3379
Sök

Köpråd: 18års bil halvkombi-kombi

Evildan
12 augusti 2015
#61
Thebasicone skrev:
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.


Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Lika lätt att fixa med som vilken annan jämngammal bil från Toyota, enkelt uppbyggd med andra ord, och delarna till en Prius kostar precis lika mycket som till andra Toyotor likaledes servicekostnaderna är lika.
Lämnade min på service förra veckan, kostade hutlösa 2330kr på märkesverkstaden. wink
Hybridsystemet gör inte bilen mer svårmekad, under motorhuven syns tydligt två orangea kablar, slicka inte på dom så är det inga bekymmer. Det behövs inte ens några specialverktyg för att byta hybridbatteri om det märkligt nog skulle behövas bytas ut, det är så enkelt att till och med grabbar nere i södra USA klarar av det med sina bristfälliga tumverktyg, finns några få videos på youtube varav en är från Louisiana vill jag minnas.

C70 är en enkelt uppbyggd bil det med, inga konstigheter oavsett om det är den S70baserade varianten eller Focusbaseradedito. Det enda som skiljer i princip är cabställningen om det är en cab, annars som vilken Volvo/Focus som helst. Vad är det du upplever som dyrt med dom här två bilarna?

C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..
Vad jag har hört var t.ex pappas prius dyrare än deras v70 från 02 var att laga osv, kan vara olika verkstäder dock och det kan vara det som orsakar det.
Har väl fått det om bakfoten antar jag då och dem kanske inte är mycket dyrare att serva och byta delar på osv..
Jag bara upprepade vad jag hört så jag har inte mycket aning om det..
En sak jag hört att pappa sa var att det inte var det simplaste att byta framlamporna men det är väl mer okunnighet antar jag än något annat smile

https://www.google.se/search?q=volvo+c7 … o+c70+1998

C70 coupé.

Om bägge bilarna lämnats till märkesverkstad är i regel priset tvärtom då Volvo tar mer betalt både för delar och tid.

Lamporna är simpelt att byta på en Prius, bara lossa på ett plastskydd på den aktuella sidan och byta, du behöver inte plocka bort batteri eller något annat, så det beror nog på lite okunskap utan att vara elak mot far din.
Svårare att byta på en gammal BMW E21 från -80 talet, då måste batteriet bort. wink

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#62
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Evildan skrev:

Lika lätt att fixa med som vilken annan jämngammal bil från Toyota, enkelt uppbyggd med andra ord, och delarna till en Prius kostar precis lika mycket som till andra Toyotor likaledes servicekostnaderna är lika.
Lämnade min på service förra veckan, kostade hutlösa 2330kr på märkesverkstaden. wink
Hybridsystemet gör inte bilen mer svårmekad, under motorhuven syns tydligt två orangea kablar, slicka inte på dom så är det inga bekymmer. Det behövs inte ens några specialverktyg för att byta hybridbatteri om det märkligt nog skulle behövas bytas ut, det är så enkelt att till och med grabbar nere i södra USA klarar av det med sina bristfälliga tumverktyg, finns några få videos på youtube varav en är från Louisiana vill jag minnas.

C70 är en enkelt uppbyggd bil det med, inga konstigheter oavsett om det är den S70baserade varianten eller Focusbaseradedito. Det enda som skiljer i princip är cabställningen om det är en cab, annars som vilken Volvo/Focus som helst. Vad är det du upplever som dyrt med dom här två bilarna?

C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..
Vad jag har hört var t.ex pappas prius dyrare än deras v70 från 02 var att laga osv, kan vara olika verkstäder dock och det kan vara det som orsakar det.
Har väl fått det om bakfoten antar jag då och dem kanske inte är mycket dyrare att serva och byta delar på osv..
Jag bara upprepade vad jag hört så jag har inte mycket aning om det..
En sak jag hört att pappa sa var att det inte var det simplaste att byta framlamporna men det är väl mer okunnighet antar jag än något annat smile

https://www.google.se/search?q=volvo+c7 … o+c70+1998

C70 coupé.

Om bägge bilarna lämnats till märkesverkstad är i regel priset tvärtom då Volvo tar mer betalt både för delar och tid.

Lamporna är simpelt att byta på en Prius, bara lossa på ett plastskydd på den aktuella sidan och byta, du behöver inte plocka bort batteri eller något annat, så det beror nog på lite okunskap utan att vara elak mot far din.
Svårare att byta på en gammal BMW E21 från -80 talet, då måste batteriet bort. wink

Det är lungt wink, antog att det hade med okunskap att göra..
Litar på er, låter lite som att byta batteri på min "bil" behövde av med framhjulet och det är rätt svårt att få något ställe att lufta upp bilen på så det fick bli gaffeltruck..

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#63
Malheus skrev:
Thebasicone skrev:
C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..

Tidigare C70 finns som coupé eller cab smile

Jag såg det med, hmm mycket kvar att lära..

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#64
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.

Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.

Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.

Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Evildan
12 augusti 2015
#65
Thebasicone skrev:
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:

C70 finns väl inte utan cab eller?
Det är antagligen s70 modellen då den är snarlik i utseende till en s60/80 från 03 ungefär..
Vad jag har hört var t.ex pappas prius dyrare än deras v70 från 02 var att laga osv, kan vara olika verkstäder dock och det kan vara det som orsakar det.
Har väl fått det om bakfoten antar jag då och dem kanske inte är mycket dyrare att serva och byta delar på osv..
Jag bara upprepade vad jag hört så jag har inte mycket aning om det..
En sak jag hört att pappa sa var att det inte var det simplaste att byta framlamporna men det är väl mer okunnighet antar jag än något annat smile

https://www.google.se/search?q=volvo+c7 … o+c70+1998

C70 coupé.

Om bägge bilarna lämnats till märkesverkstad är i regel priset tvärtom då Volvo tar mer betalt både för delar och tid.

Lamporna är simpelt att byta på en Prius, bara lossa på ett plastskydd på den aktuella sidan och byta, du behöver inte plocka bort batteri eller något annat, så det beror nog på lite okunskap utan att vara elak mot far din.
Svårare att byta på en gammal BMW E21 från -80 talet, då måste batteriet bort. wink

Det är lungt wink, antog att det hade med okunskap att göra..
Litar på er, låter lite som att byta batteri på min "bil" behövde av med framhjulet och det är rätt svårt att få något ställe att lufta upp bilen på så det fick bli gaffeltruck..

Frågar man inget får man ingenting veta heller, så det är helt i sin ordning.
Chrysler Saratoga och även Voyager (tror jag) så sitter det bakom en lucka i hjulhuset, så jodå sådana konstruktioner finns det.

Muttley
12 augusti 2015
#66
Thebasicone skrev:
Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.
Senast redigerat av tkd_rille (12 augusti 2015)

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#67
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Evildan skrev:
https://www.google.se/search?q=volvo+c70&biw=1366&bih=673&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI_MCNmvWjxwIVap1yCh0miwDp#tbm=isch&q=volvo+c70+1998

C70 coupé.

Om bägge bilarna lämnats till märkesverkstad är i regel priset tvärtom då Volvo tar mer betalt både för delar och tid.

Lamporna är simpelt att byta på en Prius, bara lossa på ett plastskydd på den aktuella sidan och byta, du behöver inte plocka bort batteri eller något annat, så det beror nog på lite okunskap utan att vara elak mot far din.
Svårare att byta på en gammal BMW E21 från -80 talet, då måste batteriet bort. wink

Det är lungt wink, antog att det hade med okunskap att göra..
Litar på er, låter lite som att byta batteri på min "bil" behövde av med framhjulet och det är rätt svårt att få något ställe att lufta upp bilen på så det fick bli gaffeltruck..

Frågar man inget får man ingenting veta heller, så det är helt i sin ordning.
Chrysler Saratoga och även Voyager (tror jag) så sitter det bakom en lucka i hjulhuset, så jodå sådana konstruktioner finns det.

skönt att du resonerar så smile
Finns väl folk som är onda här i världen wink
Senast redigerat av Thebasicone (12 augusti 2015)

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#68
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

Prisjämförelse på passat -01 Övre länkarmar en sida, BÅDA armarna.

Mekonomen.  1836kr Enbart en sida

Tyskland  980 kr skickat till dörren. OBS både höger och vänster sida alltså 4 delar

Och de är aldrig svårt att hitta någon som bytar delarna,  du kan ju inte köra in till volkswagen kanske och be dem byta till tysklandsdelar.

Dyrt är de beroende på var du lämnar in bilen.   Jag skruvar de mesta själv men lämnar de jag inte har ork eller verktyg till. Och enbart med importdelar. Kan inte tycka de är dyrt, och de är ändå en autoexperten som skruvar.

Hur kan det vara så mycket dyrare hos Mekonomen?
Vad gör det för skillnad om man har en pirat del, tysk del, eller från tillverkare själva och anpassat? smile

6 632 Inlägg
12 augusti 2015
#69
Thebasicone skrev:
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 11&w=3

156a med bytt motor smile Kamremsintervall var 6000 mil/3år (ca 8000mil/4år ifall man tar bort balansaxelremmen)
Gick på 900kr i månaden för mig som 18år i trafikförsäkring, bodde i Söderort, Stockholm då jag ägde min. smile

Billiga originaldelar m.m.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_156_parts.shtml
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … 15_45.html

Thebasicone skrev:
Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fi … 11&w=3

Vet inte om det går att hitta någon roligare Ford i den prisklassen smile
Kostar omkring 2000kr för en års service på Auktoriserad verkstad, ink. fri vägassistans i ett års tid (Finns ingen miltal eller årsmodell begränsning)
Senast redigerat av Malheus (12 augusti 2015)

De/Dem

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#70
Malheus skrev:
Thebasicone skrev:
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 11&w=3

156a med bytt motor smile Kamremsintervall var 6000 mil/3år (ca 8000mil/4år ifall man tar bort balansaxelremmen)
Gick på 900kr i månaden för mig som 18år i trafikförsäkring, bodde i Söderort, Stockholm då jag ägde min. smile

Billiga originaldelar m.m.
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_156_parts.shtml
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ … 15_45.html

Thebasicone skrev:
Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fi … 11&w=3

Vet inte om det går att hitta någon roligare Ford i den prisklassen smile
Kostar omkring 2000kr för en års service på Auktoriserad verkstad, ink. fri vägassistans i ett års tid (Finns ingen miltal eller årsmodell begränsning)

Modell spelar ingen roll, VW, BMW, Ford, allt dock vill jag få så mycket för pengarna i en gångs kostnad..
Alltså om jag köper en för 40 tusen så vill jag slippa lägga för mycket för att den går i sönder..
Forden hörde jag ju om att dem rostar väldigt mycket, ska man undvika den då kanske, hmm hmm

6 632 Inlägg
12 augusti 2015
#71
Thebasicone skrev:
allt dock vill jag få så mycket för pengarna i en gångs kostnad..
Alltså om jag köper en för 40 tusen så vill jag slippa lägga för mycket för att den går i sönder..
Forden hörde jag ju om att dem rostar väldigt mycket, ska man undvika den då kanske, hmm hmm

Om ett bilmärke gör "dåliga" bilar så sänker det ju andrahandsvärdet.. Alltså får du mycket bil för pengarna ifall det är en deras bättre?
Jag menar, Ford Escort, Scorpio och Sierra var inga kanon bilar, men de nyare Focus, Mondeo och Fiesta är hållbara men det dåliga ryktet sitter ju kvar.. smile

De/Dem

47 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#72
Malheus skrev:
Thebasicone skrev:
allt dock vill jag få så mycket för pengarna i en gångs kostnad..
Alltså om jag köper en för 40 tusen så vill jag slippa lägga för mycket för att den går i sönder..
Forden hörde jag ju om att dem rostar väldigt mycket, ska man undvika den då kanske, hmm hmm

Om ett bilmärke gör "dåliga" bilar så sänker det ju andrahandsvärdet.. Alltså får du mycket bil för pengarna ifall det är en deras bättre?
Jag menar, Ford Escort, Scorpio och Sierra var inga kanon bilar, men de nyare Focus, Mondeo och Fiesta är hållbara men det dåliga ryktet sitter ju kvar.. smile

Jag tror dig, om man läser på andra ställen här på forumet så sägs det mycket om fords rostskydd om jag inte missminner mig..
V50 är ju också ford, volvo är väl mer anpassat för det nordiska klimatet och vårt salt på vägarna?
V50 eller Focus?
Fiesta är jag lite rädd att den är för liten, får kolla närmare på dem.. smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 augusti 2015
#73
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:

Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Är det inte så att många yngre köper BMW pga att dem har mer att ge eller är det bara jag som tänker fel?

Har kollat på t.ex mazda nu en del och samma Toyota men mycket man hittar är rostat osv tyvärr..
Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:
steifan skrev:
BMW 325 E30 (M20B25, 86-91) vs Volvo 740 GLT 16V (B234F, 88-89)
Priser hämtade från http://catalog.meca.se/ 6/4 2008.
Ören har jag 'strukit' (dvs ej avrundat upp eller ned).

1. Pris BMW
2. Pris Volvo

bromsbelägg fram:
1.    368kr (girling)
2.    300kr (girling)

bromsskiva fram:
1.    575kr (260mm diameter)
2.    650kr (287mm diameter, ej abs)

bromsok fram:
1.    1312kr (girling)
2.    987kr (girling)

stabilisatorstag:
1    337kr
2.    193kr

spindelled:
1.    325kr (yttre)
2.    437kr (nedre)

huvudstrålkastare:
1.    2855kr (88-90)
2.    1150kr (84-89)

'styrdon':
1.    10797kr (Jettronic/motronic)
2.     15228kr (Jetronic/Motronic LH2.4)

styrservopump:
1.     3237kr
2.    2025kr

kopplingssats:
1.    1632kr
2.    2487kr

Summa BMW: 21438kr
Summa Volvo: 23457kr

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink
Min kompis/väninna är 20 om jag inte missminner mig och den familjen är ganska bra på både att pruta och hitta det billigast möjliga så det är mycket möjligt att hon satt att hon kör under 1000 mil och hittat det billigast med högsta möjliga självrisk..

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

eftersom du bor i Kristianstad så skickar du ett PM till mig eller någon annan från stan och frågar om hjälp.. då kan du handla i tyskland och komma billigt undan smile

köp dig nu en bmw wink


47 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#74
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Är det inte så att många yngre köper BMW pga att dem har mer att ge eller är det bara jag som tänker fel?

Har kollat på t.ex mazda nu en del och samma Toyota men mycket man hittar är rostat osv tyvärr..
Rquired skrev:
Thebasicone skrev:
Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Den frågan är inte enkel att svara på för försäkringen varierar mycket beroende på vem du är och var du bor, du skrev tidigare att din väninna hade en premie på 3500:- för en helförsäkring på en BMW 320i; då är hon i ungefär samma ålder som dig men bilen står på hennes föräldrar antar jag?

Många i åldern 18-25år kan inte få en trafikförsäkring på en gammal Volvo 244 för de pengarna så att ställa bilen på mamma eller pappa är populärt men inte helt okej och kallas för skenförsäkring, mitt råd är att du låter bli att nämna hur du har tänkt för här delar den frågan forumet i två läger och en ilsken debatt följer. Än så länge har de debatterna inte resulterat i att någon ändrar sig, men hos många försäkringsbolag kan du få en prisuppgift direkt på deras hemsida så kika där. För många är BMW ingen billig bil att försäkra som yngre förare, det är bland annat därför jag upplever din väninnans siffra som låg.

På samma tema har vi reservdelar och underhåll där många menar att BMW är en rullande skuldfälla men jag tycker inte att det är korrekt, i Sverige utgår vi gärna från Volvo och följande exempel av en annan användare från 2008 är lite intressant:

*Från en tråd om V70 2.5t vs 9-5 2.3T som senare omfattade även BMW*

Jo jag erkänner att jag plockat ett exempel bland många som visar det jag vill se, det går att göra flera andra jämförelser där det istället är BMW som blir några tusenlappar dyrare men jag vill lyfta två poänger med det här. Den första är påståendet att vissa märken inte är prisvärda jämfört med 'en hederlig Volvo eller japansk bil', i det här fallet agerar BMW exempel men det kunde lika gärna ha varit Mercedes eller ett annat märke som sticker ut lite grand.

Nummer två är att man köper inte en del för elva eller femtontusen till en bättre begagnad bil utan man hämtar den från skroten för hundralappar, köper från tredje part eller ibland kan man hitta motsvarande nya originaldelar utomlands för halva priset (gäller främst broms och chassidetaljer). Jag vet att exemplet ovan var från Meca men det är inget annat än just ett exempel, de kedjorna är sällan prisvärda och ibland oförskämt dyra.

Ett exempel, fjädrar bak till en BMW X3 jag hade:
Mekonomen: 1300:-/st. (Budgetkopia, ej progressiv)
BMW Sverige: 1100:-/st. (Original progressiv del anpassad för just mitt chassinummer)
Originaldel från Tyskland: Motsvarande 900:- för bägge inklusive frakt.

För att förtydliga så säger jag inte att du ska köpa en tysk bil utan du kan med fördel titta på vilka japanska alternativ som finns och där är många bra, jag argumenterar för att du fortsättningsvis ska titta brett och inte låsa dig vid 'en hederlig Volvo eller japansk bil' för att du tror att resten bara innebär problem.

Edit: Stavfel.

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink
Min kompis/väninna är 20 om jag inte missminner mig och den familjen är ganska bra på både att pruta och hitta det billigast möjliga så det är mycket möjligt att hon satt att hon kör under 1000 mil och hittat det billigast med högsta möjliga självrisk..

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

eftersom du bor i Kristianstad så skickar du ett PM till mig eller någon annan från stan och frågar om hjälp.. då kan du handla i tyskland och komma billigt undan smile

köp dig nu en bmw wink

Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 augusti 2015
#75
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Öppna ögonen, titta på folk generellt i trafiken och inse hur ofta du ser en e36 eller e46 nu när dom kommit ned i pris som far fram som en av de av dig nämnda idioterna kontra hur ofta du ser någon med en Asiatisk bil köra på samma vis.
Det finns statiskt underlag att tillgå om du klarar av att hitta det, det är inget jag bara vräker ur mig ur tomma luften begriper du väl.
Dina personliga åsikter gällande vem som vill åka vad är tämligen irrelevanta i verkligheten då dom där Toyotorna som ingen vill åka i enligt dig tillverkade
2012 10 104 424 bilar medans
BMW byggde 1,540,085 bilar samma år
så nej visst ingen vill köpa en Toyota. lol

Förklara gärna för mig vilka felaktigheter du anser att jag skrev, förutom då dina personliga åsikter.

Statiskt sätt så håller dessutom dessa Toyotor bättre än "din" BMW, finns statistik även gällande det om du ids leta.
Då menar jag inte nybilsundersökningar gjorda av försäkringsbolag, som till stor del påvisar hur dåligt företagen tar hand om sina kunder efter bilen är köpt då kunden istället hänvisas till sitt försäkringsbolag, utan undersökning av själva bilens förmåga att hålla ihop.
Leta så finner du, jag tänker inte servera dig något på silverfat när du påstår att jag far med osanning.

Att där finns fler BMW som är slutkörda köper jag, men det finns ju en anledning till att även ungdommarna vill köra dessa bilar. TS får helt enkelt hitta en fräsch.

De flesta idioter kör idag asiatiskt och är i medelåldern, alla dessa jävla familjeherrar på motorvägen som inte kan köra bil gör en mörkrädd. Det är inte heller helt ovanligt att man ser dessa puckon bakom ratten på en v70.
Behöver ingen statistik för att se detta, räcker med att ta en tur på valfri motorväg... sen alla idioter som drar husvagn, borde krävas en lång och krävande utbildning för att dra en sån där jävla låda.

Angående driftsäkerhet så går jag endast på min egen erfarenhet och den säger mig att bmw håller väldigt bra, jag har haft väldigt lite problem med mina bmws. De problem jag har haft har aldrig orsakat driftstopp. Den enda japsen jag hade fick jag däremot driftstopp med då en drivknut gick åt skogen. Subaru bygger grymt bra bilar, men även de kan gå sönder, min gick sönder.

Ingen råder som sagt TS att köpa ett lik, hittar han en fräsch bmw eller vad han nu vill ha och sköter den så kommer den hålla.

Anledningen till att många köper Toyota är för att det är billigt, sen att man blir självmordsbenägen efter en tur i denna låda skiter tydligen de flesta i.

Är det inte så att många yngre köper BMW pga att dem har mer att ge eller är det bara jag som tänker fel?

Har kollat på t.ex mazda nu en del och samma Toyota men mycket man hittar är rostat osv tyvärr..

Anledningen att jag frågade om mina föräldrars premie var faktiskt mer av att jag inte kan kolla med mitt personnr eftersom jag inte är 18 än, så om det skiljer 100 kr i månaden i snitt är det kanske ganska bra att veta det så man kan räkna in detta wink
Min kompis/väninna är 20 om jag inte missminner mig och den familjen är ganska bra på både att pruta och hitta det billigast möjliga så det är mycket möjligt att hon satt att hon kör under 1000 mil och hittat det billigast med högsta möjliga självrisk..

Om man väljer att skaffa delarna själv kan det ju inte vara många som vill byta åt en så då kanske man får stå ut med 1100 kr istället för 900 från tyskland eller?
Hur kan det komma sig att BMW SV är billigare än Mekonomen eftersom Mekonomen kör en pirat-del...

Vad jag kan tänka mig och hör från mina föräldrar så varken pappas Prius lätt att fixa själv och kostar lite mer (kan tänka mig att det är pga att det är en hybrid motor) och mammas C70 är ganska så dyr med att laga, vet inte om det är pga att det just är en C70 eller om det är för att det är Volvo och den är svår lagad..

Edit; la till en del på första citatet då jag glömde det och försäkringen..

eftersom du bor i Kristianstad så skickar du ett PM till mig eller någon annan från stan och frågar om hjälp.. då kan du handla i tyskland och komma billigt undan smile

köp dig nu en bmw wink

Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare


47 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#76
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:

eftersom du bor i Kristianstad så skickar du ett PM till mig eller någon annan från stan och frågar om hjälp.. då kan du handla i tyskland och komma billigt undan smile

köp dig nu en bmw wink

Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Haha skulle inte förvåna mig, dock tar ofta folk fel på min och a-traktorer och kör om på 50 vägar när jag kör i typ 55.. Men det är en helt annan sak, med detta ville jag ha sagt att om du irriterat dig på extremt på något blått på vägen var de med 70% säkerhet jag! smile

Tror jag ska ta med mig flickvännens kusins man (haha långt man får gå för så lite) då han jobbar med bilar eller är i alla fall väldigt intresserad.. (lite som ni här)
Du har inte fler bilder på din E46 förresten? (vill se wink )

47 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#77
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:

eftersom du bor i Kristianstad så skickar du ett PM till mig eller någon annan från stan och frågar om hjälp.. då kan du handla i tyskland och komma billigt undan smile

köp dig nu en bmw wink

Måste fråga eftersom jag mest är nyfiken. wink
Du har inte sätt en Blå LITEN "bil" med triangel här inne i stan med regnr början XYN? wink

Ännu en fråga, vet inte om jag ska köpa privat eller av bilhandlare..
Vilket rekommenderar du och vart är det bäst att handla?
Om bilhandlare var är det bra att handla, gärna nära med wink

Har faktiskt aldrig köpt en bil av en bilhandlare tongue Inte omöjligt att jag sett dig hehe

Men bilhandlare luras precis lika mycket som privatpersoner... du har väl iofs lite mer skydd av konsumentköplagen om du handlar av en handlare

Det jag mest är rädd för om jag köper en BMW är att den är bakhjulsdriven, vad gör det för skillnad för måste kunna köra den till nästan halmstad på vintern med..

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 augusti 2015
#78
För 20000:- hade jag köpt en V70. Satt i samma sits för 2 veckor sedan. Skulle ha en "slit-å-släng-bil" som kan ta mig till jobbet 1200 meter bort de dagar jag inte vill cykla i regn/snö. Det blev en kanonfin V70 med en ägare för 15k. Man kan visst hitta fina bilar i den prisklassen men det är inte lätt. Ringde på hur många som helst och tittade på 6 stycken skrothögar.

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/381943/381943-3616753.jpg

I klassen 30-40k finns det hur mycket som helst. Köp gärna en BMW om du vill ha det. Köp den gärna av "Gunnar 50 år" som vårdat den sedan den var i princip ny. Räkna med att titta på lite bilar innan du hittar den optimala pärlan.

En sak till: Bilar som har kamrem, vilket de flesta har, så ska den bytas med jämna intervall. Inte gratis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
13 augusti 2015
#79
Thebasicone skrev:
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.
http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _8&w=1
Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Forummoderator
18 003 Inlägg
13 augusti 2015
#80
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Tillbaka till topic vill ha så klara svar som möjligt, argumentera gärna för er sak och var tydliga för min skull.

om man utgår från 3 punkter i skick

Bästa möjliga skick för 40 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 30 tusen kr.
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Avens … _8&w=1
Bästa möjliga skick för 20 tusen kr.
http://www.blocket.se/trelleborg/Toyota … _8&w=1
Vilken är billigast att äga, serva, använda, allt..
Sjukdomar på dessa bilar kan ju vara intressant att veta och extremt vanliga fel. <- har fått en del svar på detta.

Länka gärna bilar och artiklar, allt möjligt.
Tänk gärna på att denna bil ska gå 2500+ åtminstone första året..

Tack!

Totalekonomiska, sällan våldsamt körda trots fartresurser liknande 318i/320i/V70 140hk/Passat 1.8T.

Tysta att åka i, genI var faktiskt tystaste bilen i klassen när den lanserades.

Kamkedja så du slipper tänka på dyra kamremsbyten.

Rostar inte så mycket som folk tror så länge dom sköts normalt, -80talet är passerat.

Service är i regel billigare på märkesverkstad än till de andra alternativen.

Går något sönder är ändock bilen enkelt uppbyggd och allt är lättåtkomligt, inga batterier eller dyl som behöver demonteras för ett enkelt glödlampsbyte, beskrivs i instruktionsboken med tydlig text och lättfattliga bilder.

Försäkringsklassningen är vettig då det inte är en typiskt förolyckad ungdomsbil.

Javisst, jag gillar Toyota då samtliga jag ägt genom åren har skött sig utan knorr eller besvär till skillnad från många andra mer premiumansedda slädar, inte bara tyska eller ens europeiska.
Statistiskt sätt är det dessutom så som jag påstår färre bekymmer med Toyotorna än de andra bilarna du är intresserad av.
Självklart förekommer det problem även med Toyotor, dock är det åtgärdat på dessa dom är tillräckligt gamla nu.
VVTi hade ett bekymmer initialt med cylinderhuvudsskruv som inte höll kvalitén och sträcktes mestadels på dom första årgångarna och i ett tidigare skede än vad dessa bilar har rullat. Åtgärdades på goodwill av Toyota.
Bakbromsar är en detalj som ofta behöver återkommande uppmärksamhet då tidigare ägare inte sällan kört så försiktigt att dessa kan kärva med fula bromsskivor till följd.
Inga typfel gällande el, framvagnar eller annat som kräver extra uppmärksamhet vid provkörning.
Självklart skall bilen kollas igenom på precis samma vis som alla andra bilar vid begköp, fel kan givetvis förekomma.

Kanske inte vad de flesta anser är en ungdomsbil, men då du inte efterfrågar en leksak utan just ett transportmedel med bra utrymmen och bra ekonomi är detta mina förslag.

Riktiga gubbilar som sköts bra. Spring & köp. Tänkte inte på dessa, kan bero på att när jag letade bil var Automat ett krav.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök