2561
Sök

BMW 535d bygga om avgasystem?

81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#1
tjena! har en 535d e60 som jag tänkt att ta bort ljuddämparna på, kommer behålla dpf tillsvidare. frågan är hur mycket låter de om man har tagit bort både mellan och slutburken? vågar man dra väck båda direkt? eller ska man experimentera å börja med slutburken? någon som gjort något liknande? smile

tack på förhand smile


1 948 Inlägg
26 juli 2015
#2
BÖRJA med dpf istället, mer/goare ljud, mer effekt och drar mindre bränsle... valet är väll solklart?

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
26 juli 2015
#3
baltis skrev:
BÖRJA med dpf istället, mer/goare ljud, mer effekt och drar mindre bränsle... valet är väll solklart?

instämmer.. det är där ljudet sitter..

som bonus får man en bil som blir MYCKET piggare och snålare.. piss lätt val smile

Kör fort så hinner inget hända...

81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#4
jojo dpf ska bort måste bara hitta någon som gör det relativt billigt i göteborgs/halmstad området smile


1 948 Inlägg
26 juli 2015
#5
kawasaki_rider skrev:
jojo dpf ska bort måste bara hitta någon som gör det relativt billigt i göteborgs/halmstad området smile

Finns väl färdiga alternativ att köpa för typ 2-3k, relativt lätt att bygga en egen ersättare också.
Programvaran/chipningen kan du köpa på nätet, om du googlar lite, för under halva priset vad vissa svenska företag erbjuder.
Känner du att du ändå vill lämna till en firma? hör med ppf, skippa vtech ska du köpa av dom kan du lika gärna handla på ebay big_smile

Large Cap
1 816 Inlägg
26 juli 2015
#6
Låter inte speciellt mycket mer om du tar bort bakre ljuddämparen då mycket av ljudet elimineras i dpf och i katalysatorn. Blir lite dåvare ljud. Det är först när man tar bort både dpf och katalysatorn som det trevliga ljudet kommer fram...

Kan fixa ett klipp på min 535d med 3" system från turbon och dpf & cat delete om du vill?

847 Inlägg
26 juli 2015
#7
baltis skrev:
kawasaki_rider skrev:
jojo dpf ska bort måste bara hitta någon som gör det relativt billigt i göteborgs/halmstad området smile

Finns väl färdiga alternativ att köpa för typ 2-3k, relativt lätt att bygga en egen ersättare också.
Programvaran/chipningen kan du köpa på nätet, om du googlar lite, för under halva priset vad vissa svenska företag erbjuder.
Känner du att du ändå vill lämna till en firma? hör med ppf, skippa vtech ska du köpa av dom kan du lika gärna handla på ebay big_smile

Vad händer om nåt strular när man köper sån programvara?? Hitta en seriös firma på din ort istället som gör programmen själva.


81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#8
Westergren skrev:
Låter inte speciellt mycket mer om du tar bort bakre ljuddämparen då mycket av ljudet elimineras i dpf och i katalysatorn. Blir lite dåvare ljud. Det är först när man tar bort både dpf och katalysatorn som det trevliga ljudet kommer fram...

Kan fixa ett klipp på min 535d med 3" system från turbon och dpf & cat delete om du vill?

jo jag har hört hur de låter med riktigt 3" system, fast nu ville jag göra en billig temporär lösning tills jag ska fixa helsystem smile har du bytt dpf mot downpipe eller byggt om dpf? vad säger besiktningen om downpipe om du har de?


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
26 juli 2015
#9
kawasaki_rider skrev:
Westergren skrev:
Låter inte speciellt mycket mer om du tar bort bakre ljuddämparen då mycket av ljudet elimineras i dpf och i katalysatorn. Blir lite dåvare ljud. Det är först när man tar bort både dpf och katalysatorn som det trevliga ljudet kommer fram...

Kan fixa ett klipp på min 535d med 3" system från turbon och dpf & cat delete om du vill?

jo jag har hört hur de låter med riktigt 3" system, fast nu ville jag göra en billig temporär lösning tills jag ska fixa helsystem smile har du bytt dpf mot downpipe eller byggt om dpf? vad säger besiktningen om downpipe om du har de?

bästa är att tömma original..eller bäst men minst risk vid bes.

eftersom dom inte gör ett avgastest utan bara läser ut felkoderna så ser dom inte ett skit eftersom man tagit bort den funktionen i bilens ecu så ser den inga fel. smile

Kör fort så hinner inget hända...

81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#10
Growe skrev:
kawasaki_rider skrev:
Westergren skrev:
Låter inte speciellt mycket mer om du tar bort bakre ljuddämparen då mycket av ljudet elimineras i dpf och i katalysatorn. Blir lite dåvare ljud. Det är först när man tar bort både dpf och katalysatorn som det trevliga ljudet kommer fram...

Kan fixa ett klipp på min 535d med 3" system från turbon och dpf & cat delete om du vill?

jo jag har hört hur de låter med riktigt 3" system, fast nu ville jag göra en billig temporär lösning tills jag ska fixa helsystem smile har du bytt dpf mot downpipe eller byggt om dpf? vad säger besiktningen om downpipe om du har de?

bästa är att tömma original..eller bäst men minst risk vid bes.

eftersom dom inte gör ett avgastest utan bara läser ut felkoderna så ser dom inte ett skit eftersom man tagit bort den funktionen i bilens ecu så ser den inga fel. smile

jo de är nog bäst men kollade runt lite och då skulle de landa på 5k för att ta bort dpf hos firma??! så de bästa hade vart om man hittar någon privatperson som kan detta smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
26 juli 2015
#11
kawasaki_rider skrev:
Growe skrev:
kawasaki_rider skrev:

jo jag har hört hur de låter med riktigt 3" system, fast nu ville jag göra en billig temporär lösning tills jag ska fixa helsystem smile har du bytt dpf mot downpipe eller byggt om dpf? vad säger besiktningen om downpipe om du har de?

bästa är att tömma original..eller bäst men minst risk vid bes.

eftersom dom inte gör ett avgastest utan bara läser ut felkoderna så ser dom inte ett skit eftersom man tagit bort den funktionen i bilens ecu så ser den inga fel. smile

jo de är nog bäst men kollade runt lite och då skulle de landa på 5k för att ta bort dpf hos firma??! så de bästa hade vart om man hittar någon privatperson som kan detta smile

utan att åkt just någon bmw utan pf så kan jag endå säga att det är lätt värt det!

Kör fort så hinner inget hända...

847 Inlägg
26 juli 2015
#12
Nu vet jag inte exakt hur dpf:n ser ut på din. Men 5000 för att montera av, skära upp, tömma, svetsa ihop o sen montera lät saftigt. På min Passat kostade det 2000 och då va dom dessutom tvungna o lossa framvagnsbalken för att komma åt.


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
26 juli 2015
#13
Jag har alltid kört mina 535d med raka rör från turbon och ut till ändrören smile
Ljudet är brutalt go. Dock sotar det vid pådrag men jag tycker det är manligt...

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#14
Growe skrev:
kawasaki_rider skrev:
Growe skrev:

bästa är att tömma original..eller bäst men minst risk vid bes.

eftersom dom inte gör ett avgastest utan bara läser ut felkoderna så ser dom inte ett skit eftersom man tagit bort den funktionen i bilens ecu så ser den inga fel. smile

jo de är nog bäst men kollade runt lite och då skulle de landa på 5k för att ta bort dpf hos firma??! så de bästa hade vart om man hittar någon privatperson som kan detta smile

utan att åkt just någon bmw utan pf så kan jag endå säga att det är lätt värt det!

det är 5k för bara jobbet sen är de 2k till för att fixa programvaran hmm liite saftigt...


81 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#15
PITSTOP skrev:
Jag har alltid kört mina 535d med raka rör från turbon och ut till ändrören smile
Ljudet är brutalt go. Dock sotar det vid pådrag men jag tycker det är manligt...

helt rätt! de är manligt med lite sot smile de kallas ju soth**a av en anledning wink hahah


Large Cap
1 816 Inlägg
27 juli 2015
#16
kawasaki_rider skrev:
Westergren skrev:
Låter inte speciellt mycket mer om du tar bort bakre ljuddämparen då mycket av ljudet elimineras i dpf och i katalysatorn. Blir lite dåvare ljud. Det är först när man tar bort både dpf och katalysatorn som det trevliga ljudet kommer fram...

Kan fixa ett klipp på min 535d med 3" system från turbon och dpf & cat delete om du vill?

jo jag har hört hur de låter med riktigt 3" system, fast nu ville jag göra en billig temporär lösning tills jag ska fixa helsystem smile har du bytt dpf mot downpipe eller byggt om dpf? vad säger besiktningen om downpipe om du har de?

Vi byggde helsystem själva från turbon hela vägen bak utan dpf och katalysator. Vet ej vad besiktningen kommer att säga, ska in dit om 2v så det ska bli spännande smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
27 juli 2015
#17
Besiktingen säger inte ett slut wink de diesel motorerna har inga avgastest. Har kört utan dpf sen 2009 på samtliga e6x diesel jag haft.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

81 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#18
PITSTOP skrev:
Besiktingen säger inte ett slut wink de diesel motorerna har inga avgastest. Har kört utan dpf sen 2009 på samtliga e6x diesel jag haft.

även fast dom ser att dpf är ersatt med en downpipe? smile


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
27 juli 2015
#19
kawasaki_rider skrev:
PITSTOP skrev:
Besiktingen säger inte ett slut wink de diesel motorerna har inga avgastest. Har kört utan dpf sen 2009 på samtliga e6x diesel jag haft.

även fast dom ser att dpf är ersatt med en downpipe? smile

Japp! Som sagt de bilarna har ingen avgastest pga lådan som sitter i.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
27 juli 2015
#20
PITSTOP skrev:
kawasaki_rider skrev:
PITSTOP skrev:
Besiktingen säger inte ett slut wink de diesel motorerna har inga avgastest. Har kört utan dpf sen 2009 på samtliga e6x diesel jag haft.

även fast dom ser att dpf är ersatt med en downpipe? smile

Japp! Som sagt de bilarna har ingen avgastest pga lådan som sitter i.

inga felkoder inga fel ;-)

underbart med obd avläsning som bilprovningen grundar sina beslut på. sen att man kan ändra alla funktioner i ecu har inget med saken att göra ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök