2524
Sök

Volvo V50 2008 Partikelfilter

Maskinförare
23 Inlägg
20 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Min lillebror äger en V50 som han har problem med. Bilen går hackigt, blir väldigt svag på höga växlar och är allmänt slö, det luktade lite bränt när bilen slogs av efter en körning på 5 minuter. Det är alltså partikelfiltret som behöver bytas enligt verkstaden efter en felsökning. Man skall tydligen ha någon typ av dator inkopplad vid bytet samt så måste man nolla felkoderna efteråt.
Detta låter då som en väldigt dyr reparation, runt 15-20k för filter samt jobb.
Då jag inte alls är särskilt insatt i skruvning så undrar jag följande.

*Det verkar finnas dyra och billiga varianter på partikelfilter. Vilket bör man ta? Priset pendlar mellan 8k till 4k.

*Kan man byta filtret själv eller måste man lämna in?

*Om man kan byta filtret själv, finns det någon i Östersundstrakten som kan tänka sig att hjälpa oss med detta?

Givetvis så får ni betalt! Men min bror klarar inte av att betala 20.000kr just nu och han är i akut behov utav hjälp då han pendlar till Arvidsjaur över veckorna.

Väldigt tacksam för svar!

Over And Out.....

6 632 Inlägg
20 augusti 2015
#2
Filtret går att byta själv, däremot så behöver man nolla räknaren efteråt smile
Går att köpa filter via Ebay. (helst tyska)

Kolla efter filter till Ford Focus 1.6 (eller 2.0) så kanske det blir lite billigare, precis likadana grejer.

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
20 augusti 2015
#3
Kan även vara lönt att byta ut bränslefiltret, kan ge lite liknande symptom om det är igensatt.


629 Inlägg
20 augusti 2015
#4
Vilken motor är de? 2.0D?


Maskinförare
23 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#5
steifan skrev:
Kan även vara lönt att byta ut bränslefiltret, kan ge lite liknande symptom om det är igensatt.

Menar du att de kan vara värt att byta bränslefiltret samtidigt? För vi har redan fått tag på ett partikelfilter för 3.700 kr så vi byter det.

Over And Out.....

Maskinförare
23 Inlägg
21 augusti 2015
Trådstartare
#6
koka skrev:
Vilken motor är de? 2.0D?

2.0D mycket riktigt

Over And Out.....

629 Inlägg
24 augusti 2015
#7
Fest4ever skrev:
koka skrev:
Vilken motor är de? 2.0D?

2.0D mycket riktigt

Ok, har själv en 1.6dRIVE motorn och där är bytesintervallen 12000mil på DPF.
Bilia I Malmö ville ha ca 18000kr för den servicen....

Jag lätt Mechanum göra servicen (olje byte, filter etc.) och sedan byte jag DPF själv.
Beställde den från tyskland via Ebay. (Rema-parts)

De går att tvätta din DPF också.
Först slår man I Eolys medel (additiv medel även kallat) och skakar runt de I DPF:en, låt de värka en stund.
Sen fullt järn med en hetvattenstvätt 140grader (diesel driven!) I minst 20min.



Sök