ChrisO skrev:
men vridet är väl de som gör att bilen orkar mera? eller är jag helt ute och reser? men 6 hk borde väl vara helt okey om man bara byter efter katten? då katten sitter integrerat med grenröret så kan de nog bli rätt dyrt och byta den
Nej det är alltid effekt du är ute efter.Säg att du står i en uppförsbacke och håller emot bilen med armarna så den inte ska rulla ner. Det är vridmoment. Nu börjar du knuffa bilen uppför, detta är effekt. Effekt är alltså kraften du håller med gånger hastigheten, rörelsen.
Effekt = (Vridmoment X Varvtal)/7024
Vridmoment är alltså inte en komplett enhet att sukta efter. Om du får 25Nm till vid 4500rpm så motsvarar det 16hk, så det är inte där du har max vrid som du får 25Nm till, då hade ju chipparen även sagt 16hk.
Du får nog dina 25Nm någon annan stans. Vi vänder på det. var är 25Nm mindre än 6hk? 6=(25*X)/7024 eller (6*7024)/25= 1685rpm.
Så du får dina 25Nm upp till 1685rpm, sen kommer det vara lägre. Du får dina 6hk kanske överallt, vid säg 5000rpm där du har max effekt blir det 8,4Nm.
Om du får 25Nm vid högre varvtal än 1686rpm så hade det motsvarat mer än 6hk och då hade ju chipparen sagt mer än 6hk. Hänger du med?
Effekt Effekt Effekt Effekt aldrig vridmoment :-)