3787
Sök

Mercedes 300 disel 124w turbo

23 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#1
Har nu blivit hemskt insnöad på mercedes dislar och tänkte inskaffa en 124w som sedan ska ske ett motor bytte på och sätta i en om606 + större turbo men har några frågor som jag har gått länge på och grumlat på som jag hoppades nån kan svara på.

1. Om606 har väl elektronisk disel pump eller har jag fel ? Enligt vad jag har förstått så sätter man pumpen från om603 i stället men har det nån större skillnad om pumpen är från en om603 icke turbo eller från en om603 turbo?

2. Vem ska man skicka pumpen till för uppgradering mynä eller diselmeck eller finns det några andra att rekommendera?

3. Det som jag har funderat mest på är hur man löser det hela på besktningen spelar det nån roll vilket val av årsmodell man konventerar tänkte mest på t:ex om det är katalysatorer på dessa motorer och hur det med avgaskrav nu är väl inte riktigt  reglerna lika i både Finland och Sverige men finns det nån från Finland på detta forum om dom här kunskaperna hoppas jag att ni gärna svarar.

4. Hur är det sedan när man fått tag på en om606 maskin och ska börja trimma måste man göra några större renoveringar på maskin innan man sätter igång och trimma inte alls ovanligt att dessa maskiner ha gått allt mellan 30000-50000 mil eller är det bara ställa upp turbo trycket till 2-3 bar och hoppas att det håller?
Senast redigerat av Tillin (16 augusti 2015)


5 127 Inlägg
16 augusti 2015
#2
Hej. W124 finns med original om606, dock utan turbo. Satsa på en om606 från en w210 med turbo original då den är stadigare. Dock så ska sugmotorns kamaxlar vara bättre än turbons.

Har ej själv köpt någon pump men rekomenderar dieselmeken då supporten är grymt bra hos han. En kolega hade lite krångel med sitt bygge som troddes bero på pumpen. Grym suport från dieselmeken med timmar i telefon.

Här i Sverige så är det bara att glömma att besikta med trimpump. Går ej i geneom på grund av k-värdet till att börja med. Polaren provade besikta sin Benz med superpump. K-värde på långt över 8.0...

Man måste ej renovera. Vet dom som kör på 2-3 bar i maskiner som gått långt och det håller. Men alla motorer går ju att döda med fel behandling. Är alltid ett lotteri. Men håller man koll på avgastemp, motortemp osv så brukar de hålla :-)
Senast redigerat av mb_pucken (16 augusti 2015)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök