Hallå alla glada bilfolk! Nu blir det ännu en projekttråd. Räknar inte med att denna tråd blir så stor som mina tidigare, då inget jätter speciellt kommer hända, än, vad jag vet. Allt kan ju dock spåra ur som vanligt. Men tanken är att fixa till bilen för att sedan bruka ett tag och sedan sälja för att finansiera ett annat bilköp i vår. Men vi får se vad som hände under projektets gång
Det började med att jag fick veta för ca 6 månader sedan att min mammas vän hade en Toyota Starlet som hon funderade på att sälja för den inte gick igenom bilprovningen. Jag sa att jag var intresserad men sedan blev det inget mer med det. Jag trodde hon skrotade den eller att hon sålde den till en annan gubbe i byn som ville ha den. Sen fick jag veta för någon månad sedan eller två att en vän behövde delar till en likadan. Så jag hörde med henne ifall hon hade bilen kvar, och det hade hon. Frågade om jag fick köpa den, men det fick jag inte, utan hon sa att jag fick den istället. Bara att tacka och ta emot, så vi hämtade den och körde hem den efter lite krångel med att handbromsen låg på konstant.
Bilen har stått med handbromsen i sedan september -14. Den har även stått på gräs hela tiden.
Den har rullat 11.000mil och är en -88.
Det som jag vet måste fixas innan en bes är:Rostlaga i trösklar och några små hål i golvet
Byta ut sista kröken ovanför bakaxeln på avgassystemet (rostskadat)
Byta vänster handbromsvajer
Byta vänster bromsbackar
Byta bakre stötdämpare
Det jag fixat lite med är:Tvättat av den ordentligt, från att ha varit mossa på och massa annat ingrott skit, så blev bilen faktiskt vitare.
Tagit bort torkarmotorn bak, samt torkararmen + hela mekanismen som satt i bagageluckan. (fungerade inte ändå)
Bytt en positionslampa
Tagit bort övre delen på luftburken, (nu öppet filter och låter förjäkla fint)
Det som ska fixas som jag vet efter att den är besiktad är:Lacka om bilen mattvit, med röda dragögglor och röda stänklappar.
Ev sänka den något, inte mycket, bara lagom
Ev byta stolar då en hund käkat upp en bit av förarstolen
När den hämtades. Min Starlet -98 står framför. Den brukar jag dagligenTvättade av den lite grann, ni ser nog skillnaden på bakskärmen som nästan är ren, jämt emot dörren som är mossigSom den ser ut just nuLite små fix:Ska börja beställa hem delar till den så man kan pula lite. Konstigt nog så finns det knappt begagnade delar att få tag på till dessa. Även fruktansvärt svårt att hitta delar till min -98 jag åker i. Så om ni vet någon som har en bil står, hojta gärna till!