14 augusti 2015
Trådstartare
Hej!
Har bytt motor i min 850 och nu startar den inte. Skriver riktigt grundligt vad som är gjort så det inte blir några missförstånd.
Bilen i fråga är en 850 S- 95. Har bytt ut motor och kabelstam. Kabelstammen är från en 850 T-5R Automat och motorn är från en 850 2.0T -96. Anledningen till att jag inte tog den stammen är för att kontakterna inne i kupén är annorlunda på -96.
Automatstammen är bryggad i kontakten till automatlådan för att "lura" den att den är i P eller N. Och alla andra kontakter är inkopplade efter konstens alla regler.
På T-5R stammen så satt det en startspärr på, alltså en immobilizer. Den modellen med en pinne som man bara stack in i instrumentbrädan. Vad jag har fattat det som så går det att brygga dessa två kontakter (En svart och en vit med 4 stift i vardera)
Vet att åtminstone att fyra av dom är rätt bryggade, dom till startmotorn och bränslepumpen (Dessa funkar) men när jag bryggar dom två sista som är till tändningen/bränsle så verkar det som att det blir kortslutning. Dessa kablar är blå/röd och blå/orange och sitter i närheten av tändningslåset. Den blå/röda kabeln går upp till bränslerelät och till tändspolen.
Det gråa relät vid kylaren (spridarrelät?) slår bara av och på hela tiden ( klickar hela tiden, samtidigt som det klickar i tändspolen) Tog tag i tändspolen av en ren slump då och fick mig en stöt.
Jag tror att felet kan ligga i att kablarna till startspärren är bryggade fel, men man blir ju inte smartare av att söka på google. Då de flesta antar och tror hur det ska vara.
Skulle vara supertacksam för hjälp!!