Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..
Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?
Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.
På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:
*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*
Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med
'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.
Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.
Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.
För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid
'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.
Edit: Stavfel.