torsen skrev:
I vilken utsträckning påverkar det ekonomin att man ska börja ta betalt vid "de allmänna" laddstationerna?
Är det förresten genomfört?
Finns det en gemensam "laddhandskestandard" eller måste man ha adaptrar?
Läste/hörde att någon/några snabbmatsresturanger skulle ha gratis laddning för kunder.
Hur fungerar det?
Enbart i storstäder eller även på "vischan"?
Finns fler frågor man måste ta ställning till inför valet av hybrid eller inte.
Något lättare för en villaägare som dock måste investera i en laddstation.
Hur mycket kostar en sådan fullt färdigmonterad av leg elektriker?
Finns det någon undersökning/kalkyl över brytpunken när det lönar sig med hybrid?
5 mil/dag?
7½ mil dag?
10 mil dag?
Gratisladdning(arbetsplatsen andra allmänna laddstationer)?
Egenbetald laddning(villaägare på "vischan" som inte har tillgång till fri laddning)?
Mycket att ta ställning till(om man inte är ekonomiskt oberoende och tänker mer på miljön = emmisionerna).
Man får inte montera draganordning(vet inte om det gäller alla hybrider)?
Vet att det finns många olika hybrider men jag drar, kanske felaktigt, alla över en kam.
Och sist men inte minst för en villaägare på "vischan" - som inte har tillgång till gratis laddning, hur ser det ut ekonomiskt?
Laddhandskarna är tyvärr olika, där finns det en del att åtgärda för laddhybrider och elbilar.
Gratisstationerna på vissa flotthak/butiksparkeringar är ofta fullsatta så det går inte att ladda sin elbil där utan viss väntan.
Hybriderna åker bekymmerslöst vidare såklart.
Lexus Rx450h får förses med dragkrok. Finns säkert andra mildhybrider som också får släpa.
Själva grejen med en hybridbil är att du inte behövder ställa den i eluttaget 4-14timmar utan bara tankar och kör, även en laddhybrid laddas full vid vanlig körning även om det krävs en längre sträcka då batteriet är större.
Miltalet, brytpunkten mellan en Hybrid Auris och en traditionellt bensindriven dito är lätt att räkna fram.
Auris Touring Sports 1.6 Edition Feel 209900kr. Förbrukning blandad körning 6.0l/100km.
Auris Touring Sports 1.8 HSD 226900kr. Förbrukning blandad körning 3.9l/100km.
Förbrukningsskillnad per 10km: 0.21liter.
Bensinpris 14krX0,21= 2.94kr.
Enbart bränslekostnaden skiljer 2.94kr/mil.
226900-209900=17000kr i skillnad inköp.
17000/2.94=5782,31.
Efter 5782,31mil kör hybridägaren billigare sett till enbart inköp, att den sedan håller värdet bättre procentuellt är inte medräknat.
Servicekostnaderna är desamma på bägge bilarna.
Vägtrafikskatten är lägre på HSD.