2622
Sök

Broms problem svampig pedal (Mondeo St220)

411 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#1
har luftat på vanligt vis med att öppna nippel och en trycker på pedalen

har även använt biltemas bromsluftare (sug)

har trycksatt behållaren

har bytt huvudbromscylinder

har kopplat in bilen med data och testkört abs pumpen samtidigt som luftning sker

men ändå så blir det ingen skillnad på pedalen, bromsvätska rann ut när jag väntade på nya broms ok bak.
man får trycka på pedalen 2 gånger och det går att hålla tryck, men släpper jag pedalen och väntar 3-5 sek så är den lika svampig igen??

någon som har en aning om vad det kan vara??


688 Inlägg
13 augusti 2015
#2
Luftat alla bromsok?


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
13 augusti 2015
#3
Bromskolven i oken bak har ju spår i sig och beläggen har en pigg som sticker ut, piggen måste sitta i spåret och råkar man få den i fel läge får man helskum känsla i pedalen så kan vara värt att kolla.

- Time Attack -

411 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#4
Jo dom sitter rätt, kolvarna rör sig som det ska men så fort man släpper pedalen så försvinner trycket... ja jag har luftat hela systemet och det kommer inga bubblor har hållt på sen i maj med detta mysterium


1 224 Inlägg
13 augusti 2015
#5
Har du dragit av oken? Jag spenderade timmar för att få mitt bromssystem att fungera med samma känsla som du beskriver. Jag hade monterat mina bromsok tvärtom, dvs. höger och vänster. Detta gjorde att nipplarna pekade neråt och all luft kom inte ut.
Det låter ju som att du har luft i systemet iaf.

i-vtec Do you?

411 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#6
Lowpass skrev:
Har du dragit av oken? Jag spenderade timmar för att få mitt bromssystem att fungera med samma känsla som du beskriver. Jag hade monterat mina bromsok tvärtom, dvs. höger och vänster. Detta gjorde att nipplarna pekade neråt och all luft kom inte ut.
Det låter ju som att du har luft i systemet iaf.

nej oken sitter rätt, kan bara sitta på 1 sätt.. jo man kan tycka att de är luft kvar, men jag kan skölja in 1 liter bromsvätska utan att få 1 bubbla


1 224 Inlägg
13 augusti 2015
#7
Ja, det ska ju inte finnas några bubblor alls när du luftat

i-vtec Do you?

293 Inlägg
13 augusti 2015
#8
Nystedt88 skrev:
Lowpass skrev:
Har du dragit av oken? Jag spenderade timmar för att få mitt bromssystem att fungera med samma känsla som du beskriver. Jag hade monterat mina bromsok tvärtom, dvs. höger och vänster. Detta gjorde att nipplarna pekade neråt och all luft kom inte ut.
Det låter ju som att du har luft i systemet iaf.

nej oken sitter rätt, kan bara sitta på 1 sätt.. jo man kan tycka att de är luft kvar, men jag kan skölja in 1 liter bromsvätska utan att få 1 bubbla

Med reservation för att Ford inte är mitt område.

Ditt problem låter precis som att du har en luftficka i hydralblocket till ABS:n

Det finns som du redan nämnt en luftningsrutin genom dator, jag har gjort en liknande procedur på VW, det krävdes nästan 4 liter vätska innan luften var borta och med vanlig manuell luftning eller med trycksatt huvudcylinder kunde man hålla på i dagar utan resultat, du får inte ut luften ur ABS:n då.

Följ de anvisningar som förmodligen finns till programmet och kör det många gånger och låt ABS pumpen trycka ut flera liter så kommer luften ut till slut.

På VAG bilar så börjar man med att bygga tryck med ABS pumpen, sedan öppnar man bägge skruvarna fram, ABS pumpen trycker sedan ut runt 0,5 liter, sedan pumpar man 10 ggr med pedalen, stänger skruvarna och börjar om, det kör man 4 vändor, är det inte bra då kör man 4 till.

Har man slangar med backventil på nipplarna desto bättre.

Sannolikt fungerar det på liknande sätt på Ford, jag körde igenom 4 liter som sagt.

7 454 Inlägg
14 augusti 2015
#9
Lasse62 skrev:
Ditt problem låter precis som att du har en luftficka i hydralblocket till ABS:n.

Hade själv förra året problem med luft i ett VABCO-block.
Försökte själv suga ut luften resp trycka ut luften utan att lyckas.
Vände mig till en allbilverkstad som jag har förtroende för.
Han sög ut luften på någon minut.
Det underlättar om man vet i vilket rör det kommit in luft.

smile

7 454 Inlägg
14 augusti 2015
#10
Ett mycket vanligt fel på äldre bilar är att bromsledningsslangarnas cord försvagas.
Det behöver inte gå så långt som att det blir "blåsor" på slangarna för att pedalen ska kännas svampig.

B t w vanligt på MC att den långa hydraulslangen till framhjulet behöver bytas.
Man känner i handtaget hur bromshandtaget sviktar p g a cordsvikt.

smile

411 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Ett mycket vanligt fel på äldre bilar är att bromsledningsslangarnas cord försvagas.
Det behöver inte gå så långt som att det blir "blåsor" på slangarna för att pedalen ska kännas svampig.

B t w vanligt på MC att den långa hydraulslangen till framhjulet behöver bytas.
Man känner i handtaget hur bromshandtaget sviktar p g a cordsvikt.

smile

pedalen går i golvet, och har noll bromsverkan tongue


293 Inlägg
15 augusti 2015
#12
Jag tror fortfarande att du har luft i hydralblocket, din beskrivning stämmer exakt in på de problem jag hade för några veckor sedan.

Finns det några instruktioner för att lufta detta med ABS pumpen till programmet du använt?

411 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#13
Lasse62 skrev:
Jag tror fortfarande att du har luft i hydralblocket, din beskrivning stämmer exakt in på de problem jag hade för några veckor sedan.

Finns det några instruktioner för att lufta detta med ABS pumpen till programmet du använt?

Jo det står att man kan börja bak eller fram och sedan gå diagonalt bak/fram det är allt som står i haynes reparationshandbok


4 767 Inlägg
16 augusti 2015
#14
Och det finns inte 2 nipplar på tex fram oken och du har bara luftat på en av dom?

Ingen aning om hur bromsarna ser ut på just din bil men har själv varit med om just detta på en bil som hade fler nipplar att lufta på på baksidan av oken fram smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

293 Inlägg
16 augusti 2015
#15
Nystedt88 skrev:
Lasse62 skrev:
Jag tror fortfarande att du har luft i hydralblocket, din beskrivning stämmer exakt in på de problem jag hade för några veckor sedan.

Finns det några instruktioner för att lufta detta med ABS pumpen till programmet du använt?

Jo det står att man kan börja bak eller fram och sedan gå diagonalt bak/fram det är allt som står i haynes reparationshandbok

Men då luftar du inte hela hydralblocket, vilket program har du använt för att köra ABS pumpen och ventilerna i hydralblocket?

411 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#16
Lasse62 skrev:
Nystedt88 skrev:
Lasse62 skrev:
Jag tror fortfarande att du har luft i hydralblocket, din beskrivning stämmer exakt in på de problem jag hade för några veckor sedan.

Finns det några instruktioner för att lufta detta med ABS pumpen till programmet du använt?

Jo det står att man kan börja bak eller fram och sedan gå diagonalt bak/fram det är allt som står i haynes reparationshandbok

Men då luftar du inte hela hydralblocket, vilket program har du använt för att köra ABS pumpen och ventilerna i hydralblocket?

En kompis lånade hem en dator från lecab och det stog att den gjorde självtest, men har börjat fundera på om den bara kollade att dom fungerade för det lät ur pumpen 3gr har för mig att programmet hette auto nånting


411 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#17
Erick skrev:
Och det finns inte 2 nipplar på tex fram oken och du har bara luftat på en av dom?

Ingen aning om hur bromsarna ser ut på just din bil men har själv varit med om just detta på en bil som hade fler nipplar att lufta på på baksidan av oken fram smile

Näe det sitter bara 1 nippel på alla oken tongue men det är så jävla mystiskt, och nu har brosan ungefär samma problem på sin 740 haha


1 Inlägg
17 augusti 2015
#18
ST220 är för jävlig att lufta bromsarna på, bytte till brembo ok runt om på min förra och det tog ett bra tag innan jag fick ur luften. När jag trodde jag hade fått ur all luft och allt kändes bra så smackade jag ihop allt och skulle provköra. Första bromsningen kändes bra men ned för min långa backe så tar dom ingenting så jag får lite panik haha, åker upp igen och börjar lufta igen i ca 10-15min (2 mans jobb) sen så funkade det äntligen. så det kan ta tid tongue


411 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
#19
frozex1 skrev:
ST220 är för jävlig att lufta bromsarna på, bytte till brembo ok runt om på min förra och det tog ett bra tag innan jag fick ur luften. När jag trodde jag hade fått ur all luft och allt kändes bra så smackade jag ihop allt och skulle provköra. Första bromsningen kändes bra men ned för min långa backe så tar dom ingenting så jag får lite panik haha, åker upp igen och börjar lufta igen i ca 10-15min (2 mans jobb) sen så funkade det äntligen. så det kan ta tid tongue

Jo men att hålla på sen i början av maj är väl lite lång tid? haha :p nej får kanske bli verkstad för den om det inte blir nå bättre sad


293 Inlägg
18 augusti 2015
#20
Nystedt88 skrev:
frozex1 skrev:
ST220 är för jävlig att lufta bromsarna på, bytte till brembo ok runt om på min förra och det tog ett bra tag innan jag fick ur luften. När jag trodde jag hade fått ur all luft och allt kändes bra så smackade jag ihop allt och skulle provköra. Första bromsningen kändes bra men ned för min långa backe så tar dom ingenting så jag får lite panik haha, åker upp igen och börjar lufta igen i ca 10-15min (2 mans jobb) sen så funkade det äntligen. så det kan ta tid tongue

Jo men att hålla på sen i början av maj är väl lite lång tid? haha :p nej får kanske bli verkstad för den om det inte blir nå bättre sad

Låna dator och koppla upp bilen, det går att köra ABS pumpen på så sätt.


Sök