2543
Sök

Värme slingor på rutan?

458 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
Någon som vet hur man kan kolla om värme slingorna i bakrutan är sönder?
Dom verkar nämligen inte funka tongue

21 761 Inlägg
17 december 2006
Mät resistansen mellan plus och minus till slingorna.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
17 december 2006
eller så sätter du på den och känner efter 5 minuter...

man lever bara en gång så lev väl!

21 761 Inlägg
17 december 2006
Kojloj: Har du kollat säkringen?

Om det visar sig att slingorna är hela så får du mäta spänningen framme vid strömbrytaren och även kolla att den är hel genom resistansmätning.

498 Inlägg
17 december 2006
Du kan andas på rutan så det blir imma och är slingorna hela och fungerar så ska imman försvinna rätt snabbt

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
18 december 2006
testa att vara ute i regn en halv dag o sätt dig i bilen o dra på bakrutevärmen. det syns tydligt om hela funkar eller om någon / några trådar är trasiga.. Heheh

458 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Kojloj: Har du kollat säkringen?

Om det visar sig att slingorna är hela så får du mäta spänningen framme vid strömbrytaren och även kolla att den är hel genom resistansmätning.

Ja, jag har kollat säkringen och den är hel.. Måste man ha ett speciellt verktyg då eller?
Är inte så duktig på sånt :S..

Tack för svaren

458 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
GT90 skrev:
testa att vara ute i regn en halv dag o sätt dig i bilen o dra på bakrutevärmen. det syns tydligt om hela funkar eller om någon / några trådar är trasiga.. Heheh

Om en tråd går sönder så funkar la ingen? Eller har jag fel? tongue

1 058 Inlägg
18 december 2006
en eller flera trådar kan gå sönder (har gjort på min) utan att det påverkar dom andra.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
18 december 2006
Kojloj skrev:
Ja, jag har kollat säkringen och den är hel.. Måste man ha ett speciellt verktyg då eller?

En multimeter som kan mäta resistans(motstånd Ohm). Ta loss pluskontakten till slingorna och mät resistansen mellan pluskontakten och minuskabeln till slingorna. Om slingorna är hela så ska mätaren visa någon/några Ohm eller så.

När det gäller strömbrytaren så tar du bort den och kopplar bort kablarna, mät sedan på de stift som kablarna satt på. Tryck av/på på strömbrytaren och se om mätaren visar 0 Ohm i något läge, om den gör det så är strömbrytaren hel.

För att mäta spänningen på kabeln till strömbrytaren så måste mätaren vara inställd på spänningsmätning, tex 20V.
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2006)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
19 december 2006
Har för mig att man kan lokalisera var på tråden avbrottet finns genom att mäta (med strömbrytaren påslagen) spänningen över tråden först hela bredden och sedan minska avståndet.
Vid hela bredden ska det vara ca 12V (läs 12-14) och om man placerar mätsonderna på samma sida om avbrottet så visar mätningen 0V. Sedan får man prova sig fram och när man har mätsonderna ganska tätt och mätningen visar 12V så borde man kunna lokalisera visuellt var avbrottet är.

458 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
Tack för alla svar!

Sök