3382
Sök

Hur är det med diverse bytta delar, t.ex. turbo o.s.v. (saab 900)

26 Inlägg
20 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej, hittade en Saab 900 som jag tyckte såg väldigt mysig ut, men då jag är oerfaren så vet jag inte hur det är med bytta delar, på denna Saab har dom till exempelvis bytt ut original lätt trycksturbon till en turbo från en Saab 9000. Kommer detta att påverka livslängden på bilen? Bränsleförbrukning?

Ni får ta er en titt själva och se omkring http://www.blocket.se/dalarna/Saab_900s … 10&w=3
kan detta vara en bra förstabil?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 juni 2015
#2
Spontant känns det inte som en bra förstabil. Krävs lite vana för att hålla liv i modifierade bilar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 632 Inlägg
20 juni 2015
#3
Är nog kul bil men du får en fräsch 9000 eller 9-3 för de pengarna istället..
Har man tummen mitt i handen skulle jag undvika alla trimmade bilar, om det inte gäller nyare som går att lämna in på verkstad då. (Går att lämna in 900an också, men värt? Njae)

De/Dem

33 Inlägg
21 juni 2015
#4
kiilg skrev:
Hej, hittade en Saab 900 som jag tyckte såg väldigt mysig ut,
men då jag är oerfaren så vet jag inte hur det är med bytta delar

Man kan göra mycket GDS på en gammal OG 900 -
men vist är bilen/modellen lite egensinnig på vissa punkter, just därför det är en OG 900 wink



kiilg skrev:
på denna Saab har dom till exempelvis bytt ut original lätt trycksturbon
till en turbo från en Saab 9000.

Det är faktisk samma Turbo som sitter i bilen oavsett om den är Ltt eller Ftt
En MY 91 har Lucas sprut och Mitshu Turbo -
det är APC systemet som gör den till Ftt org.


kiilg skrev:
Kommer detta att påverka livslängden på bilen?

Motormässigt så är B202 som den heter rätt skottsäker -
vxl-lådan däremot är väl lagom "känslig" på OG 900
Men kör man med insidan, så är det ingen fara.


kiilg skrev:
Bränsleförbrukning?

Är det en bil med 0.50/65 milen du söker skall du nog avstå.



kiilg skrev:
kan detta vara en bra förstabil?

Är du inte rädd för att ge dig i kast med något nytt -
eller sitta på skolbänken, ja så får du garanterad en både trevlig samt skoj bil -
med MKT fina köregenskaper.

Mycket är gjord på denna bil ja -
men egentligen är det "endast" Tronic 5.5 som är det "största" som sådan.
Det "enda" jag kanske oroar mig lite för vid nästa besiktning -
det är Extractorgrenröret.
Det är lite "synbart" grövre trim och inte alla gubbarna där som gillar det ......

Men tycker du skall ta dig en titt inom saabklubben,
för det finns många trevliga saab nördar med OG 900 som kan hjälpa dig med mycket -
rådgivning inkl wink

272 Inlägg
22 juni 2015
#5
Ser ut som en riktigt trevlig og900 det där, men som förstabil? Nja eller jo eller nej, kanske? smile

Jag har väldigt varma känslor för og900, men jag kan inte för det påstå att det är en modern bil. Visst, man sitter bra och ergonomin känns föredömlig fortfarande idag.

Tyvärr måste jag ändå säga att har du inte själv kunskap och tid att underhålla den så titta åt något annat. Det är en gammal bil och på gamla bilar tenderar saker att gå sönder. Redan original är det idag en ganska ovanlig bil och med de modifieringar som är gjorda på den kan den säkert förvirra en och annan mekaniker.

Med det sagt, har du tid, lust och kunskap att underhålla den så lär det vara en riktigt underhållande och ganska speciell bil.


1 705 Inlägg
22 juni 2015
#6
Fantastiskt rolig bil, men bra förstabil: nej.

För dom pengarna får du en og9-3 Aero i skapligt skick som är betydligt modernare, billigare och säkerligen roligare som förstabil.


26 Inlägg
22 juni 2015
Trådstartare
#7
Tack för era svar, tyvärr så faller ögat endast för den tidiga 900 modellen när det gäller Saab (med aero kit är den så fet!).

Jag är ute efter en rolig bil, och fastnat för de lite äldre modeller (Mercedes 190E, Saab og900, E36) Saken är den att far har fobi för rost (många år rostlagande med återkommande av rost). Han verkar tro att jag ska hitta en felfri bil rostfri och helst utan skavanker för en budget runtomkring 20 000~ och även därav ska den vara relativt "ny och säker" hejdå (Mercedes 190E, Saab og900, E36)!

Jag vet inte vart jag ska kika på för något med en bil med bra körglädje, vill inte åka runt i någon Toyota Corolla.

33 Inlägg
22 juni 2015
#8
Ja alltså, vill du ha en gammal bil -
så får du allt lära dig att gå på "kompromiss" d v s vara beredd på diverse rostproblem.
Detta oavsett om det är en org bil eller "modifierad" som den du länkar till. 

Ta gärna en titt på min bil -
det ligger 4 år av "svett/tårar/blod med även minst lika mycket glädje" i den bilen smile

Men vad jag vill säga.....
Din fråga i alla ära på garaget's hemsida -
logga in/skapa dig ett konto på den hemsidan för det bilmärke du evt är intr av, dom har garanterad den kunskapen de råden du lär behöva smile


Sök