Hej på er. Gör ett försök att göra en projekt tråd får vi se om de lyckas.
Som rubriker lyder så håller jag på och bygger en Opel Manta A.
Har alltid tyckt att gamla oplar är jätte fräna och så även i dag. Så för några år sedan fick jag ett ryck att jag skulle köpa en gammal opel. Men fick då inte tag på en Manta. men där i mot fick jag tag på en Opel ascona a. En gammal banracing bil som man kört lång lopp med. Tyckte att ja varför inte är ju tuffa dom med. Så jag köpte på mig en sådan. Mycket jobb var det på den men fick med en reservdels bil. Så började bygga lite smått på den. Men efter ett halvår kom en manta upp till salu för rätt peng. så jag sålde asconan igen. Till en arbets kamrat som ska montera en volvo t6 motor i den. Nåja.. I väg och hämta hem mantan. Var ju inte i det bästa skicket men jag betalade inte så mycket för den heller så räknade med lite plåt jobb. Det är ju en opel trots allt. Och för min del så gör det inget heller då de mesta skulle byggas om.
Fick hem bilen till garaget och började riva ner den. Sålde det jag inte skulle använda och köpte det jag tänkte jag skulle använda. Köpte på mig en 1031 axel byte till mig 4 links kitt och köpte även en volvo T5 block och bmw lådan lånade jag av svågern. Började att montera det på bilen och det passade ju hyfsat bra. om jag skulle använda original infästningen mot ramen. Men jag skulle ju ha 4 link. jorrå så att. bara börja kapa. och kapa lite till och lite till. efter mycket kapande så fick jag ett hål iaf så jag kunde börja montera 4links kittet och allt där till.
Senare på kvällen satt jag och läste runt lite om hur man skulle montera det där eländet på ett bra sett. och råkade snubbla in på ett projekt som skulle köra med delad bakvagn. Fan va smutt det såg ut allt i ett, bara bulta fast med 4 bult klart. Det vill jag med ha. Detta var corvette bakvagnen. Kollade upp vad en sådan till en C5:a kostade. Mmm Det var ju inte gratis. Satt och spånade på om det fanns något liknande konstruktion fast för billigare pengar. Jorrå. Bmw E39 sedan har liknande konstruktion och Bmw verkar ju hålla för dom flesta. Den tar vi. Komplett bakvagn med allt för 500kr. Lite skillnad mot 15000kr som corvette grejerna kostade. corvette grejerna är säkert bra. men lite saftigt över pris på det här i sverige tycker jag iaf.
Så jag fick hem en bakvagn som ja kunde använda och mäta efter. Började kapa rent allt som jag precis hade monterat. Och vilken vikt skillnad det var mellan volvos bly klump till axel mot bmws. är nog halva vikten där.
Men så klart. Bredare axel med andra infästnings punkter var det ju bara att kapa bort det mesta i rumpan på mantan. Och vid detta skede tyckte jag det kunde vara lämpligt att ringa sfro efter som jag kommer bygga om den befintliga ramen i bilen. Jo jag vet det är självbärande kaross på en sådan men den har även en liten ram in byggt i golvet. Ringde dom och för klarade hur jag ville bygga och vilken motor jag ville använda. och då visade det sig att, Efter som jag bygger om så mycket så blir det amatör byggt fordon. Det inne bär att jag inte behöver vara så jätte begränsad vad gäller motor valet. Ta da v8 hamnade på menyn.
Och där är jag i dag.
Karossen vart iväg lämnad på blästring och lämnade en ritning till en kille som skulle bygga ramen till bakvagnen åt mig. Karossen är tillbaka men ramen till bakvagnen vete i tusan vart den tog vägen. skulle ta en månad och de har gått snart 4. Visserligen sa jag att det inte var panik men vill ju gärna få hem den innan vintern. det bästa är ju att få hem den snart då jag ska flytta och byta garage. Vill ju kunna rulla eländet.
Så såg den ut när jag hämtade den.
Så ser det ut nu.
Bonus bild på asconan
Som rubriker lyder så håller jag på och bygger en Opel Manta A.
Har alltid tyckt att gamla oplar är jätte fräna och så även i dag. Så för några år sedan fick jag ett ryck att jag skulle köpa en gammal opel. Men fick då inte tag på en Manta. men där i mot fick jag tag på en Opel ascona a. En gammal banracing bil som man kört lång lopp med. Tyckte att ja varför inte är ju tuffa dom med. Så jag köpte på mig en sådan. Mycket jobb var det på den men fick med en reservdels bil. Så började bygga lite smått på den. Men efter ett halvår kom en manta upp till salu för rätt peng. så jag sålde asconan igen. Till en arbets kamrat som ska montera en volvo t6 motor i den. Nåja.. I väg och hämta hem mantan. Var ju inte i det bästa skicket men jag betalade inte så mycket för den heller så räknade med lite plåt jobb. Det är ju en opel trots allt. Och för min del så gör det inget heller då de mesta skulle byggas om.
Fick hem bilen till garaget och började riva ner den. Sålde det jag inte skulle använda och köpte det jag tänkte jag skulle använda. Köpte på mig en 1031 axel byte till mig 4 links kitt och köpte även en volvo T5 block och bmw lådan lånade jag av svågern. Började att montera det på bilen och det passade ju hyfsat bra. om jag skulle använda original infästningen mot ramen. Men jag skulle ju ha 4 link. jorrå så att. bara börja kapa. och kapa lite till och lite till. efter mycket kapande så fick jag ett hål iaf så jag kunde börja montera 4links kittet och allt där till.
Senare på kvällen satt jag och läste runt lite om hur man skulle montera det där eländet på ett bra sett. och råkade snubbla in på ett projekt som skulle köra med delad bakvagn. Fan va smutt det såg ut allt i ett, bara bulta fast med 4 bult klart. Det vill jag med ha. Detta var corvette bakvagnen. Kollade upp vad en sådan till en C5:a kostade. Mmm Det var ju inte gratis. Satt och spånade på om det fanns något liknande konstruktion fast för billigare pengar. Jorrå. Bmw E39 sedan har liknande konstruktion och Bmw verkar ju hålla för dom flesta. Den tar vi. Komplett bakvagn med allt för 500kr. Lite skillnad mot 15000kr som corvette grejerna kostade. corvette grejerna är säkert bra. men lite saftigt över pris på det här i sverige tycker jag iaf.
Så jag fick hem en bakvagn som ja kunde använda och mäta efter. Började kapa rent allt som jag precis hade monterat. Och vilken vikt skillnad det var mellan volvos bly klump till axel mot bmws. är nog halva vikten där.
Men så klart. Bredare axel med andra infästnings punkter var det ju bara att kapa bort det mesta i rumpan på mantan. Och vid detta skede tyckte jag det kunde vara lämpligt att ringa sfro efter som jag kommer bygga om den befintliga ramen i bilen. Jo jag vet det är självbärande kaross på en sådan men den har även en liten ram in byggt i golvet. Ringde dom och för klarade hur jag ville bygga och vilken motor jag ville använda. och då visade det sig att, Efter som jag bygger om så mycket så blir det amatör byggt fordon. Det inne bär att jag inte behöver vara så jätte begränsad vad gäller motor valet. Ta da v8 hamnade på menyn.
Och där är jag i dag.
Karossen vart iväg lämnad på blästring och lämnade en ritning till en kille som skulle bygga ramen till bakvagnen åt mig. Karossen är tillbaka men ramen till bakvagnen vete i tusan vart den tog vägen. skulle ta en månad och de har gått snart 4. Visserligen sa jag att det inte var panik men vill ju gärna få hem den innan vintern. det bästa är ju att få hem den snart då jag ska flytta och byta garage. Vill ju kunna rulla eländet.
Så såg den ut när jag hämtade den.
Så ser det ut nu.
Bonus bild på asconan
0
0
0
0