (nästan) aldrig sluta rinna/droppa ur slangarna.
Jag har aldrig sugit ur olja ur motorer.
Däremot har jag använt den till att fylla på oljor i transmissioner som växellådor, fördelningslådor och axelväxlar.
DANA-axlarna har ju ingen dräneringsplugg. Då mycket lättare att suga ur olja i stället för att demontera hela bakre gaveln/locket på banjon med åtföljande slabb med rengöring och applicerande av tätningsmassa/klister på locket.
På automatlådor har jag sugit upp(en tredjedel) av oljan innan jag kom på att man även kan slabba med ATF-oljan genom att låta motorn gå på tomgång och lossa ett av oljerören från oljekylaren och samla upp i kärl.
En anhörig har lånat min oljebytare och bytt oljan i motor och backslag i båten. Men det blir ändå slabbigt när filtren ska bytas.

Rätt använd kan oljebytaren vara ett bra hjälpmedel.

B t w så i början på sjuttiotalet när jag vid resa till Italien stannade och tankade i Österrike så bytte man oönskat motorolja medans jag besökte toaletten. Ett himla parlamenterande innan jag fattade vad de gjort. Eftersom jag inte behärskar det språk de som förlorat alla världskrig hitintils använder så höll det på att sluta illa när jag presenterades för räkningen. (förstår nu bättre varför dom alltid förlorar alla krig)
Min första kontakt med oljebytare. Hur f n vet man hur mycket de sugit ur och hur mycket de fyllt på?


Sök