_Thor_ skrev:
Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år
Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220
Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005
De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.
Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".
Humble brag? Är det något som är fel på dig?
Hur många 540i,740,a8 har du ägt? Med tanke på erfarenheten om att dem är sååå dyra att äga. Överjävligt dyra att äga.... Kom igen. Tror nog att jag kom billigare undan med mitt "lyxåk" än vad jag skulle gjort med din s60. För vet du en sak, värdeminskning skall räknas in i ägarkostnaden.
Kan dra exempel. Köpte min första 540 när jag va 17, hade den i två år. Enda som behövdes bytas egentligen var en luftfjäder, två bakdäck (var slitna vid köp) en kylarslang samt viscokoppling (som egentligen gick att fixa) dvs egentligen så var det enda som egentligen skall ses som nödvändig reparation var slangen ( ca 200:- samt luftbälg ca 2000)
Visst sedan la man massa pengar på onödiga saker som man alltid gör som 18 åring.
Visst kunde den sluka bensin, men gick LÄTT att köra under 1L mil om man ville (vilket var vad ta ville) LÄS!!!!
A8 4.2q 2004, köptes efter 540in. På 1.5 år fick jag i ren reparation byta kombiinstrument (vilket var något glapp vid inköp, samt servopump. Kostnad. Under 2000:-
MB E500. Ägde den i ca tre år från 16-19. I ren reparation fick jag byta generator, fördelarlock efter inköp.
Ren skröna att det är så dyrt. Visst om man hittar ett skitexemplar och bestämmer sig för att renovera den på auktoriserad verkstad. Då blir det dyrt. Men då blir även en Skoda från 98 dyr.
Jämför jag tex som vi gjorde en gång. Polarens 940 auto vs min 540 auto. Han hade typ 130hk, jag drygt 290, jag hade tonvis mer med utrustning, skatten va väl 50:- extra i månaden för 540 (2400 någonting vill Jag minnas) försäkring ca 100:- mer i månaden. Dvs mindre än 1:- extra per mil. Vi hade ungefär samma rep kostnader (i ren reparation) min drog mer ( då jag körde hårdare) vi åkte tillsammans ibland med våra bilar, vid given hastighet drog dem ganska lilvärdigt. Vill minnas att 540in tom va lite snålare när vi åkte 30 mil till elmia.
CHEEVA skrev:
_Thor_ skrev:
Powe_R skrev:
För dessa pengar hade jag kollat in något av dessa bilar alla runt år 2000 +/- något år
Audi A8 4.2
Audi S8 4.2
BMW 540i e39
BMW 740 alt 750 e38
Mercedes S500 W220
Jag själv hade bland annat en 540iat m-sport e39 som "18 års bil" Detta va ju 4.5 år sedan, körde den riktigt hårt och hade knappt ett enda fel på den. Skulle inte tveka på att äga en sådan igen om jag ville ha något i den prisklassen alt lägga lite till och satsa på typ en 545i E60/E61 eller kanske en A8 4.2q runt 2005
De bilar du tipsar om är ju riktiga lyxåk som slukar soppa. Billiga i inköp men överjävligt dyra att äga.
Bränslesnålt var ett krav om du tagit dig tid att läsa istället för att köra din vanliga "humble-brag".
så sant så ... inget vidare smart val att välja en lyxbil som första bil. Beror såklart på vad man har för ekonomi, men att lägga 4-10 000 i månaden på bilen är inte aktuellt för de flesta 18 åringar
_Thor_ skrev:
simonhumla skrev:
_Thor_ skrev:
Bränslesnålt med drag i låter som en Volvo med D5 motor i. (=
Vilka modeller har du att tipsa om? Är ute efter bilar från tidigast sent 90-tal
Jag har bara kört en S60 D5. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis och motorn framförallt.
Drar 0,55 landsväg och har grymt bottenvrid som trycker dig djupt in i stolsryggen.
Den ser inte mycket ut för världen och har väl 163hk, men väl bakom ratten är det en annan historia.
Min moster hade en sådan. Ljug inte för grabben nu, den är otroligt seg. Tycker då att tex än 2.4t V70 går bättre...