22 juni 2015
Trådstartare
Har en XC70 2004 2,5T med ett väldigt märkligt fel, jag tar det från början:
Köpte nyligen bilen och den gamla ägaren vet inte med felet, han hade inte kört bilen mycket på sista tiden och kanske helt enkelt inte varit uppmärksam.
När jag körde första långkörningen med bilen så började den, efter några minuter på motorvägen, brumma konstigt och vibrera. Lite samma känsla som när man kör på de räfflade sidolinjerna. Detta skedde bara vid gas och upphörde om jag släppte gasen och motorbromsade.
Efter några minuter så slog det till lite i hela karossen och bilen började åter igen gå väldigt jämnt och fint för att efter ytterligare några minuter gå in i brumm-läget igen. Detta pågick hela körningen och började likadant när jag skulle köra hem..
MEN vid hemfärden upptäckte jag att brummandet försvann om jag samtidigt som jag körde med vanligt gaspådrag lätt tryckte på bromspedalen med andra foten. Varje gång jag gjorde det så högg det till lätt i bilen och den gick bra så länge jag hade gaspedalen lite nertryckt. Jag hade den ej så mycket nedtryckt att det sker någon bromseffekt utan la bara på foten mycket lätt.
Vid hög hastighet är brummandet och vibrationerna kraftigare och även rycket när bilen går ur brummläge är kraftigare.
Idag har jag bytt bromsskivor och belägg runt om (hade en 2a på det från besiktningen), samt tändstift men problemet kvarstår. Hade hjälp av en mycket kunnig fritidsmekaniker som dessutom har en precis likadan bil. Han är lika förbryllad som jag och vi kunde vid bromsbytet inte se några defekter som kan vara orsaken till detta.
Det konstiga är ju detta med att det försvinner så fort man lätt trycker på gasen.
Någon som har några som helst idéer till vad detta kan bero på?
Bilen är servad var tvåtusonde mil och i övrigt i gott skick.
Tack på förhand!