4422
Sök

Köpråd: Toyota auris sport hybrid 1.8

51 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#1
Funderar och köpa Toyota auris sport hybrid 1.8 2016 helt ny och undrar bara om det är värt det att man inte gör ett dumt köpt, jag vet där finns begagnade bilar som kanske är bättre men ja vill ha något nytt och tänker enbart ekonomi nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/18/17501/17501-840b0e95d592357dcfad9afc662de073.jpg

7 441 Inlägg
24 augusti 2015
#2
Toyota är bra bilar, mycket bra.
Auris är en lagom stor bil.
Och det är klart man ska ha en kombi.

Men hybrid, där backar jag.

tongue

51 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#3
Jajo har faktiskt funderat själv kring hybrid eller inte men sedan tänkte jag mer på att skatten , försäkring är billigare i slutändan o som sagt är ingen fartdåre heller så smile

Evildan
24 augusti 2015
#4
Vad för tveksamheter gällande hybrid?
Jag svarar gärna om det är något du undrar över.
Kört HSD i snart 5000mil.

Aurisen är ett klockrent bilval, både ur ekonomisk och säkerhetsmässig vinkling.

51 Inlägg
24 augusti 2015
Trådstartare
#5
Tycker det också´att det är mycket bra val av bil om man ska tänka ekonomiskt,storlek och säkerhet ,  alla taxibilar i malmö kör runt med sådana auris sport  så menar något bra måste där vara med dom ändå , Då får man ju som sagt slå till när den väl kommer ut smile vad vart det nu igen det dära B betydde ? växelknoppen med uppförsbacka eller något sådant hmm?
Senast redigerat av infreeze (24 augusti 2015)

Evildan
25 augusti 2015
#6
infreeze skrev:
Tycker det också´att det är mycket bra val av bil om man ska tänka ekonomiskt,storlek och säkerhet ,  alla taxibilar i malmö kör runt med sådana auris sport  så menar något bra måste där vara med dom ändå , Då får man ju som sagt slå till när den väl kommer ut smile vad vart det nu igen det dära B betydde ? växelknoppen med uppförsbacka eller något sådant hmm?

Det finns billigare bilar/versioner men räkna då med den extrautrustning som tillkommer för att köpa en automatväxlad jämnstor kombi med klimatanläggning och alla de andra små finesser som i regel är tillval på andra bilar i klassen och hepp så är inköpspriset detsamma.
Förbrukningsuppgifterna stämmer för mig, jag kör min Prius på angiven förbrukning utan knot.


B-läget är extra motorbroms, det gör att du laddar hybridbatteriet extra mycket via en ökad reversering av MG2.
Normalt sett behöver du inte bry dig om det läget, men om du kör i en backig miljö är det ett bra läge att spara på bromsbeläggen samtidigt som du får "gratis" energitillskott för uppförsbacken.

398 Inlägg
25 augusti 2015
#7
Hur ser ni hybridrävar på laddhybridens vara eller icke vara? För mig skulle det (givet att jag hade bott så jag haft tillgång till laddare) varit ett klart minus i kanten om bilen inte gick att ladda i uttaget. För visst att batteriet laddas upp av bensinmotorn, men det måste ju vara på bekostnad av effektiviteten hos den? Energi kan ju som bekant inte skapas utan bara omvandlas, och ingen omvandling är 100% förlustfri.

Evildan
25 augusti 2015
#8
AX3L skrev:
Hur ser ni hybridrävar på laddhybridens vara eller icke vara? För mig skulle det (givet att jag hade bott så jag haft tillgång till laddare) varit ett klart minus i kanten om bilen inte gick att ladda i uttaget. För visst att batteriet laddas upp av bensinmotorn, men det måste ju vara på bekostnad av effektiviteten hos den? Energi kan ju som bekant inte skapas utan bara omvandlas, och ingen omvandling är 100% förlustfri.

Jag tycker du har en intresserad reflektion och förstår din tankegång till fullo.

Laddhybrider går längre på ett fullt hybridbatteri, men när batteriet börjar bli tomt fungerar den likadant som en vanlig fullhybrid. Beroende på körsträcka emellan laddningsmöjligheterna är förbrukningspåverkan annorlunda.
Kör någon 20mil i ett sträck märks laddhybridens fördelar mindre gentemot en vanlig fullhybrid medans den som kör kortare sträckor som kan tillryggaläggas på enbart el gör en större besparing på bränslet.

Batteriet i fullhybriderna från Toyota/Lexus laddas inte enbart med hjälp av bränslemotorn utan även via retardationskrafterna som då omvandlas till energi och således inte går till spillo som hos en vanlig bränslemotordriven personbil. Värmen som alstras tas även till vara via kylsystemet och återanvänds i bilen kupévärmande system.

Vidare är det relativt enkelt att se hur systemet fungerar om man jämför bränsleförbrukningen emellan förslagsvis en Auris 1.6 och en Auris HSD 1.8 som är identiska bilar i grundläggande konstruktion förutom drivlinan.
Givetvis åtgår det emellanåt bränsle för att ladda hybridbatteriet, detta sker då bränslemotorn arbetar på låg effekt/belastning med den överkapacitet som då finns tillgänglig.
Energin som då åtgår övergår senare till retardationsenergi eller stöttande energi vid större effektbehov.

76 Inlägg
25 augusti 2015
#9
Tänk på att du inte får dra släpvagn med en toyota hsd bara, behövs det skulle en snåldiesel eller bensin passa bättre. Om du å andra sidan aldrig ska dra något så kör på!

/Felix smile


398 Inlägg
25 augusti 2015
#10
Evildan skrev:
AX3L skrev:
Hur ser ni hybridrävar på laddhybridens vara eller icke vara? För mig skulle det (givet att jag hade bott så jag haft tillgång till laddare) varit ett klart minus i kanten om bilen inte gick att ladda i uttaget. För visst att batteriet laddas upp av bensinmotorn, men det måste ju vara på bekostnad av effektiviteten hos den? Energi kan ju som bekant inte skapas utan bara omvandlas, och ingen omvandling är 100% förlustfri.

Jag tycker du har en intresserad reflektion och förstår din tankegång till fullo.

Laddhybrider går längre på ett fullt hybridbatteri, men när batteriet börjar bli tomt fungerar den likadant som en vanlig fullhybrid. Beroende på körsträcka emellan laddningsmöjligheterna är förbrukningspåverkan annorlunda.
Kör någon 20mil i ett sträck märks laddhybridens fördelar mindre gentemot en vanlig fullhybrid medans den som kör kortare sträckor som kan tillryggaläggas på enbart el gör en större besparing på bränslet.

Batteriet i fullhybriderna från Toyota/Lexus laddas inte enbart med hjälp av bränslemotorn utan även via retardationskrafterna som då omvandlas till energi och således inte går till spillo som hos en vanlig bränslemotordriven personbil. Värmen som alstras tas även till vara via kylsystemet och återanvänds i bilen kupévärmande system.

Vidare är det relativt enkelt att se hur systemet fungerar om man jämför bränsleförbrukningen emellan förslagsvis en Auris 1.6 och en Auris HSD 1.8 som är identiska bilar i grundläggande konstruktion förutom drivlinan.
Givetvis åtgår det emellanåt bränsle för att ladda hybridbatteriet, detta sker då bränslemotorn arbetar på låg effekt/belastning med den överkapacitet som då finns tillgänglig.
Energin som då åtgår övergår senare till retardationsenergi eller stöttande energi vid större effektbehov.

Nej jag förstår att skillnaden om man kör 20 mil är betydligt mindre, men om man kör 20 mil (undantaget taxi som kör 20 mil stadstrafik) är väl ändå hybridens fördelar betydligt mindre oavsett vilken modell hybriden är? Och det är just alla småresor som gör i alla fall mig stundtals sugen på en hybrid. För det gör lite ont i mig att köra till ICA och tillbaka på bensinmotorn, ännu mer så på vintern. Att då ljudlöst rulla fram i 50 eller vad det nu går på elmotorn vore ju onekligen klockrent.

Nej absolut, den biten är jag också helt med på. Men oavsett konfiguration försöker jag (om jag ska ecodrivea) att planera körningen så jag behöver bromsa så lite som möjligt. För även om hybriden tillgodogör sig en del av den energin är det ändå förluster förknippade med den processen. Sedan ser jag också poängen med att bensinmotorn kan ladda ett batteri när motorn går på optimal belastning och därmed verkningsgrad (på samma sätt som i8, Karma osv).

But still. Känns det inte som att en icke-laddhybrid är lite som att köpa en minidisc-spelare när iPod 30GB precis kommit? Ett steg i rätt riktning (från CDn) absolut, men ändå inte riktigt rätt.

7 441 Inlägg
25 augusti 2015
#11
Evildan skrev:
B-läget är extra motorbroms, det gör att du laddar hybridbatteriet extra mycket via en ökad reversering av MG2.
Normalt sett behöver du inte bry dig om det läget, men om du kör i en backig miljö är det ett bra läge att spara på bromsbeläggen samtidigt som du får "gratis" energitillskott för uppförsbacken.

Som en retarder då.roll
Med den skillnaden att energin går tillbaka till bilen.big_smile

smile

7 441 Inlägg
25 augusti 2015
#12
I vilken utsträckning påverkar det ekonomin att man ska börja ta betalt vid "de allmänna" laddstationerna?
Är det förresten genomfört?

Finns det en gemensam "laddhandskestandard" eller måste man ha adaptrar?
Läste/hörde att någon/några snabbmatsresturanger skulle ha gratis laddning för kunder.
Hur fungerar det?
Enbart i storstäder eller även på "vischan"?

Finns fler frågor man måste ta ställning till inför valet av hybrid eller inte.
Något lättare för en villaägare som dock måste investera i en laddstation.
Hur mycket kostar en sådan fullt färdigmonterad av leg elektriker?

Finns det någon undersökning/kalkyl över brytpunken när det lönar sig med hybrid?
5 mil/dag?
7½ mil dag?
10 mil dag?
Gratisladdning(arbetsplatsen andra allmänna laddstationer)?
Egenbetald laddning(villaägare på "vischan" som inte har tillgång till fri laddning)?

Mycket att ta ställning till(om man inte är ekonomiskt oberoende och tänker mer på miljön = emmisionerna).

Man får inte montera draganordning(vet inte om det gäller alla hybrider)?

Vet att det finns många olika hybrider men jag drar, kanske felaktigt, alla över en kam.

Och sist men inte minst för en villaägare på "vischan" - som inte har tillgång till gratis laddning, hur ser det ut ekonomiskt?

roll

398 Inlägg
25 augusti 2015
#13
torsen skrev:
I vilken utsträckning påverkar det ekonomin att man ska börja ta betalt vid "de allmänna" laddstationerna?
Är det förresten genomfört?

Finns det en gemensam "laddhandskestandard" eller måste man ha adaptrar?
Läste/hörde att någon/några snabbmatsresturanger skulle ha gratis laddning för kunder.
Hur fungerar det?
Enbart i storstäder eller även på "vischan"?

Finns fler frågor man måste ta ställning till inför valet av hybrid eller inte.
Något lättare för en villaägare som dock måste investera i en laddstation.
Hur mycket kostar en sådan fullt färdigmonterad av leg elektriker?

Finns det någon undersökning/kalkyl över brytpunken när det lönar sig med hybrid?
5 mil/dag?
7½ mil dag?
10 mil dag?
Gratisladdning(arbetsplatsen andra allmänna laddstationer)?
Egenbetald laddning(villaägare på "vischan" som inte har tillgång till fri laddning)?

Mycket att ta ställning till(om man inte är ekonomiskt oberoende och tänker mer på miljön = emmisionerna).

Man får inte montera draganordning(vet inte om det gäller alla hybrider)?

Vet att det finns många olika hybrider men jag drar, kanske felaktigt, alla över en kam.

Och sist men inte minst för en villaägare på "vischan" - som inte har tillgång till gratis laddning, hur ser det ut ekonomiskt?

roll

Hur det påverkar ekonomin på TS köp? Inte alls vad jag förstått det som eftersom det inte är en laddhybrid. Och varför inte alla är det idag är för mig en gåta som jag skriver ovan.

Evildan
25 augusti 2015
#14
AX3L skrev:
Evildan skrev:
AX3L skrev:
Hur ser ni hybridrävar på laddhybridens vara eller icke vara? För mig skulle det (givet att jag hade bott så jag haft tillgång till laddare) varit ett klart minus i kanten om bilen inte gick att ladda i uttaget. För visst att batteriet laddas upp av bensinmotorn, men det måste ju vara på bekostnad av effektiviteten hos den? Energi kan ju som bekant inte skapas utan bara omvandlas, och ingen omvandling är 100% förlustfri.

Jag tycker du har en intresserad reflektion och förstår din tankegång till fullo.

Laddhybrider går längre på ett fullt hybridbatteri, men när batteriet börjar bli tomt fungerar den likadant som en vanlig fullhybrid. Beroende på körsträcka emellan laddningsmöjligheterna är förbrukningspåverkan annorlunda.
Kör någon 20mil i ett sträck märks laddhybridens fördelar mindre gentemot en vanlig fullhybrid medans den som kör kortare sträckor som kan tillryggaläggas på enbart el gör en större besparing på bränslet.

Batteriet i fullhybriderna från Toyota/Lexus laddas inte enbart med hjälp av bränslemotorn utan även via retardationskrafterna som då omvandlas till energi och således inte går till spillo som hos en vanlig bränslemotordriven personbil. Värmen som alstras tas även till vara via kylsystemet och återanvänds i bilen kupévärmande system.

Vidare är det relativt enkelt att se hur systemet fungerar om man jämför bränsleförbrukningen emellan förslagsvis en Auris 1.6 och en Auris HSD 1.8 som är identiska bilar i grundläggande konstruktion förutom drivlinan.
Givetvis åtgår det emellanåt bränsle för att ladda hybridbatteriet, detta sker då bränslemotorn arbetar på låg effekt/belastning med den överkapacitet som då finns tillgänglig.
Energin som då åtgår övergår senare till retardationsenergi eller stöttande energi vid större effektbehov.

Nej jag förstår att skillnaden om man kör 20 mil är betydligt mindre, men om man kör 20 mil (undantaget taxi som kör 20 mil stadstrafik) är väl ändå hybridens fördelar betydligt mindre oavsett vilken modell hybriden är? Och det är just alla småresor som gör i alla fall mig stundtals sugen på en hybrid. För det gör lite ont i mig att köra till ICA och tillbaka på bensinmotorn, ännu mer så på vintern. Att då ljudlöst rulla fram i 50 eller vad det nu går på elmotorn vore ju onekligen klockrent.

Nej absolut, den biten är jag också helt med på. Men oavsett konfiguration försöker jag (om jag ska ecodrivea) att planera körningen så jag behöver bromsa så lite som möjligt. För även om hybriden tillgodogör sig en del av den energin är det ändå förluster förknippade med den processen. Sedan ser jag också poängen med att bensinmotorn kan ladda ett batteri när motorn går på optimal belastning och därmed verkningsgrad (på samma sätt som i8, Karma osv).

But still. Känns det inte som att en icke-laddhybrid är lite som att köpa en minidisc-spelare när iPod 30GB precis kommit? Ett steg i rätt riktning (från CDn) absolut, men ändå inte riktigt rätt.

På det viset som jag kör min bil så snittar jag 3.9l/100km blandad körning.
På enbart landsväg 3.5l/100km ibland lägre, så oavsett vilken typ av körning så rullar fullhybriden billigare än motsvarande enbart bränsledrivna personbil.
Gällande småresorna är energivinsterna högre just tack vare möjligheterna till enbart eldrift i köer och stadstrafik samt detta ständiga självuppladdande så fort gasen släpps även i låg hastighet.
Det går att med en knapp tvinga systemet till enbart eldrift upp till 50km/h, det stämmer men även i högre farter kan bilen rulla på enbart elmotordrift vid låg belastning.

Många liksom jag har inte laddmöjlighet hemma, och en laddhybrid för mig vore onödigt ur ekonomisk synpunkt, även om den laddar sig full vid även vanlig drift utan något eluttag.

Evildan
25 augusti 2015
#15
torsen skrev:
I vilken utsträckning påverkar det ekonomin att man ska börja ta betalt vid "de allmänna" laddstationerna?
Är det förresten genomfört?

Finns det en gemensam "laddhandskestandard" eller måste man ha adaptrar?
Läste/hörde att någon/några snabbmatsresturanger skulle ha gratis laddning för kunder.
Hur fungerar det?
Enbart i storstäder eller även på "vischan"?

Finns fler frågor man måste ta ställning till inför valet av hybrid eller inte.
Något lättare för en villaägare som dock måste investera i en laddstation.
Hur mycket kostar en sådan fullt färdigmonterad av leg elektriker?

Finns det någon undersökning/kalkyl över brytpunken när det lönar sig med hybrid?
5 mil/dag?
7½ mil dag?
10 mil dag?
Gratisladdning(arbetsplatsen andra allmänna laddstationer)?
Egenbetald laddning(villaägare på "vischan" som inte har tillgång till fri laddning)?

Mycket att ta ställning till(om man inte är ekonomiskt oberoende och tänker mer på miljön = emmisionerna).

Man får inte montera draganordning(vet inte om det gäller alla hybrider)?

Vet att det finns många olika hybrider men jag drar, kanske felaktigt, alla över en kam.

Och sist men inte minst för en villaägare på "vischan" - som inte har tillgång till gratis laddning, hur ser det ut ekonomiskt?

roll

Laddhandskarna är tyvärr olika, där finns det en del att åtgärda för laddhybrider och elbilar.

Gratisstationerna på vissa flotthak/butiksparkeringar är ofta fullsatta så det går inte att ladda sin elbil där utan viss väntan.
Hybriderna åker bekymmerslöst vidare såklart.

Lexus Rx450h får förses med dragkrok. Finns säkert andra mildhybrider som också får släpa.

Själva grejen med en hybridbil är att du inte behövder ställa den i eluttaget 4-14timmar utan bara tankar och kör, även en laddhybrid laddas full vid vanlig körning även om det krävs en längre sträcka då batteriet är större.



Miltalet, brytpunkten mellan en Hybrid Auris och en traditionellt bensindriven dito är lätt att räkna fram.

Auris Touring Sports 1.6 Edition Feel 209900kr. Förbrukning blandad körning 6.0l/100km.
Auris Touring Sports 1.8 HSD 226900kr. Förbrukning blandad körning 3.9l/100km.

Förbrukningsskillnad per 10km: 0.21liter.
Bensinpris 14krX0,21= 2.94kr.

Enbart bränslekostnaden skiljer 2.94kr/mil.

226900-209900=17000kr i skillnad inköp.

17000/2.94=5782,31.

Efter 5782,31mil kör hybridägaren billigare sett till enbart inköp, att den sedan håller värdet bättre procentuellt är inte medräknat.
Servicekostnaderna är desamma på bägge bilarna.
Vägtrafikskatten är lägre på HSD.

51 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
infreeze skrev:
Tycker det också´att det är mycket bra val av bil om man ska tänka ekonomiskt,storlek och säkerhet ,  alla taxibilar i malmö kör runt med sådana auris sport  så menar något bra måste där vara med dom ändå , Då får man ju som sagt slå till när den väl kommer ut smile vad vart det nu igen det dära B betydde ? växelknoppen med uppförsbacka eller något sådant hmm?

Det finns billigare bilar/versioner men räkna då med den extrautrustning som tillkommer för att köpa en automatväxlad jämnstor kombi med klimatanläggning och alla de andra små finesser som i regel är tillval på andra bilar i klassen och hepp så är inköpspriset detsamma.
Förbrukningsuppgifterna stämmer för mig, jag kör min Prius på angiven förbrukning utan knot.


B-läget är extra motorbroms, det gör att du laddar hybridbatteriet extra mycket via en ökad reversering av MG2.
Normalt sett behöver du inte bry dig om det läget, men om du kör i en backig miljö är det ett bra läge att spara på bromsbeläggen samtidigt som du får "gratis" energitillskott för uppförsbacken.

Tack för informationen

Så med andra ord jag nu som är 30 "mogen" man och struntar i begagnade bilar samtidigt som jag vill ha en ny bil och inte bryr mig om så mycket om själva bilens hastighet osv och utan enbart tänker på ekonomi, storlek , miljö så då är toyota auris sport hybrid den bästa valet? Just det vad sker nu om batteriet totalt dör pga dom batterina är ju rätt så dyra då går det ändå och köra på bensin ? tongue
Senast redigerat av infreeze (25 augusti 2015)

Evildan
25 augusti 2015
#17
infreeze skrev:
Evildan skrev:
infreeze skrev:
Tycker det också´att det är mycket bra val av bil om man ska tänka ekonomiskt,storlek och säkerhet ,  alla taxibilar i malmö kör runt med sådana auris sport  så menar något bra måste där vara med dom ändå , Då får man ju som sagt slå till när den väl kommer ut smile vad vart det nu igen det dära B betydde ? växelknoppen med uppförsbacka eller något sådant hmm?

Det finns billigare bilar/versioner men räkna då med den extrautrustning som tillkommer för att köpa en automatväxlad jämnstor kombi med klimatanläggning och alla de andra små finesser som i regel är tillval på andra bilar i klassen och hepp så är inköpspriset detsamma.
Förbrukningsuppgifterna stämmer för mig, jag kör min Prius på angiven förbrukning utan knot.


B-läget är extra motorbroms, det gör att du laddar hybridbatteriet extra mycket via en ökad reversering av MG2.
Normalt sett behöver du inte bry dig om det läget, men om du kör i en backig miljö är det ett bra läge att spara på bromsbeläggen samtidigt som du får "gratis" energitillskott för uppförsbacken.

Tack för informationen

Så med andra ord jag nu som är 30 "mogen" man och struntar i begagnade bilar samtidigt som jag vill ha en ny bil och inte bryr mig om så mycket om själva bilens hastighet osv och utan enbart tänker på ekonomi, storlek , miljö så då är toyota auris sport hybrid den bästa valet? Just det vad sker nu om batteriet totalt dör pga dom batterina är ju rätt så dyra då går det ändå och köra på bensin ? tongue

Jag anser att det är det bästa valet på dom premisserna.

Batteriet dör inte.

Du har 5år/100000km garanti på hybridkomponenterna. Inget du behöver känna oro över, dom håller.
Serva enligt intervall och du kan sova gott.
Bilen går att köra även om batteriet är defekt, bränslemotorn fungerar ändå.

51 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#18
Så bra då vet jag att jag inte kommer göra ett dumt köp iallafall 😃

398 Inlägg
25 augusti 2015
#19
infreeze skrev:
Så bra då vet jag att jag inte kommer göra ett dumt köp iallafall 😃

Det där måste väl vara ett av de mest förnuftiga köpen man kan göra. En bil man köper när plånbok och förnuft, premisser som driftsäkerhet och andra världsliga ting styr framför hjärtat och högerfoten. Hoppas jag har minst tio år tills dess!

51 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#20
Har en fråga till och det är till evildan alltså deras centrallås skillnad mellan deras Toyota VSS larm har lagt till den i min offert men funderar och skita i det.


Sök