3354
Sök

Lamporna blinkar i Golfen

37 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#1
Tjena!
Har ett litet problem när jag vrider på basen och det är att lamporna blinkar.
Har bytt batteri och det blev dock ingen skillnad. (Hankook 80A batteri).  Dock går den stabilt i lågre volymer men inte i högre.
Systemet är följande:
DLS D-1000 avsäkrad med 250A vid batteriet
21mm kabel framifrån (+ och -)
Dubbla mutant 10" i basreflexlåda.

Tidigare hade jag samma system som detta förutom att jag hade en JBL Power 12" och då blinkade också lamporna.

Vad kan det vara som är felet?
Dålig jord eller är kabeln rent av för klen ?

mvh//Henrik


Beredare
561 Inlägg
17 december 2006
#2
Låter som du få ta till med 2 batteri för att driva de steget....

Mvh Jonas

Jajjemen!
1 512 Inlägg
17 december 2006
#3
grövre kabel skulle nog inte skada

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

21 761 Inlägg
17 december 2006
#4
Steget kan dra mycket ström när det belastas med låga impedanser, 97A som mest står det i manualen till steget. Det kan ju göra att det blir för lite med ett batteri även om det är nytt och fräscht.

Men en sak som du bör kolla är jordkabeln/flätan från batteriet ner till karossen, ofta brukar de vara ganska klena. Se över den kabeln och eventuellt byt till grövre kabel/fläta. Se också till att strömkablarna från batteriet sitter ordentligt fast i polskorna.

Att lamporna blinkar beror inte på eventuellt klen strömkabel till steget, det beror på spänningsfall från batteriet till bilens elsystem på något sätt. Det kan tex vara för dåliga batteriströmkablar(plus/minus), för klent batteri, för dålig laddning från generatorn osv.

37 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#5
Men trots att det kan vara fel framme vid batteriet så har jag väl ändå en för klen kabel för slutsteget?, Effekt vid 4ohm är 800 wrms och enligt guder ska mitt steg ha en 125 A förbrukning vilket motsvarar en 45mm kabel och en säkring på 200A.

Kan det stämma?
Har dock original alla kablar som sitter vid batteriet. Finns det ingen som har byggt ljud i Golf 4:a som kan säga mig vad ni har ändrat på när ni har lagt in större slutsteg och basar?

mvh//Henrik


21 761 Inlägg
17 december 2006
#7
Krulla skrev:
Men trots att det kan vara fel framme vid batteriet så har jag väl ändå en för klen kabel för slutsteget?, Effekt vid 4ohm är 800 wrms och enligt guder ska mitt steg ha en 125 A förbrukning vilket motsvarar en 45mm kabel och en säkring på 200A.

Kan det stämma?
Har dock original alla kablar som sitter vid batteriet. Finns det ingen som har byggt ljud i Golf 4:a som kan säga mig vad ni har ändrat på när ni har lagt in större slutsteg och basar?

mvh//Henrik

Enligt manualen till DLS D1000 som finns i DLS:s arkiv så ger det steget 350W i 4 Ohm, 700W i 2 Ohm och 1000W i 1 Ohm. Alla effektvärden är i RMS och vid 14,4V. Det står också att steget drar 97A som max.

Räknar man på 100A och 5m lång kabel så blir det teoretiska spänningsfallet 0,4V. Men eftersom steget nu belastas med 2 Ohm så ger steget 700W, vilket borde bli ca 70A och då blir spänningsfallet ca 0,28V. Det är inte så farligt mycket, men om du hakar på 1 Ohms belastning så är det bättre med en grövre kabel.

Det verkar konstigt att det steget skulle ge 800W i 4 Ohm, vart står det någonstans?

Jag tror fortfarande att originaljordkabeln/flätan från batteriet ner till karossen kan vara för klen eller att det är dålig kontakt.
Senast redigerat av Drönirettab (17 december 2006)

37 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#8
Enligt killen som sålde det, men enligt DLS är det som du säger. Men de skriver på DLS att man ska ha max en 80A säkring och max en 21 mm kabel. Kanske dags att kolla jorden vid batteriet och även byta till en lägre säkring.


21 761 Inlägg
17 december 2006
#9
Ja just det, det missade jag. Det är alldeles för stor säkring, ska högst vara 100A till 21mm2 kabel när man tittar i rekommendationstabellerna.

37 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#10
Men trots att jag bytte säkring så blinkar det, men dock blev det lite bättre  men inte mkt. Hur många storlekar finns generator kabeln och jordflätan i ?

Skulle vara bra att veta hur mkt större man ska lägga isf.


21 761 Inlägg
17 december 2006
#11
Säkringen har inget med blinkningarna att göra(om det inte är dålig kontakt förstås), orsaken till att det inte ska vara 250A säkring är att risken för kabelbrand är stor om det skulle bli kortslutning i strömkabeln.


Blinkar det när du har motorn igång eller när motorn är av?
Hur stor generator har du och vad är det för bil?

37 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Säkringen har inget med blinkningarna att göra(om det inte är dålig kontakt förstås), orsaken till att det inte ska vara 250A säkring är att risken för kabelbrand är stor om det skulle bli kortslutning i strömkabeln.


Blinkar det när du har motorn igång eller när motorn är av?
Hur stor generator har du och vad är det för bil?

Har en golf 4:a-99 tdi 90 hk med allt original så vitt jag vet. Det blinkar både när motorn är avstängd och när den är på.


21 761 Inlägg
17 december 2006
#13
Det verkar finnas 70, 90 och 120A generatorer på de modellerna, vet inte vilken du har. Med motorn på tomgång så orkar nog inte 70A eller 90A generatorn att ladda ordentligt om du har lyse+fläkt på och krämar högt med stereon, 120A orkar lite bättre.

Generatorkabeln bör vara minst 10mm2 för att inte få en del spänningsfall, batterijordkabeln bör vara minst 25mm2.

Blir det någon skillnad i blinkningarna när du har motorn på jämfört med när motorn är av eller blinkar det lika mycket ungefär?
Senast redigerat av Drönirettab (17 december 2006)

37 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#14
det blinkar något mer när jag har på bilen, men det är inte märkbart.


Refined
1 770 Inlägg
20 december 2006
#15
skaffa kondensator så slipper du det problemet... jag hade samma å satte i en kondensator. sen var det löst...

505 Inlägg
20 december 2006
#16
Att skaffa kondensator är inte det första jag tänker på iallafall, det är som batterinörden säger, minus flätan/kabeln är antagligen på de bilar jag har haft ca 16mm2(för klen), och sitter i en bult i karossen, där inte ens lacken är skrapad, det är det första jag byter innan jag kopplar in stereon. Skrapar även bort lacken just där kabeln fästs fast.
På detta sätt har jag fått bort blinkandet hittills, men då har jag inte riktigt lika hög power som du har;) Prova det ska du se, och ha den minus kabeln/flätan så kort som möjligt! smile

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

37 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
#17
Spawner skrev:
Att skaffa kondensator är inte det första jag tänker på iallafall, det är som batterinörden säger, minus flätan/kabeln är antagligen på de bilar jag har haft ca 16mm2(för klen), och sitter i en bult i karossen, där inte ens lacken är skrapad, det är det första jag byter innan jag kopplar in stereon. Skrapar även bort lacken just där kabeln fästs fast.
På detta sätt har jag fått bort blinkandet hittills, men då har jag inte riktigt lika hög power som du har;) Prova det ska du se, och ha den minus kabeln/flätan så kort som möjligt! smile

MVH Matte!

Okej, ska ta och kolla hur flätan är till karossen och sen om den inte är tillräckligt grov ta och byta ut den till en grövre. Tack för alla svaren smile

Mvh//Henrik


118 Inlägg
37 Inlägg
20 maj 2007
Trådstartare
#19
242RR skrev:
Hur gick det?

Blinkningarna blev lite bättre men försvann inte med jorkabeln. Men jag har sett över andra jordkabeln och drog en bättre jordkabeln på 50 mm2 så nu har batteriet bra med jord smile. Men måste tyvärr byta till en grövre + kabel eftersom min kabel ger för mycket spänningsavfall till steget, vilket var en bidragande orsak till blinkningarna.


538 Inlägg
21 maj 2007
#20
extra strömtillförsel, t.ex en lr 2 kondensatorer, och en lite grövre strömkabel skulle nog funka:)



Sök