3302
Sök

Köpråd: 18års bil halvkombi-kombi

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 augusti 2015
#41
Ja 318 har en mindre motor smile 320 är sexcylindrig vilket medför en massa extra kostnader, ska du ha sexa i bilen så kolla på minst 325 ! 320 dricker lika mycket som en 325 och kostar lika mycket i allt att äga men med mindre effekt


Evildan
11 augusti 2015
#42
Thebasicone skrev:
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)

Farligt blir de väl inte. Men de försämrar väghållning och du får en underkänd bil.  Får inte vara glapp i lederna.

Aha okej, men då får man ju se upp med det..
Tack för förklaringen smile
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.

Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.

Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.

Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.

Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.

I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?

Visst är det så att alla bilar förr eller senare går sönder även en japslåda, jag instämmer till fullo.

Med den uppställda budgeten och siktet inställt mot premiumbilar vill jag ändock peka om än försiktigt ett varningens finger då det är färre välvårdade premiumbilar än japsar att välja emellan. Detta inte helt och hållet pga konstruktionen utan då premiumbilar blivit några år blir dom tillgängliga för en kategori köpare, unga herrar med kepsen bak och fram som har sett för många F&F rullar.

Senare har vi den statistiska biten och då generellt japanska bilar är ett tryggare köp även om en BMW 318i exempelvis inte är en katastrof för att förtydliga mig.
Men som skrivs, ett välskött exemplar oavsett märke är ett bättre köp en ett misskött dito.
Tar en kopp varm choklad på detta och lyssnar på Wagner. wink

Dock vet jag inte om jag räknas in som gruppen "kepsen bak och fram.."
Jag vill ha en bil som håller hade jag haft någon nära vän som verkligen kan detta så hade denne personen fått köpa bilen till mig och sedan hade jag varit nöjd. wink
Jag kanske har lite för omöjliga krav med tanke på budgeten wink
Jag känner att detta är en djungel, alldeles för mycket bra bilar på marknaden som faktiskt är snygga med.
CHEEVA skrev:
Säger det igen, köp en faceliftad 318i touring smile dvs från 2002 och framåt ! Det är en kanon bil, har precis kommit hem från en 65 mils tur med min o faceliftade modell som inte alls har lika trevlig maskin men ändå duglig

Har kollat på 02 till senare dock mest på 320i touring men det är väl bara mindre motor på 318i..
Får väl se vad det blir för bil sen wink

Som du kan läsa så är det inte syftat åt dig utan åt den tidigare ägaren som kan ha varit en sådan där F&F wannabe. Den kategorin vårdslösa människor är på långa vägar inte lika vanliga om du köper en asiatisk familjebil istället för den tyska familjebilen.

Dina krav är inte orimliga, om du söker på "rätt" märken så hittar du fler välskötta japanare än dito premiumbilar då bilarna i regel ägts av olika kategorier människor, när såg du senast någon göra en idiotomkörning i en Avensis kontra en 318i eller för all del kört för fort trots liknande effekt och fartresurser tillika väghållning?
Senast redigerat av Evildan (11 augusti 2015)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 augusti 2015
#43
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)

Farligt blir de väl inte. Men de försämrar väghållning och du får en underkänd bil.  Får inte vara glapp i lederna.

Aha okej, men då får man ju se upp med det..
Tack för förklaringen smile
Evildan skrev:

Visst är det så att alla bilar förr eller senare går sönder även en japslåda, jag instämmer till fullo.

Med den uppställda budgeten och siktet inställt mot premiumbilar vill jag ändock peka om än försiktigt ett varningens finger då det är färre välvårdade premiumbilar än japsar att välja emellan. Detta inte helt och hållet pga konstruktionen utan då premiumbilar blivit några år blir dom tillgängliga för en kategori köpare, unga herrar med kepsen bak och fram som har sett för många F&F rullar.

Senare har vi den statistiska biten och då generellt japanska bilar är ett tryggare köp även om en BMW 318i exempelvis inte är en katastrof för att förtydliga mig.
Men som skrivs, ett välskött exemplar oavsett märke är ett bättre köp en ett misskött dito.
Tar en kopp varm choklad på detta och lyssnar på Wagner. wink

Dock vet jag inte om jag räknas in som gruppen "kepsen bak och fram.."
Jag vill ha en bil som håller hade jag haft någon nära vän som verkligen kan detta så hade denne personen fått köpa bilen till mig och sedan hade jag varit nöjd. wink
Jag kanske har lite för omöjliga krav med tanke på budgeten wink
Jag känner att detta är en djungel, alldeles för mycket bra bilar på marknaden som faktiskt är snygga med.
CHEEVA skrev:
Säger det igen, köp en faceliftad 318i touring smile dvs från 2002 och framåt ! Det är en kanon bil, har precis kommit hem från en 65 mils tur med min o faceliftade modell som inte alls har lika trevlig maskin men ändå duglig

Har kollat på 02 till senare dock mest på 320i touring men det är väl bara mindre motor på 318i..
Får väl se vad det blir för bil sen wink

Som du kan läsa så är det inte syftat åt dig utan åt den tidigare ägaren som kan ha varit en sådan där F&F wannabe. Den kategorin vårdslösa människor är på långa vägar inte lika vanliga om du köper en asiatisk familjebil istället för den tyska familjebilen.

Dina krav är inte orimliga, om du söker på "rätt" märken så hittar du fler välskötta japanare än dito premiumbilar då bilarna i regel ägts av olika kategorier människor, när såg du senast någon göra en idiotomkörning i en Avensis kontra en 318i eller för all del kört för fort trots liknande effekt och fartresurser tillika väghållning?

Körde på e6an igår, såg ett helt knippe med idioter i både japanare och fransorer .. ja även en och annan bmw ägare var dum i huvudet.

Att dina märken skulle vara rätt är bara naivt att tro, jag menar vem fan vill åka omkring i en toyota ? De har byggt 2,5 roliga bilar och det är supran och mr2an, gt86an har potential att bli rolig men är på tok för undermotoriserad. Du är rätt duktig på att berätta för andra hur dåliga alla bilar är förutom toyota då som är världs bäst, jag brukar vara tyst men ibland går det en på nerverna när du skriver en massa felaktigheter.
Köper man en toksänkt mattsvart bil full med klistermärken och ett stuprör som avgasrör så är det klart att bilen är slut körd, men det är ingen som tipsar ts om att köpa ett lik.


Evildan
11 augusti 2015
#44
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)

Farligt blir de väl inte. Men de försämrar väghållning och du får en underkänd bil.  Får inte vara glapp i lederna.

Aha okej, men då får man ju se upp med det..
Tack för förklaringen smile
Evildan skrev:
Visst är det så att alla bilar förr eller senare går sönder även en japslåda, jag instämmer till fullo.

Med den uppställda budgeten och siktet inställt mot premiumbilar vill jag ändock peka om än försiktigt ett varningens finger då det är färre välvårdade premiumbilar än japsar att välja emellan. Detta inte helt och hållet pga konstruktionen utan då premiumbilar blivit några år blir dom tillgängliga för en kategori köpare, unga herrar med kepsen bak och fram som har sett för många F&F rullar.

Senare har vi den statistiska biten och då generellt japanska bilar är ett tryggare köp även om en BMW 318i exempelvis inte är en katastrof för att förtydliga mig.
Men som skrivs, ett välskött exemplar oavsett märke är ett bättre köp en ett misskött dito.
Tar en kopp varm choklad på detta och lyssnar på Wagner. wink

Dock vet jag inte om jag räknas in som gruppen "kepsen bak och fram.."
Jag vill ha en bil som håller hade jag haft någon nära vän som verkligen kan detta så hade denne personen fått köpa bilen till mig och sedan hade jag varit nöjd. wink
Jag kanske har lite för omöjliga krav med tanke på budgeten wink
Jag känner att detta är en djungel, alldeles för mycket bra bilar på marknaden som faktiskt är snygga med.

Har kollat på 02 till senare dock mest på 320i touring men det är väl bara mindre motor på 318i..
Får väl se vad det blir för bil sen wink

Som du kan läsa så är det inte syftat åt dig utan åt den tidigare ägaren som kan ha varit en sådan där F&F wannabe. Den kategorin vårdslösa människor är på långa vägar inte lika vanliga om du köper en asiatisk familjebil istället för den tyska familjebilen.

Dina krav är inte orimliga, om du söker på "rätt" märken så hittar du fler välskötta japanare än dito premiumbilar då bilarna i regel ägts av olika kategorier människor, när såg du senast någon göra en idiotomkörning i en Avensis kontra en 318i eller för all del kört för fort trots liknande effekt och fartresurser tillika väghållning?

Körde på e6an igår, såg ett helt knippe med idioter i både japanare och fransorer .. ja även en och annan bmw ägare var dum i huvudet.

Att dina märken skulle vara rätt är bara naivt att tro, jag menar vem fan vill åka omkring i en toyota ? De har byggt 2,5 roliga bilar och det är supran och mr2an, gt86an har potential att bli rolig men är på tok för undermotoriserad. Du är rätt duktig på att berätta för andra hur dåliga alla bilar är förutom toyota då som är världs bäst, jag brukar vara tyst men ibland går det en på nerverna när du skriver en massa felaktigheter.
Köper man en toksänkt mattsvart bil full med klistermärken och ett stuprör som avgasrör så är det klart att bilen är slut körd, men det är ingen som tipsar ts om att köpa ett lik.

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 augusti 2015
#45
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Som du kan läsa så är det inte syftat åt dig utan åt den tidigare ägaren som kan ha varit en sådan där F&F wannabe. Den kategorin vårdslösa människor är på långa vägar inte lika vanliga om du köper en asiatisk familjebil istället för den tyska familjebilen.

Dina krav är inte orimliga, om du söker på "rätt" märken så hittar du fler välskötta japanare än dito premiumbilar då bilarna i regel ägts av olika kategorier människor, när såg du senast någon göra en idiotomkörning i en Avensis kontra en 318i eller för all del kört för fort trots liknande effekt och fartresurser tillika väghållning?

Körde på e6an igår, såg ett helt knippe med idioter i både japanare och fransorer .. ja även en och annan bmw ägare var dum i huvudet.

Att dina märken skulle vara rätt är bara naivt att tro, jag menar vem fan vill åka omkring i en toyota ? De har byggt 2,5 roliga bilar och det är supran och mr2an, gt86an har potential att bli rolig men är på tok för undermotoriserad. Du är rätt duktig på att berätta för andra hur dåliga alla bilar är förutom toyota då som är världs bäst, jag brukar vara tyst men ibland går det en på nerverna när du skriver en massa felaktigheter.
Köper man en toksänkt mattsvart bil full med klistermärken och ett stuprör som avgasrör så är det klart att bilen är slut körd, men det är ingen som tipsar ts om att köpa ett lik.

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.


Evildan
11 augusti 2015
#46
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

Körde på e6an igår, såg ett helt knippe med idioter i både japanare och fransorer .. ja även en och annan bmw ägare var dum i huvudet.

Att dina märken skulle vara rätt är bara naivt att tro, jag menar vem fan vill åka omkring i en toyota ? De har byggt 2,5 roliga bilar och det är supran och mr2an, gt86an har potential att bli rolig men är på tok för undermotoriserad. Du är rätt duktig på att berätta för andra hur dåliga alla bilar är förutom toyota då som är världs bäst, jag brukar vara tyst men ibland går det en på nerverna när du skriver en massa felaktigheter.
Köper man en toksänkt mattsvart bil full med klistermärken och ett stuprör som avgasrör så är det klart att bilen är slut körd, men det är ingen som tipsar ts om att köpa ett lik.

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Här finns det annan statistik än vad du påstår.
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-tio … re-152202/
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signe … rna-i-bmw/
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … afikenquot

Vad jag kan läsa gällande Folksams undersökning så är det snarare BMW-förarna som är självmordsbenägna då dom är överrepresenterade i singelolyckor.

Du har inte haft problem och därav är alla annan tillgänglig statistik gällande begagnade BMWs i detta prisspann irrelevant? Statistik inhämtad från en bredare ägarkrets än dina bilar påvisar något helt annat.
Dina tramsiga utryck som självmordsbenägen tillför knappast något utan påvisar snarare argumentbrist.

Jag lämnar härmed argumentationen med dig då inte påvisar några som helst fakta utan far med illa uppbackade påståenden, som förmodligen även är vad du beskyllde mig för felaktiga, med en kopp varm choklad och lite Wagner.

Muttley
11 augusti 2015
#47
CHEEVA skrev:
De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Min kvalificerade undersökning mellan avfarterna Kristianstad (sjukhuset) och till härlöv (innan vägen delar sig) är att de är majoritet av BMW och Audi som beter sig mest olämpligt med sina vansinneskörningar.   Har ändå kört sträckan Kstad- Hässleholm kanske över 1000+ gånger senaste 7 åren.  Kan faktiskt inte påminna mig om att vanliga Toyotor beter sig lika illa.

Men man ska inte döma ut Toyota.  Om man inte har bekräftelsebehov som de brukar vara i de ungdomliga åren så duger en toyota mer än någonsin.
Speciellt om man bryr sig om att de ska vara bränslesnålt och billig reperation.


Men de handla väl inte om att smutskasta?   Jag håller med på Toyota om man nu är ute efter en bil som ska hålla och användas som den skall och inte behöver mer lyx.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 augusti 2015
#48
Ja just mellan härlöv (challan) och den andra avfarten rullar det väldigt mycket bmws och mercor med tonade rutor, dessa går ofta på tok för fort

Men köp bilen utav gunnar 67 så är det lugnt smile Man köper inte en bil av keps micke eller gangster achmed


Muttley
11 augusti 2015
#49
CHEEVA skrev:
Ja just mellan härlöv (challan) och den andra avfarten rullar det väldigt mycket bmws och mercor med tonade rutor, dessa går ofta på tok för fort

Men köp bilen utav gunnar 67 så är det lugnt smile Man köper inte en bil av keps micke eller gangster achmed

Man kan köpa av många men de är chansning när de är några år på nacken smile 

Man får har tur helt enkelt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 augusti 2015
#50
En anledning till att BMW, Benz och DKW rullar så fort när det finns plats är att Egon och Asta födda på 30talet smygkör med sin asiat/fransos. Folk kör inte för fort för att jävlas/skrämmas utan för att de har tröttnat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 augusti 2015
#51
DiwraZ skrev:
En anledning till att BMW, Benz och DKW rullar så fort när det finns plats är att Egon och Asta födda på 30talet smygkör med sin asiat/fransos. Folk kör inte för fort för att jävlas/skrämmas utan för att de har tröttnat

ligger något i det också smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2015
#52
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:
steifan skrev:
BMW 325 E30 (M20B25, 86-91) vs Volvo 740 GLT 16V (B234F, 88-89)
Priser hämtade från http://catalog.meca.se/ 6/4 2008.
Ören har jag 'strukit' (dvs ej avrundat upp eller ned).

1. Pris BMW
2. Pris Volvo

bromsbelägg fram:
1.    368kr (girling)
2.    300kr (girling)

bromsskiva fram:
1.    575kr (260mm diameter)
2.    650kr (287mm diameter, ej abs)

bromsok fram:
1.    1312kr (girling)
2.    987kr (girling)

stabilisatorstag:
1    337kr
2.    193kr

spindelled:
1.    325kr (yttre)
2.    437kr (nedre)

huvudstrålkastare:
1.    2855kr (88-90)
2.    1150kr (84-89)

'styrdon':
1.    10797kr (Jettronic/motronic)
2.     15228kr (Jetronic/Motronic LH2.4)

styrservopump:
1.     3237kr
2.    2025kr

kopplingssats:
1.    1632kr
2.    2487kr

Summa BMW: 21438kr
Summa Volvo: 23457kr

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#53
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Min kvalificerade undersökning mellan avfarterna Kristianstad (sjukhuset) och till härlöv (innan vägen delar sig) är att de är majoritet av BMW och Audi som beter sig mest olämpligt med sina vansinneskörningar.   Har ändå kört sträckan Kstad- Hässleholm kanske över 1000+ gånger senaste 7 åren.  Kan faktiskt inte påminna mig om att vanliga Toyotor beter sig lika illa.

Men man ska inte döma ut Toyota.  Om man inte har bekräftelsebehov som de brukar vara i de ungdomliga åren så duger en toyota mer än någonsin.
Speciellt om man bryr sig om att de ska vara bränslesnålt och billig reperation.


Men de handla väl inte om att smutskasta?   Jag håller med på Toyota om man nu är ute efter en bil som ska hålla och användas som den skall och inte behöver mer lyx.

CHEEVA skrev:
Ja just mellan härlöv (challan) och den andra avfarten rullar det väldigt mycket bmws och mercor med tonade rutor, dessa går ofta på tok för fort

Men köp bilen utav gunnar 67 så är det lugnt smile Man köper inte en bil av keps micke eller gangster achmed

Där jag bor är det liknande situation (Gamla näsby typ), men hur många av dessa som kör tror ni kör en BMW 318i (typ) 03-04 utan M paket och helt original med stereo osv med ett värde av ca 40 tusen?

Muttley
12 augusti 2015
#54
Thebasicone skrev:
tkd_rille skrev:
CHEEVA skrev:
De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Min kvalificerade undersökning mellan avfarterna Kristianstad (sjukhuset) och till härlöv (innan vägen delar sig) är att de är majoritet av BMW och Audi som beter sig mest olämpligt med sina vansinneskörningar.   Har ändå kört sträckan Kstad- Hässleholm kanske över 1000+ gånger senaste 7 åren.  Kan faktiskt inte påminna mig om att vanliga Toyotor beter sig lika illa.

Men man ska inte döma ut Toyota.  Om man inte har bekräftelsebehov som de brukar vara i de ungdomliga åren så duger en toyota mer än någonsin.
Speciellt om man bryr sig om att de ska vara bränslesnålt och billig reperation.


Men de handla väl inte om att smutskasta?   Jag håller med på Toyota om man nu är ute efter en bil som ska hålla och användas som den skall och inte behöver mer lyx.

CHEEVA skrev:
Ja just mellan härlöv (challan) och den andra avfarten rullar det väldigt mycket bmws och mercor med tonade rutor, dessa går ofta på tok för fort

Men köp bilen utav gunnar 67 så är det lugnt smile Man köper inte en bil av keps micke eller gangster achmed

Där jag bor är det liknande situation (Gamla näsby typ), men hur många av dessa som kör tror ni kör en BMW 318i (typ) 03-04 utan M paket och helt original med stereo osv med ett värde av ca 40 tusen?

De kör väl runt med 3000 kronors corollor från 88. wink

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#55
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
Körde på e6an igår, såg ett helt knippe med idioter i både japanare och fransorer .. ja även en och annan bmw ägare var dum i huvudet.

Att dina märken skulle vara rätt är bara naivt att tro, jag menar vem fan vill åka omkring i en toyota ? De har byggt 2,5 roliga bilar och det är supran och mr2an, gt86an har potential att bli rolig men är på tok för undermotoriserad. Du är rätt duktig på att berätta för andra hur dåliga alla bilar är förutom toyota då som är världs bäst, jag brukar vara tyst men ibland går det en på nerverna när du skriver en massa felaktigheter.
Köper man en toksänkt mattsvart bil full med klistermärken och ett stuprör som avgasrör så är det klart att bilen är slut körd, men det är ingen som tipsar ts om att köpa ett lik.

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Är det inte så att många yngre köper BMW pga att dem har mer att ge eller är det bara jag som tänker fel?

Har kollat på t.ex mazda nu en del och samma Toyota men mycket man hittar är rostat osv tyvärr..
Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:
steifan skrev:
BMW 325 E30 (M20B25, 86-91) vs Volvo 740 GLT 16V (B234F, 88-89)
Priser hämtade från http://catalog.meca.se/ 6/4 2008.
Ören har jag 'strukit' (dvs ej avrundat upp eller ned).

1. Pris BMW
2. Pris Volvo

bromsbelägg fram:
1.    368kr (girling)
2.    300kr (girling)

bromsskiva fram:
1.    575kr (260mm diameter)
2.    650kr (287mm diameter, ej abs)

bromsok fram:
1.    1312kr (girling)
2.    987kr (girling)

stabilisatorstag:
1    337kr
2.    193kr

spindelled:
1.    325kr (yttre)
2.    437kr (nedre)

huvudstrålkastare:
1.    2855kr (88-90)
2.    1150kr (84-89)

'styrdon':
1.    10797kr (Jettronic/motronic)
2.     15228kr (Jetronic/Motronic LH2.4)

styrservopump:
1.     3237kr
2.    2025kr

kopplingssats:
1.    1632kr
2.    2487kr

Summa BMW: 21438kr
Summa Volvo: 23457kr

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink
Min kompis/väninna är 20 om jag inte missminner mig och den familjen är ganska bra på både att pruta och hitta det billigast möjliga så det är mycket möjligt att hon satt att hon kör under 1000 mil och hittat det billigast med högsta möjliga självrisk..

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..
Senast redigerat av Thebasicone (12 augusti 2015)

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#56
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
tkd_rille skrev:

Min kvalificerade undersökning mellan avfarterna Kristianstad (sjukhuset) och till härlöv (innan vägen delar sig) är att de är majoritet av BMW och Audi som beter sig mest olämpligt med sina vansinneskörningar.   Har ändå kört sträckan Kstad- Hässleholm kanske över 1000+ gånger senaste 7 åren.  Kan faktiskt inte påminna mig om att vanliga Toyotor beter sig lika illa.

Men man ska inte döma ut Toyota.  Om man inte har bekräftelsebehov som de brukar vara i de ungdomliga åren så duger en toyota mer än någonsin.
Speciellt om man bryr sig om att de ska vara bränslesnålt och billig reperation.


Men de handla väl inte om att smutskasta?   Jag håller med på Toyota om man nu är ute efter en bil som ska hålla och användas som den skall och inte behöver mer lyx.

CHEEVA skrev:
Ja just mellan härlöv (challan) och den andra avfarten rullar det väldigt mycket bmws och mercor med tonade rutor, dessa går ofta på tok för fort

Men köp bilen utav gunnar 67 så är det lugnt smile Man köper inte en bil av keps micke eller gangster achmed

Där jag bor är det liknande situation (Gamla näsby typ), men hur många av dessa som kör tror ni kör en BMW 318i (typ) 03-04 utan M paket och helt original med stereo osv med ett värde av ca 40 tusen?

De kör väl runt med 3000 kronors corollor från 88. wink

Ja klart..
Kör omkring vad jag kan se massa e36or är inte säker men skulle kunna tänka mig då dem är ganska lika dem bilder jag sätt på google wink..
Skulle inte säga att jag sätt en ända corolla där en 18åring sitter bakom ratten på, utan det är mestadels halvdana audis och BMW...

Evildan
12 augusti 2015
#57
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:
steifan skrev:
BMW 325 E30 (M20B25, 86-91) vs Volvo 740 GLT 16V (B234F, 88-89)
Priser hämtade från http://catalog.meca.se/ 6/4 2008.
Ören har jag 'strukit' (dvs ej avrundat upp eller ned).

1. Pris BMW
2. Pris Volvo

bromsbelägg fram:
1.    368kr (girling)
2.    300kr (girling)

bromsskiva fram:
1.    575kr (260mm diameter)
2.    650kr (287mm diameter, ej abs)

bromsok fram:
1.    1312kr (girling)
2.    987kr (girling)

stabilisatorstag:
1    337kr
2.    193kr

spindelled:
1.    325kr (yttre)
2.    437kr (nedre)

huvudstrålkastare:
1.    2855kr (88-90)
2.    1150kr (84-89)

'styrdon':
1.    10797kr (Jettronic/motronic)
2.     15228kr (Jetronic/Motronic LH2.4)

styrservopump:
1.     3237kr
2.    2025kr

kopplingssats:
1.    1632kr
2.    2487kr

Summa BMW: 21438kr
Summa Volvo: 23457kr

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Lika lätt att fixa med som vilken annan jämngammal bil från Toyota, enkelt uppbyggd med andra ord, och delarna till en Prius kostar precis lika mycket som till andra Toyotor likaledes servicekostnaderna är lika.
Lämnade min på service förra veckan, kostade hutlösa 2330kr på märkesverkstaden. wink
Hybridsystemet gör inte bilen mer svårmekad, under motorhuven syns tydligt två orangea kablar, slicka inte på dom så är det inga bekymmer. Det behövs inte ens några specialverktyg för att byta hybridbatteri om det märkligt nog skulle behövas bytas ut, det är så enkelt att till och med grabbar nere i södra USA klarar av det med sina bristfälliga tumverktyg, finns några få videos på youtube varav en är från Louisiana vill jag minnas.

C70 är en enkelt uppbyggd bil det med, inga konstigheter oavsett om det är den S70baserade varianten eller Focusbaseradedito. Det enda som skiljer i princip är cabställningen om det är en cab, annars som vilken Volvo/Focus som helst. Vad är det du upplever som dyrt med dom här två bilarna?

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#58
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Lika lätt att fixa med som vilken annan jämngammal bil från Toyota, enkelt uppbyggd med andra ord, och delarna till en Prius kostar precis lika mycket som till andra Toyotor likaledes servicekostnaderna är lika.
Lämnade min på service förra veckan, kostade hutlösa 2330kr på märkesverkstaden. wink
Hybridsystemet gör inte bilen mer svårmekad, under motorhuven syns tydligt två orangea kablar, slicka inte på dom så är det inga bekymmer. Det behövs inte ens några specialverktyg för att byta hybridbatteri om det märkligt nog skulle behövas bytas ut, det är så enkelt att till och med grabbar nere i södra USA klarar av det med sina bristfälliga tumverktyg, finns några få videos på youtube varav en är från Louisiana vill jag minnas.

C70 är en enkelt uppbyggd bil det med, inga konstigheter oavsett om det är den S70baserade varianten eller Focusbaseradedito. Det enda som skiljer i princip är cabställningen om det är en cab, annars som vilken Volvo/Focus som helst. Vad är det du upplever som dyrt med dom här två bilarna?

C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..
Vad jag har hört var t.ex pappas prius dyrare än deras v70 från 02 var att laga osv, kan vara olika verkstäder dock och det kan vara det som orsakar det.
Har väl fått det om bakfoten antar jag då och dem kanske inte är mycket dyrare att serva och byta delar på osv..
Jag bara upprepade vad jag hört så jag har inte mycket aning om det..
En sak jag hört att pappa sa var att det inte var det simplaste att byta framlamporna men det är väl mer okunnighet antar jag än något annat smile

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#59
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Lika lätt att fixa med som vilken annan jämngammal bil från Toyota, enkelt uppbyggd med andra ord, och delarna till en Prius kostar precis lika mycket som till andra Toyotor likaledes servicekostnaderna är lika.
Lämnade min på service förra veckan, kostade hutlösa 2330kr på märkesverkstaden. wink
Hybridsystemet gör inte bilen mer svårmekad, under motorhuven syns tydligt två orangea kablar, slicka inte på dom så är det inga bekymmer. Det behövs inte ens några specialverktyg för att byta hybridbatteri om det märkligt nog skulle behövas bytas ut, det är så enkelt att till och med grabbar nere i södra USA klarar av det med sina bristfälliga tumverktyg, finns några få videos på youtube varav en är från Louisiana vill jag minnas.

C70 är en enkelt uppbyggd bil det med, inga konstigheter oavsett om det är den S70baserade varianten eller Focusbaseradedito. Det enda som skiljer i princip är cabställningen om det är en cab, annars som vilken Volvo/Focus som helst. Vad är det du upplever som dyrt med dom här två bilarna?

Efter lite googling fick jag fram att det var en C70II pre 2010 men enl wikipedia var det vissa delar som den delade med ford och mazda men inte mer..
Den delade tydligen plattformen med S40..
Tacksam för alla svar! smile

6 632 Inlägg
12 augusti 2015
#60
Thebasicone skrev:
C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..

Tidigare C70 finns som coupé eller cab smile

De/Dem


Sök