_Thor_ skrev:
Thebasicone skrev:
_Thor_ skrev:
I min erfarenhet så rostar E46:orna bort, skärmkanterna fram och bak. Men V70 har grymt bra rostskydd.
Vill du ha en bekväm bil som ser fräsch ut vid närmare inspektion så välj en Volvo.
Vill du ha en typisk ungdomsbil, köp en BMW och njut av bakhjulsdriften. (=
Vad jag vet har inte E46 modellerna någon bakhjulsdrift, eller?
V70 är jag rädd att det blir för stort, får väl bli mot v50 eller kanske ännu mindre (v50 är väl en av dem minsta volvosarna som inte är sedan?)
http://www.blocket.se/kronoberg/BMW_320 … 20&w=2Den hittade jag för någon dag sedan, tyckte den var riktigt fin.
Har hört att rost skyddet är av det lite sämre slaget på BMW dock är väl ford sämre på den punkten?
Hur undviker man rost i allmänhet och vart rostar det som vanligast på t.ex ford eller BMW?
BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.
Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.
Ser inte "Ful-stylingen" där bak, vad är det jag missar?
Kan du säga vad som är specifikt dåligt med toningen med?
felixtb skrev:
Japanska klassiska halvkombi, varken tråkiga eller roliga. Ganska snåla för att vara bensin.
Mazda 323 2,0
http://www.blocket.se/vi/61667838.htmCorolla 1,6
http://www.blocket.se/vi/61977269.htmSedan finns även subaru, inte så bränslesnåla dock.. Men lite roligare och "mer bil" än en corolla
Kollar man på diesel känns saab 9-3 1,9tid ganska prisvärd. Kanske även peugeot 307. Kan dock inte så mycket om dessa bilar, men vet att de inte håller ihop lika bra maskinellt som en japan
En dum fråga..
Vad jag vet är BMWn en halvkombi, men de jag letar efter så ska man kunna komma bak och fram utan något som tar emot (typ som på en v70/50 och touring modellerna på BMW) är detta då kombi jag letar efter egentligen?
Men vilken subaru modell ska man skaffa då, som inte är sönder körd dessutom? (i regel då alltså)
DiwraZ skrev:
Klart du ska ha en V70. Bland de bästa verktygen att frakta arslet och några drickabackar med.
V70 är Sveriges vanligaste bil av en anledning
Mina päron hade en v70 II innan och den var väl bra (letar ju själv efter en V70II) men är dem inte så billiga i skatt om jag inte har fel för mig och det samma gäller ju försäkring..
tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare. Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.
Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar
Nej, det jag kan jämföra med är ju typ en mopedbil och en prius..
tkd_rille skrev:
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare. Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.
Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar
Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe
Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i
Men för lite storvuxna faller volvo bort
Men annars finns ju passat runt 2001. Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.
Har kollat på passat 03 osv med och dem är ju fina, försäkringen är ju inte döds illa heller..
Vad innebär "Framvagnsbyte"?
Samma där finns det någon modell man ska undvika i motor osv?
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
Toyota avensis är annars bättre än volvo och driftsäkrare. Finns ju en anledning till att Toyota tävlar med GM i mest sålda bilar.
Men ingen av bilarna är direkt roliga men de kanske kvittar
Du är ingen Volvoit antar jag... Men även du kommer en dag vakna hehe
Nej, har haft volvo, har kört en v70 i drygt 35000 mil eller vad de blev på något år. Vakna upp och ansåg att jag behöver ha en bil jag får plats i
Men för lite storvuxna faller volvo bort
Men annars finns ju passat runt 2001. Har en sån idag, drog 0.6 långväga. Och den duger att frakta en fram och tillbaka. Tråkiga är ju när de är dags för framvagnsbyte.
Ja Passat av den generationen är nog bland de bekvämaste jag kört. Sitter gärna på golvet om det går. I övrigt gillar jag inte Passat pga religion.
Är passat en bra bil då i hållbarhet och service?
_Thor_ skrev:
Sarge skrev:
_Thor_ skrev:
BMW har i regel bakhjulsdrift och sug-motorer. E46:orna är inte annorlunda. Dock har samtliga öppna bakdiffar (förutom M3).
V50 är ingen äkta Volvo tyvärr, det är en Ford Mondeo egentligen. Blir billigare reservdelar om du köper från Ford. =p Samt så har dem ett speciellt dyrt kamremsbyte eller vad det var.
Just bilen du länkar till hade jag aldrig köpt. Ful-stylingen på baklyktorna samt det skamligt dåliga toningsjobbet säger en del om vilken slags person som har haft bilen tidigare.
V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?
Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=
V50 vet jag att det är en ford dock så är det väl inget fel på dem ändå eller?
Men vissa delar är väl ändå volvo specifika om inte min googling slog fel.
Focus är ju typ i rätt storlek så där väl även V50 det kan jag ju tänka mig.
Malheus skrev:
_Thor_ skrev:
Sarge skrev:
V50 är väl samma plattform som Ford Focus, inte Mondeo?
Det stämmer nog! Dem är mer lika i storleken iallafall. (=
Volvo C30/S40/V50/C70 II = Ford Focus
Volvo S/V60/V70 II/S80 II = Ford Mondeo
Volvo XC60 = Ford Kuga
Men Ford Mondeo MK3 (2000-2007) är mycket bil för pengarna, effekt räcker till vardagskörning, finns med eluppvärmd framruta och samtliga bensin motorer har kamkedja (Som inte lider av kedjeproblem)
Kolla bara att handbromsen fungerar som den ska, annars blir det vajer eller ok byte.
Vill du ham er spänning i vardagen så kolla på en Alfa Romeo 156 Sportswagon.. (Antingen håller den förbaskat bra eller tvärt om
)
Jag har hört lite både och, och när man inte kommer in på en "neutral" hemsida så hör man ju massa skit om andra märken..
Haha jag kanske ska fundera på det
Moridin2002 skrev:
Det viktigaste tycker jag när du väl har valt modell är att kolla uppgifterna på bilen. Hur många ägare, är den nybesiktigad, finns ifylld servicebok? Om du köper från en firma så var även noga att kolla omdömen om företaget.
Ska lägga det på minnet..
Nu har jag problemet att jag inte vet vilken modell som jag ska välja