3841
Sök

Körförbud pga restskatt??

242 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Hej!

Köpte en bil denna onsdagen (igår). Det var en Volvo 740 -91 som jag köpte obesiktad & avställd. Körde den till besiktning där den rullade igenom med godkända papper. Idag sen lämnade jag ägarbytet på posten. Idag blev bilen påställd och det står att det är körförbud trots att den är besiktad & försäkrad. Tydligen så är det pågrund av att det finns en "restskatt" på 244kr. Betyder detta alltså att jag inte får köra bilen alls?? hmm

http://i.imgur.com/fUmhAwE.jpg

I och med att bilen blev påställd så bör ju skatten och nya ägarbeviset kommer imorgon om jag har tur. Om inte så kommer det ju antingen på måndagen. Men det stör mig lite att det står att det är körförbud på den...

Mvh
Senast redigerat av Chrisehhh (13 augusti 2015)

Forummoderator
26 350 Inlägg
13 augusti 2015
När (rest)skatten är betald så kan du bruka fordonet.
Surt om inte fd ägaren berättade om det..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

242 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Mack skrev:

Tur att det inte var mer än 244kr, men lite surt är det...

8 883 Inlägg
13 augusti 2015
Mack skrev:

Eller att köparen kontrolerade.

Fotograf på tierpidag.se

242 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Hamilton skrev:
Mack skrev:

Ja. Men har inte så mycket erfarenhet när det kommer till att köpa bil... första gången jag gör det själv smile
Senast redigerat av Chrisehhh (13 augusti 2015)

Forummoderator
26 350 Inlägg
13 augusti 2015
Chrisehhh skrev:
Hamilton skrev:
Mack skrev:

Ja. Men har inte så mycket erfarenhet när det kommer till att köpa bil... första gången jag gör det själv smile

Se detta som en viktig lärdom helt enkelt.
Nu kom du ju ändå ganska lindrigt undan.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 augusti 2015
du behöver inte vänta på att du ska få ett inbetalningskort...  bara logga in när du blivit ägare med bankid och kolla vad det är för ocr nummret och betala in skatten och kör.   antar att du måste in med dom där 2xxkr och sen skatten på 2xxx     det blir lite fucktup när det är skatteskuld att nya ägaren åker på att betala.. ett jävligt skevt system

Kör fort så hinner inget hända...

242 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
Growe skrev:
du behöver inte vänta på att du ska få ett inbetalningskort...  bara logga in när du blivit ägare med bankid och kolla vad det är för ocr nummret och betala in skatten och kör.   antar att du måste in med dom där 2xxkr och sen skatten på 2xxx     det blir lite fucktup när det är skatteskuld att nya ägaren åker på att betala.. ett jävligt skevt system

Så jag kan betala restskatten direkt online?? smile

2 452 Inlägg
13 augusti 2015
när du betalat restskatten o dom har fört in i sitt system så det inte finns skuld då får du bruka bilen.

döden kommer tillbaka

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 augusti 2015
Tror inte det kommer någon räkning på skulden. Vet andra som fått ringa och få uppgifter för betalningen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

242 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
turbodeath skrev:
när du betalat restskatten o dom har fört in i sitt system så det inte finns skuld då får du bruka bilen.

En fråga. Om jag betalat restskatten, kan jag skriva ut ett kvitto och ha i bilen? Det är betalat med förfallodag 17 augusti. Men om jag har ett kvitto i bilen går det?

2 452 Inlägg
14 augusti 2015
allt beror väl på polisen...jag hade 100 kr o fick inte köra egentligen med bilen,sa som det var o dom då borde det blivit registrerat...det blev det dan efter först...fast jag hade betalat på måndag o körde bilen på onsdag...

döden kommer tillbaka

Muttley
14 augusti 2015
Du kommer inte få en räkning på restskatten. Ring Transportstyrelsen och be om ocr nr.  Ring alltid dem innan du köper en bil med

270 Inlägg
14 augusti 2015
Är det inte så att skatten ska betalas av den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden?
Isf så är det väl förra ägaren som ska betala? Kan man ens betala detta själv då?
Jag har aldrig råkat ut för detta själv så...

7 274 Inlägg
14 augusti 2015
Restskatt fastnar alltid hos ägaren som inte har betalat. Däremot får du inte använda bilen förrän den är betald.
Betalar inte gamla ägaren så går det till kronofogden . Det kom väl en ny lag också om att dom kan ta bilen trots ägatbyten om det finns skuld på den just för att komma åt dessa målvakter med flera hundra bilar reggade på sig.
Så det är bara för dig att pynta och vid nästa bilköp kolla noggrannare.
Senast redigerat av Brains (14 augusti 2015)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 augusti 2015
Tråkigt, men det gäller tydligen att vara vaksam och ha appen med i telefonen så man kan kolla på plats innan man skriver på. Tur att det inte var så mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
14 augusti 2015
johnny blade skrev:
Är det inte så att skatten ska betalas av den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden?
Isf så är det väl förra ägaren som ska betala? Kan man ens betala detta själv då?
Jag har aldrig råkat ut för detta själv så...

Vill inte förra ägaren betala så sitter du med en bil som är obrukbar. 
Du kan betala det själv genom att ringa och få uppgifterna.  De är just därför man ska ringa och kolla skulder på varenda bil man ska köpa alltid.

7 444 Inlägg
14 augusti 2015
För några år sedan köpte jag en bil som ägaren inte betalt skatten på enl Transportstyrelsen.
Men det var inte körförbud på den, kollade med Transportstyrelsen tidigt på morgonen innan jag tog tåget ner till Skåne och köpte bilen.
Ägare sa att han hade åkerifirma och att skatten betalts via firman.
När jag dagen därpå kollade så var det körförbud p g a utebliven skatteinbetalning.
Undrar när körförbudet inträffade och vad som hänt om farbror blå haffat mig.
Jag hade ju en utskrift från samma dag där transportstyrelsen inte noterat körförbud.
Något speciellt klockslag som körförbud inträffar?roll

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 augusti 2015
torsen skrev:
För några år sedan köpte jag en bil som ägaren inte betalt skatten på enl Transportstyrelsen.
Men det var inte körförbud på den, kollade med Transportstyrelsen tidigt på morgonen innan jag tog tåget ner till Skåne och köpte bilen.
När jag dagen därpå kollade så var det körförbud p g a utebliven skatteinbetalning.
Jag hade ju en utskrift från samma dag där transportstyrelsen inte noterat körförbud.

När man ställer av och på via hemsidan så kör dom datorerna nästkommande helgfri kväll runt 20.00 tror jag det är. Kanske gäller denna körning alla ärenden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Trucker
1 414 Inlägg
14 augusti 2015
torsen skrev:

Heter användningsförbud, inte körförbud.. Det får du om du inte besiktar bilen i tid.. smile

Du kanske köpte den sista i månaden då skatten skulle varit bokförd på transportstyrelsens konto, f.om 1 i månaden efter får då fordonet användningsförbud smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Sök