3240
Sök

Köra tryckluft baklänges i bensintillförseln?

551 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
Soppan kommer inte fram från tanken till pumpen i min gamla Golf. Det kan vara igenslammat i tanken tyckte någon så man ska köra tryckluft från filtret och bakåt. Kan det funka och verkar bra?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

16 augusti 2015
ja jo men det lär ju täppa till inom väldigt kort tid igen..? big_smile

7 438 Inlägg
16 augusti 2015
Har du möjlighet att lossa bränsleledningen före pumpen och suga respektiv blåsa i ledningen.
Går det varken att suga eller blåsa i ledningen så är den nog täppt.
Går det att blåsa utan större motstånd och suga utan att det kommer bränsle är ledningen förmodligen defekt.
I det senare fallet är det inte ovanligt att, på äldre bilar, slangbiten som förbinder ledningen med tankarmaturen är torkad och har spruckit.
Då blåser respektive suger man bara luft.
Har aldrig råkat ut för detta fenomen på någon Golf, men på de bilar det hänt för mig har det bara varit att plocka ner tanken och byta slangstumpen.

På en av mina hobbybilar, som bara används på sommaren, har det hänt att jag fått lossa bränsleledningen från flottörhuset inför vårstarten och suga/blåsa emedan de små ventilbrickorna av konstmaterial klibbat fast mot sätena så att pumpen inte fugerat.

Mitt förslag på felsökning och ev åtgärd.

wink

551 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
torsen skrev:
Har du möjlighet att lossa bränsleledningen före pumpen och suga respektiv blåsa i ledningen.
Går det varken att suga eller blåsa i ledningen så är den nog täppt.
Går det att blåsa utan större motstånd och suga utan att det kommer bränsle är ledningen förmodligen defekt.
I det senare fallet är det inte ovanligt att, på äldre bilar, slangbiten som förbinder ledningen med tankarmaturen är torkad och har spruckit.
Då blåser respektive suger man bara luft.
Har aldrig råkat ut för detta fenomen på någon Golf, men på de bilar det hänt för mig har det bara varit att plocka ner tanken och byta slangstumpen.

På en av mina hobbybilar, som bara används på sommaren, har det hänt att jag fått lossa bränsleledningen från flottörhuset inför vårstarten och suga/blåsa emedan de små ventilbrickorna av konstmaterial klibbat fast mot sätena så att pumpen inte fugerat.

Mitt förslag på felsökning och ev åtgärd.

wink

Den suger ur dunk före filtret och jag har pressat ner bensin bakvägen mot tanken, inget rann ut som tydde på läcka.
Vad annat än munnen kan suga från tanken när pumpen inte får något?

Bensinmätaren rör sig inte heller så jag gissar på armaturen under locket.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Sök