3452
Sök

Köra på 91 oktan ist för 95, Clio fr 1999

19 Inlägg
5 augusti 2015
Trådstartare
#1
Panikfråga
Är i Uzbekistan och de har förtillfället inte 95 oktan på mackarna, bara 91 eller sämre
Kan vi köra på 91 eller riskerar vi att paja motorn?

En Medlem
405 Inlägg
5 augusti 2015
#2
Om bilen har knacksensor, så den bör kunna backa tändningen själv. Du kanske märker av lite effektförlust och evt dålig gång i de första minuterna.

4 137 Inlägg
5 augusti 2015
#3
Clio II från 1998 och uppåt har samtliga knacksensor

motorn är byggd för 95 oktan men knacksensorn försöker dock ställa fram tändningen
och motorn är ganska lågkompad ca 9,5-9,65 om det inte är en 16-Ventilare som har 10,5

kör man inte med fullt gaspådrag så bör det gå bra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2015
#4
Viktigt att poängtera är att tändningen ställs så att den alltså tänder senare. Undvik att belasta genom att segdra upp för backar etc. Hellre ett högre varvtal uppför en backe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

414 Inlägg
5 augusti 2015
#5
Det finns olika sätt och mäta oktan, hur mäts det i Uzbekistan? I Sverige mäts det i RON och i t ex USA används enheten AKI.

Tankar du 91 AKI i USA så är det motsvarigheten till 95 RON vi har i Sverige (bland annat).

4 137 Inlägg
5 augusti 2015
#6
kan man komma över industrisprit, hembränt eller liknande kan man blanda i ca 20-30% för att höja oktanet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

76 Inlägg
5 augusti 2015
#7
joH900 skrev:
Det finns olika sätt och mäta oktan, hur mäts det i Uzbekistan? I Sverige mäts det i RON och i t ex USA används enheten AKI.

Tankar du 91 AKI i USA så är det motsvarigheten till 95 RON vi har i Sverige (bland annat).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal Har för övrigt för mig att detta diskuterats tidigare i andra trådar.

Sedan så är väl inte motorn i clio någon högkompad racingmotor heller så den borde väl inte vara känslig med bränslet? Är ju mest sport och turbomotorer man ser har 98oktan angivet. Då borde ju en motor med så låg effekt gå fint?

/Felix


19 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#8
Tack för hjälpen

Det visade sig inte alls vara några problem
Vi tom var tvugna att köra på 80 oktan.
Bilen var dock betydligt svagare, baktände och gock varmare

4 137 Inlägg
19 augusti 2015
#9
Inte bra, risk för brända ventiler iom senarelagd tändninställning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

En Medlem
405 Inlägg
19 augusti 2015
#10
Det är en 99:s Renault Clio, inte så att någon gråter floder över den motorn om det skulle hända något. smile

Forummoderator
18 003 Inlägg
19 augusti 2015
#11
-matte skrev:
Det är en 99:s Renault Clio, inte så att någon gråter floder över den motorn om det skulle hända något. smile

Nej, troligen inte men om man nu har modet att köra ner den till ett sådant land så kanske man vill hem också? Men å andra sidan: Flyg är nog bättre än Clio :-) Säkert billigare med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 137 Inlägg
19 augusti 2015
#12
man måste vara rädd om en sådan klenod, en reparation kan lätt kosta bilens marknadspris

big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök