3106
Sök

Köpråd - 18-års bil, hjälp!

199 Inlägg
30 juli 2015
#61
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:
Powe_R skrev:
simonhumla skrev:
Känner samma sak, och har ingen lust att börja trimma faktiskt hmm men hur stor skillnad är det mellan en bmw på 190 hk och en på 285 hk? i prestanda alltså, händer det mycket mer i en med 285? smile

Beror ju på vilka modeller du jämför. Hade en 528ia samtidigt med en 540ia (193 vs 286hk)
Kan säga att prestandaskillnaden var enorm. Spelar inte i samma liga och gick inte att jämföra. 528an va ganska seg, medans 540in även i dagens läge bör ses som ganska snabb.

Körkänslan va betydligt "lyxigare" i 540in även när man inte utnyttjade effekten. Känns gött med en småmullrande V8 där framme, den kändes mycket starkare vid normal körning. 540in delar ju framvagn med 7-serien och M5.

Hade högre snittförbrukning med 528an då jag körde livet ur den, i verkligheten med jämförbar körning så upplevde jag att förbrukningen var marginellt lägre på 528. (vid köer och korta sträckor) annars typ samma.



Fast trafikförsäkringen gäller väl alltid?

Någon här som råkat ut för detta att man blir utan ersättning samt får stå för skador på annans egendom? Känns som att många snackar om det men har faktiskt aldrig hört någon som råkat ut för det på riktigt.

Skulle säga att om han bor hemma så är risken minimal. (Tänk på Familjer som kanske delar 3 pers på en bil, skall två av dem då bli utan ersättning om någon av dem smäller, samt stå för ersättning av motpartens skador?)

"Blir helt utan ersättning

Peter varnar också för att skriva försäkringen på någon annan än den som faktiskt brukar bilen. Märker försäkringsbolaget att försäkringen står på någon annan någon än den civilrättsliga ägaren, en förälder exempelvis, kan bolagen vägra betala ut ersättning, oavsett vad som hänt.

– Många tycker att den stackars 23-åringen får hög premie medan föräldern kommer undan med hälften, men visar det sig att den yngre använder bilen för eget bruk blir det ingen ersättning alls, förutom för personskador."
http://www.aftonbladet.se/motorista/nyh … 9832608.ab

Du åker på rubbet förutom personskador.

Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Om det däremot enbart finns en bil... Ja, då är det riskfritt.

Säger bara att det är en djävligt dålig idé att köpa en motorstark bil för 50 lakan och skriva den på lilla mamma för att sedan eventuellt hamna i svårigheter sedan.

Har du då något tips isf på vilka bilar du menar med gubbig bil med kräm i? Fick nu dock höra att man ska försäkra med bilsport & mc försäkring istället, ett par bekanta skulle försäkra en lätt motorcykel för en 16-årig grabb, men tänkte sätta på pappan. Men de behövde de inte göra för de brydde sig inte om åldern, utan självrisken var det dubbla för alla! Tycker jag lät rätt smart smile

Gubbiga bilar... Tja, stora sedaner med V6or generellt.

Bilsport försäkring är en entusiastförsäkring. Det innebär att du måste ha en annan bruksbil och du får inte köra bilen i "brukstrafik". I princip får du bara nöjesåka med bilen, den måste vara mer än 20 år gammal och förvaras inlåst i garage. Jag uppfyller inte kraven med min entusiastbil ens.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

30 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#62
SEpaket skrev:
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:

"Blir helt utan ersättning

Peter varnar också för att skriva försäkringen på någon annan än den som faktiskt brukar bilen. Märker försäkringsbolaget att försäkringen står på någon annan någon än den civilrättsliga ägaren, en förälder exempelvis, kan bolagen vägra betala ut ersättning, oavsett vad som hänt.

– Många tycker att den stackars 23-åringen får hög premie medan föräldern kommer undan med hälften, men visar det sig att den yngre använder bilen för eget bruk blir det ingen ersättning alls, förutom för personskador."
http://www.aftonbladet.se/motorista/nyh … 9832608.ab

Du åker på rubbet förutom personskador.

Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Om det däremot enbart finns en bil... Ja, då är det riskfritt.

Säger bara att det är en djävligt dålig idé att köpa en motorstark bil för 50 lakan och skriva den på lilla mamma för att sedan eventuellt hamna i svårigheter sedan.

Har du då något tips isf på vilka bilar du menar med gubbig bil med kräm i? Fick nu dock höra att man ska försäkra med bilsport & mc försäkring istället, ett par bekanta skulle försäkra en lätt motorcykel för en 16-årig grabb, men tänkte sätta på pappan. Men de behövde de inte göra för de brydde sig inte om åldern, utan självrisken var det dubbla för alla! Tycker jag lät rätt smart smile

Gubbiga bilar... Tja, stora sedaner med V6or generellt.

Bilsport försäkring är en entusiastförsäkring. Det innebär att du måste ha en annan bruksbil och du får inte köra bilen i "brukstrafik". I princip får du bara nöjesåka med bilen, den måste vara mer än 20 år gammal och förvaras inlåst i garage. Jag uppfyller inte kraven med min entusiastbil ens.

Såg de nu när jag läste om det... ex på märke/modell?

199 Inlägg
31 juli 2015
#63
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:
simonhumla skrev:

Har du då något tips isf på vilka bilar du menar med gubbig bil med kräm i? Fick nu dock höra att man ska försäkra med bilsport & mc försäkring istället, ett par bekanta skulle försäkra en lätt motorcykel för en 16-årig grabb, men tänkte sätta på pappan. Men de behövde de inte göra för de brydde sig inte om åldern, utan självrisken var det dubbla för alla! Tycker jag lät rätt smart smile

Gubbiga bilar... Tja, stora sedaner med V6or generellt.

Bilsport försäkring är en entusiastförsäkring. Det innebär att du måste ha en annan bruksbil och du får inte köra bilen i "brukstrafik". I princip får du bara nöjesåka med bilen, den måste vara mer än 20 år gammal och förvaras inlåst i garage. Jag uppfyller inte kraven med min entusiastbil ens.

Såg de nu när jag läste om det... ex på märke/modell?

Jag kör själv Volvo S80 och den har betydligt lägre premie än merparten asiatiska/tyska bilar. Annars säger jag, utan att ha kollat upp det, att exempelvis Jaguar X-type, Ford Mondeo V6, Opel i största allmänhet och liknande är tämligen hög medelålder på.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

30 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#64
SEpaket skrev:
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:

Gubbiga bilar... Tja, stora sedaner med V6or generellt.

Bilsport försäkring är en entusiastförsäkring. Det innebär att du måste ha en annan bruksbil och du får inte köra bilen i "brukstrafik". I princip får du bara nöjesåka med bilen, den måste vara mer än 20 år gammal och förvaras inlåst i garage. Jag uppfyller inte kraven med min entusiastbil ens.

Såg de nu när jag läste om det... ex på märke/modell?

Jag kör själv Volvo S80 och den har betydligt lägre premie än merparten asiatiska/tyska bilar. Annars säger jag, utan att ha kollat upp det, att exempelvis Jaguar X-type, Ford Mondeo V6, Opel i största allmänhet och liknande är tämligen hög medelålder på.

S80 hoppar jag nog helst, kan bli dyrt om man vill åka med mycket hk har jag hört... Jaguar vet inte jag hur det är med delar på, hur billigt det är osv eftersom jaguar inte är ett jättevanligt märke, dock fina bilar. Men tyvärr så är det nog så att alla vill ha BMW eller Audi av en orsak big_smile

199 Inlägg
31 juli 2015
#65
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:
simonhumla skrev:

Såg de nu när jag läste om det... ex på märke/modell?

Jag kör själv Volvo S80 och den har betydligt lägre premie än merparten asiatiska/tyska bilar. Annars säger jag, utan att ha kollat upp det, att exempelvis Jaguar X-type, Ford Mondeo V6, Opel i största allmänhet och liknande är tämligen hög medelålder på.

S80 hoppar jag nog helst, kan bli dyrt om man vill åka med mycket hk har jag hört... Jaguar vet inte jag hur det är med delar på, hur billigt det är osv eftersom jaguar inte är ett jättevanligt märke, dock fina bilar. Men tyvärr så är det nog så att alla vill ha BMW eller Audi av en orsak big_smile

Nej, det är inte riktigt sant. S80 såldes med 2,4t/2,5t-motorn som sitter i V70 och S60. En vanlig och driftsäker Volvofemma. T6an är lite sådär, men det fanns en svagare sexa som heter 2,9. Jag kör visserligen vanlig sugmotor, men driftsäkrare bil kan man inte ha enligt min erfarenhet.

Jaguar blir ju lite dyrt, men fördelen med X-type är att den är konstruerad under Ford-eran, vilket innebär att den har en del gemensamma delar med Volvo och Ford.

Jag kommer bli verbalt misshandlad nu, men jag har kört både Audi och BMW i olika sammanhang och det där att bilarna skulle vara "ljusår bättre" är rent trams. Jag säger inte att bilarna är dåliga, men jag skulle aldrig köpa en själv. Sedan är försäkring och reparationer något dyrare så fort du går till Tyskland.

Anledningen till att jag inte tar upp Mercedes i sammanhanget är att bilarna (som jag eventuellt kunde tänka mig köpa) är tämligen dyra i reparationer och rostskyddet har historiskt visat sig vara ganska taskigt.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Evildan
31 juli 2015
#66
SEpaket skrev:
simonhumla skrev:
SEpaket skrev:
Jag kör själv Volvo S80 och den har betydligt lägre premie än merparten asiatiska/tyska bilar. Annars säger jag, utan att ha kollat upp det, att exempelvis Jaguar X-type, Ford Mondeo V6, Opel i största allmänhet och liknande är tämligen hög medelålder på.

S80 hoppar jag nog helst, kan bli dyrt om man vill åka med mycket hk har jag hört... Jaguar vet inte jag hur det är med delar på, hur billigt det är osv eftersom jaguar inte är ett jättevanligt märke, dock fina bilar. Men tyvärr så är det nog så att alla vill ha BMW eller Audi av en orsak big_smile

Nej, det är inte riktigt sant. S80 såldes med 2,4t/2,5t-motorn som sitter i V70 och S60. En vanlig och driftsäker Volvofemma. T6an är lite sådär, men det fanns en svagare sexa som heter 2,9. Jag kör visserligen vanlig sugmotor, men driftsäkrare bil kan man inte ha enligt min erfarenhet.

Jaguar blir ju lite dyrt, men fördelen med X-type är att den är konstruerad under Ford-eran, vilket innebär att den har en del gemensamma delar med Volvo och Ford.

Jag kommer bli verbalt misshandlad nu, men jag har kört både Audi och BMW i olika sammanhang och det där att bilarna skulle vara "ljusår bättre" är rent trams. Jag säger inte att bilarna är dåliga, men jag skulle aldrig köpa en själv. Sedan är försäkring och reparationer något dyrare så fort du går till Tyskland.

Anledningen till att jag inte tar upp Mercedes i sammanhanget är att bilarna (som jag eventuellt kunde tänka mig köpa) är tämligen dyra i reparationer och rostskyddet har historiskt visat sig vara ganska taskigt.

Det hoppas jag inte.

En nackdel med S80 T6 är den känsliga växellådan, många har havererat även när bilen fortfarande var för dyr för kepsfolket att leka sönder.
Driftsäkerheten har visat sig annars på S80/S60/V70 vara tämligen medelmåttig jämfört med andra bilmärken.
Men för den delen är det inte någon "dålig" förstabil.

För den som söker en väldigt driftsäker bil brukar jag föreslå att kika åt Asien och i synnerhet åt Toyota och Honda då dom statistiskt sett är dom minst krånglande bilmärkena med några till riskokare.
Senast redigerat av Evildan (31 juli 2015)

543 Inlägg
31 juli 2015
#67
SEpaket skrev:
Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Haha är du seriös med detta?
Så med andra ord kan inte en familj äga en M3 för att de har en 18 åring, för att man sagt att alla 3 bilar körs tex 1500mil om året??

Jag själv börjar närma mig 40 och kör en skyline, känner flera som är runt 40-50 års åldern och som kör rätt häftiga sportbilar som porsche GT2, Mustang, Corvette, GTR som har tonårsbarn med körkort och dom har då inga problem med försäkringsbolag, fastän bilarna används dagligen.

vet att en av tonårsbarnen lånat farsans corvette ibland, dock inte GT2an än. tongue
Senast redigerat av tobbeh78 (31 juli 2015)

Trött och bitter?? javisst!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
31 juli 2015
#68
tobbeh78 skrev:
SEpaket skrev:
Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Haha är du seriös med detta?
Så med andra ord kan inte en familj äga en M3 för att de har en 18 åring, för att man sagt att alla 3 bilar körs tex 1500mil om året??

Jag själv börjar närma mig 40 och kör en skyline, känner flera som är runt 40-50 års åldern och som kör rätt häftiga sportbilar som porsche GT2, Mustang, Corvette, GTR som har tonårsbarn med körkort och dom har då inga problem med försäkringsbolag, fastän bilarna används dagligen.

vet att en av tonårsbarnen lånat farsans corvette ibland, dock inte GT2an än. tongue

Det kan ju vara skillnad om en 18-åring som bor i Stockholm och kör en värstingbil och försäkringen står på mormor Agda 80 år som bor i Kiruna. Det tror jag inte att FB köper om det händer nåt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

30 Inlägg
31 juli 2015
Trådstartare
#69
Vettemannen skrev:
tobbeh78 skrev:
SEpaket skrev:
Säg såhär då: Hushåll med 3 personer över arton. Göran, 45, Marika, 43 och Johan, 18. I hushållet finns Volvo V70 2013, Mitsubishi Colt 2011 och, hör och häpna, en BMW M5 från 1999. Enligt årlig körsträcka på bilarna används alla tre i brukstrafik. Man behöver inte direkt vara raketfysiker för att inse att BMWn tillhör Johan.

Haha är du seriös med detta?
Så med andra ord kan inte en familj äga en M3 för att de har en 18 åring, för att man sagt att alla 3 bilar körs tex 1500mil om året??

Jag själv börjar närma mig 40 och kör en skyline, känner flera som är runt 40-50 års åldern och som kör rätt häftiga sportbilar som porsche GT2, Mustang, Corvette, GTR som har tonårsbarn med körkort och dom har då inga problem med försäkringsbolag, fastän bilarna används dagligen.

vet att en av tonårsbarnen lånat farsans corvette ibland, dock inte GT2an än. tongue

Det kan ju vara skillnad om en 18-åring som bor i Stockholm och kör en värstingbil och försäkringen står på mormor Agda 80 år som bor i Kiruna. Det tror jag inte att FB köper om det händer nåt.

/Benny

Men om jag skulle plugga på annan ort, kan det bli problem då?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
31 juli 2015
#70
simonhumla skrev:
Vettemannen skrev:
tobbeh78 skrev:

Haha är du seriös med detta?
Så med andra ord kan inte en familj äga en M3 för att de har en 18 åring, för att man sagt att alla 3 bilar körs tex 1500mil om året??

Jag själv börjar närma mig 40 och kör en skyline, känner flera som är runt 40-50 års åldern och som kör rätt häftiga sportbilar som porsche GT2, Mustang, Corvette, GTR som har tonårsbarn med körkort och dom har då inga problem med försäkringsbolag, fastän bilarna används dagligen.

vet att en av tonårsbarnen lånat farsans corvette ibland, dock inte GT2an än. tongue

Det kan ju vara skillnad om en 18-åring som bor i Stockholm och kör en värstingbil och försäkringen står på mormor Agda 80 år som bor i Kiruna. Det tror jag inte att FB köper om det händer nåt.

/Benny

Men om jag skulle plugga på annan ort, kan det bli problem då?

Men då måste du nog vara skriven på samma adress som Agda 80 år. Det ser inte bra ut iaf. när FB tittar på ett sånt ärende efter en krock t.ex.

/Benny

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2015
#71
SEpaket skrev:
Jag kommer bli verbalt misshandlad nu, men jag har kört både Audi och BMW i olika sammanhang och det där att bilarna skulle vara "ljusår bättre" är rent trams. Jag säger inte att bilarna är dåliga, men jag skulle aldrig köpa en själv. Sedan är försäkring och reparationer något dyrare så fort du går till Tyskland.

Inte misshandlad men jag måste återigen påpeka att köper du piratdelar från Tyskland till en BMW som är 15 år gammal så är de inte dyrare att hålla dem i drift än en gammal Volvo 940, detta vet jag av egen erfarenhet. Tittar man till priserna i Sverige så är det absolut dyrare att åka tyskt, men de flesta yngre kan med att handla över internet. Kan hända att det skiljer våldsamt mellan en BMW och Volvo av samma årsmod vad gäller försäkringen när man är 18 - 19 år, det har jag dålig koll på, men på mej skiljer det ungefär 400kr per år, detta är ju inte svårt för TS att ta reda på innan eventuellt köp. Sedan kan jag absolut hålla med om att man åker mycket bra i en Volvo eller SAAB också, att det skulle vara milsvid skillnad komfortmässigt sett mellan en Volvo och BMW är löjligt men det samma gäller påståendet om att det skulle vara milsvid skillnad på priserna på delarna till dem. Jämför man med en Toyota eller Kia så åker jag hellre tidigare nämnda européer även om de kostar mer att både köpa och äga.

Evildan skrev:
En nackdel med S80 T6 är den känsliga växellådan, många har havererat även när bilen fortfarande var för dyr för kepsfolket att leka sönder.

Detta är det jag spontant tänker på när jag tänker på en motorstark Volvo S80/S60 och de tidiga XC90.

Evildan skrev:
För den som söker en väldigt driftsäker bil brukar jag föreslå att kika åt Asien och i synnerhet åt Toyota och Honda då dom statistiskt sett är dom minst krånglande bilmärkena med några till riskokare.

Håller med även detta, jag tycker att det är skittråkiga bilar, men de är ofta överlägset driftsäkra och ska man bara ha något att flytta runt sej i så kan man lita på en Toyota, Honda eller Subaru.
Senast redigerat av PHrnfeldt (31 juli 2015)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Evildan
31 juli 2015
#72
PHrnfeldt skrev:
SEpaket skrev:
Jag kommer bli verbalt misshandlad nu, men jag har kört både Audi och BMW i olika sammanhang och det där att bilarna skulle vara "ljusår bättre" är rent trams. Jag säger inte att bilarna är dåliga, men jag skulle aldrig köpa en själv. Sedan är försäkring och reparationer något dyrare så fort du går till Tyskland.

Inte misshandlad men jag måste återigen påpeka att köper du piratdelar från Tyskland till en BMW som är 15 år gammal så är de inte dyrare att hålla dem i drift än en gammal Volvo 940, detta vet jag av egen erfarenhet. Tittar man till priserna i Sverige så är det absolut dyrare att åka tyskt, men de flesta yngre kan med att handla över internet. Kan hända att det skiljer våldsamt mellan en BMW och Volvo av samma årsmod vad gäller försäkringen när man är 18 - 19 år, det har jag dålig koll på, men på mej skiljer det ungefär 400kr per år, detta är ju inte svårt för TS att ta reda på innan eventuellt köp. Sedan kan jag absolut hålla med om att man åker mycket bra i en Volvo eller SAAB också, att det skulle vara milsvid skillnad komfortmässigt sett mellan en Volvo och BMW är löjligt men det samma gäller påståendet om att det skulle vara milsvid skillnad på priserna på delarna till dem. Jämför man med en Toyota eller Kia så åker jag hellre tidigare nämnda européer även om de kostar mer att både köpa och äga.

Evildan skrev:
En nackdel med S80 T6 är den känsliga växellådan, många har havererat även när bilen fortfarande var för dyr för kepsfolket att leka sönder.

Detta är det jag spontant tänker på när jag tänker på en motorstark Volvo S80/S60 och de tidiga XC90.

Evildan skrev:
För den som söker en väldigt driftsäker bil brukar jag föreslå att kika åt Asien och i synnerhet åt Toyota och Honda då dom statistiskt sett är dom minst krånglande bilmärkena med några till riskokare.

Håller med även detta, jag tycker att det är skittråkiga bilar, men de är ofta överlägset driftsäkra och ska man bara ha något att flytta runt sej i så kan man lita på en Toyota, Honda eller Subaru.

Även om man vill ha en rolig bil som ändå är väldigt driftsäker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-5594cc47909aca60932167a5b3d24189.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-1feabd23ac8f03c89cf5fab2f80338b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-ab03ae8b46650b0806bb91f96b240bff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-abf40af52013f384013cdfcef479cdd9.jpg

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2015
#73

Absolut, de finns men de faller inte mej personligen i smaken.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Evildan
31 juli 2015
#74
PHrnfeldt skrev:

Absolut, de finns men de faller inte mej personligen i smaken.

Smaken är olika så är det som tur är.

Många glömmer att det finns även kul bilar från Asien, alla är inte A-B transportörer ville jag enbart påvisa.

Jag menar som så att en BMW 116i är väl för en BMW-intresserad kanske inte världens mest upphetsande släde, precis som en A3 1.6 eller liknande tyska instegsmodeller som direkt konkurrerar med dom bilar som alltid pekas på när det diskuteras "tråkiga" asiater som Corolla. Mazda 3, Civic, Lancer, Impreza, Cee´d, i30 osv.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
31 juli 2015
#75
Evildan skrev:
PHrnfeldt skrev:

Absolut, de finns men de faller inte mej personligen i smaken.

Smaken är olika så är det som tur är.

Många glömmer att det finns även kul bilar från Asien, alla är inte A-B transportörer ville jag enbart påvisa.

Jag menar som så att en BMW 116i är väl för en BMW-intresserad kanske inte världens mest upphetsande släde, precis som en A3 1.6 eller liknande tyska instegsmodeller som direkt konkurrerar med dom bilar som alltid pekas på när det diskuteras "tråkiga" asiater som Corolla. Mazda 3, Civic, Lancer, Impreza, Cee´d, i30 osv.

Du har alldeles rätt i det du säger, jag tittar aldrig på asiatiska bilar så därav tänker jag inte på vad det egentligen finns för utbud. Men på samma vis så tenderar ju folk (det bevisas ju flera gånger här i tråden) att dra slutsatsen att det alltid är dyrt att äga en tysk bil bara för att man förknippar dem med prestanda och körglädje då tillverkarna har varit duktiga på att framföra detta i sin reklam. Och sedan så är det ju med asiatiska prestanda modeller som med andra prestanda modeller att de generellt kostar mer att äga de mera vanliga alternativ som finns.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

24 Inlägg
31 juli 2015
#76
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Evildan
31 juli 2015
#77
Fuunck skrev:
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Corolla T-Sport. Men kvalitén är betydligt bättre än valfri släde från ett tyskt märke, men det kan du säkert ha överseende med.
Inte riktigt prissatt som en SAAB tyvärr, då kvalitén gör att andrahandsvärdet är högt och även så när den skall säljas vidare någon gång.

24 Inlägg
31 juli 2015
#78
Evildan skrev:
Fuunck skrev:
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Corolla T-Sport. Men kvalitén är betydligt bättre än valfri släde från ett tyskt märke, men det kan du säkert ha överseende med.
Inte riktigt prissatt som en SAAB tyvärr, då kvalitén gör att andrahandsvärdet är högt och även så när den skall säljas vidare någon gång.

Tack! Ska kolla o läsa lite om den smile

30 Inlägg
1 augusti 2015
Trådstartare
#79
Fuunck skrev:
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Jo, beslutsångesten är enorm alltså... Känns som tyskt här också faktiskt, eller möjligtvis en saab smile själv sitter man i en familj med bara trötta japanare, och nu vill jag bort från skiten. Och tyskt känns faktiskt helt rätt smile

414 Inlägg
1 augusti 2015
#80
simonhumla skrev:
Fuunck skrev:
Sitter i exakt samma sits som dig just nu. Körkort inom kort, 40-50k budget och en biltokig kille. Ingen bra kombination låter det som när man läser om allt snack om det här med försäkringar och dylikt.

Jag är också inne på tyskt framförallt a4 1,8t/2.0t stcc edition/ s-line och a3 1,8t/2.0t. Vi kör endast tyskt i familjen där i bland en diesel v6a som man övningskört alldeles för mycket i ,verkar det som. När man vant sig med tysk kvalitet och runt 250-300 hk vill man ju inte ha en slö och plastig honda? Har åkt i en civic type-r som en polare har och jo skit rolig och kaxig bil men så fruktansvärt plastig bil,tyvärr.

Lånar tråden lite*
Vet någon ett elternativ som har tysk kvalitet och hondans körglädje till priset utav en saab får gärna meddela det till mig och trådskaparen smile

Jo, beslutsångesten är enorm alltså... Känns som tyskt här också faktiskt, eller möjligtvis en saab smile själv sitter man i en familj med bara trötta japanare, och nu vill jag bort från skiten. Och tyskt känns faktiskt helt rätt smile

Välj en tysk nu! wink

Försäkring är individuellt, så alla kan ju sluta gnälla om det. Kolla upp vad det kostar själv helt enkelt.
Delar köper du bäst från Tyskland. Billigt som fan. Då kan du samtidigt passa på att handla oljor osv. Där kostar riktig kvalitetsolja betydligt mindre än biltemas här i Sverige.

Köp (som alltid) inte "första bästa" utan hitta en som är schysst, glöm inte att dyrt pris INTE betyder att bilen är schysst. Ofta finns det folk som försöker få ut dubbla penarna för ett halvrunkigt lik bara för personen bytt fälgar och tonat rutor än vad du kunde köpt "farfars gamla 540" som han har "Pensionärkört" senaste 10 åren. (fast som kanske då rullar på 16".

Saab är ju helt okej också. mycket bil för pengarna, men kan inte jämföras med en stortysk, okej typ 9-3 Aero ss 2.0t vs 325 e46. Men att jämföra med stora V8or är lite som päron och äpplen med allt vad det innebär.



Sök