Tjena, tänkte att det kanske finns intresse för en gammal Subaru här så jag slänger ihop en liten projekttråd om eländet!
Köpte bilen 2011, tog inte en vecka förrän jag hade börjat riva isär den för att leta och åtgärda den rost som fanns, vilket inte var speciellt mycket med tanke på vad det är för bil... Dessa bilarna brukar vara som knäckebröd i skärmar, dörrar, trösklar och ja överallt. Jag har knappt några bilder på bilen innan jag rev isär den ens!
Jag hade själv slipat bort all rost innan den åkte in på lack, och målat med 2 komponents epoxi grundfärg, för jag litade inte på att lackerarna skulle göra det lika noga som jag själv, och det verkar ha betalat sig nu snart 4 år senare! Det mesta jobbet la jag på ställen som inte syns, inne i hjulhusen bak, i fjädertornen bak, längs tröskelkanterna på in och utsida, insidan på bakskärmarna i bagaget etc.
Den lackerades vintern 2011/2012 och jag fick ihop bilen till våren 2012, satte på D2 coilovers men i övrigt så var bilen ungefär som när jag köpte den, TD05 turbo, VOS chip och lite annat sånt. Jag rasade växellådan efter nåt år så då satte jag dit en Impreza GT låda istället och målade till lite detaljer på underredet och monterade Whiteline ALK och STI alu bärarmar fram. 2013 så satte jag dit Brembo bromsar från en Impreza STI runtom.
Våren 2014 så blev det en väldigt omfattande ombyggnad av bilen, då gjordes följande:
Alla detaljer under bilen byttes ut mot redan pulverlackade delar som jag snodde från mitt Impreza GT projekt.
Alla skruvas lämnades på gulkromatering.
Alla bussningar byttes till Powerflex.
Whiteline 22mm krängningshämmare, Perrin droplinks och Perrin infästningar.
AST 5300 3 vägs fjäderben med Eibach fjädrar.
2.25 snabb styrväxel.
Killer B Motorsport sump, skvalpplåt och oljesil.
Impreza STI Type R DCCD växellåda, R180 bakhjulsnav, bakre drivaxlar och bakdiff.
Och en hel del annat....
Det blev som en helt annan bil...
Jag tänkte att jag skulle nöja mig där, behålla originalmaskin och de 280-300hk den kanske lämnande, bilen gick riktigt bra ändå trots den låga effekten! Jag var och körde Superstage 2014 och fick tiden 1.28.97 trots att utväxlingen i den nya växellådan inte alls passade en sån snabb bana, femmans växel fick åka i på rakan tillochmed!
Men så hamnade jag i en mindre rolig livskrig i början på detta året, och tänkte att jag ska jävlar bygga mig en ny motor så jag har något roligt att tänka på...!
Valet föll på Williams Competiton Engines ltd, jag tillhandahöll ett semi closed block från en jdm Impreza STi från 2003 som jag skickade till England, blocket borrades till 93mm (+1mm överdim) och planades. Topparna blev från en Impreza STi Version 4, det är bra toppar med vettiga kamaxlar och bra flöde. Vevaxeln blev en EJ257 STi vevaxel för 2.5l, det ger en volym på 2145cc istället för 1997cc. Williams H profil vevstakar, Mahle Powerpak 4032 stroker kolvar, ARP topplocksbultar, ACL Race vev och ramlager, Roger Clark Motorsport toppackningar och 11mm oljepump.
Så det var ju bara att kasta ur den gamla maskinen och börja, detta var i början av detta året... Jag har inte stressat
Nya motorn kom hem till Sverige från England där den byggdes av Andy Williams, jag köpte den som ett "longblock", dvs block med toppar och kamrem ditsatt, men ingenting annat. Fick börja med att flytta över sumpen från min gamla motor.
Insuget efter polering, "några" timmar la jag ner på det här....
Kabelhärvan sprätte jag upp och snyggade till också.
Blouch turbo, den motsvarar 2.5XT-R Polka Pickle men säljs av Scoobyclinic under namnet SC46 och med twin scroll avgashus.
2 skivig ofjädrad HKS koppling åkte också på, för polaren hade 2 såna liggandes
6 växlad jdm låda (utväxlingar skiljer mot euro) från en jdm Impreza STi 2003 med DCCD centerdiff, även bakdiffen byttes till tillhörande R180 med 3.9 utväxling. Kardan kommer från en automatväxlad Legacy -92, dom passar längdmässigt med de längre 6 växlade lådorna.
Köpte bilen 2011, tog inte en vecka förrän jag hade börjat riva isär den för att leta och åtgärda den rost som fanns, vilket inte var speciellt mycket med tanke på vad det är för bil... Dessa bilarna brukar vara som knäckebröd i skärmar, dörrar, trösklar och ja överallt. Jag har knappt några bilder på bilen innan jag rev isär den ens!
Jag hade själv slipat bort all rost innan den åkte in på lack, och målat med 2 komponents epoxi grundfärg, för jag litade inte på att lackerarna skulle göra det lika noga som jag själv, och det verkar ha betalat sig nu snart 4 år senare! Det mesta jobbet la jag på ställen som inte syns, inne i hjulhusen bak, i fjädertornen bak, längs tröskelkanterna på in och utsida, insidan på bakskärmarna i bagaget etc.
Den lackerades vintern 2011/2012 och jag fick ihop bilen till våren 2012, satte på D2 coilovers men i övrigt så var bilen ungefär som när jag köpte den, TD05 turbo, VOS chip och lite annat sånt. Jag rasade växellådan efter nåt år så då satte jag dit en Impreza GT låda istället och målade till lite detaljer på underredet och monterade Whiteline ALK och STI alu bärarmar fram. 2013 så satte jag dit Brembo bromsar från en Impreza STI runtom.
Våren 2014 så blev det en väldigt omfattande ombyggnad av bilen, då gjordes följande:
Alla detaljer under bilen byttes ut mot redan pulverlackade delar som jag snodde från mitt Impreza GT projekt.
Alla skruvas lämnades på gulkromatering.
Alla bussningar byttes till Powerflex.
Whiteline 22mm krängningshämmare, Perrin droplinks och Perrin infästningar.
AST 5300 3 vägs fjäderben med Eibach fjädrar.
2.25 snabb styrväxel.
Killer B Motorsport sump, skvalpplåt och oljesil.
Impreza STI Type R DCCD växellåda, R180 bakhjulsnav, bakre drivaxlar och bakdiff.
Och en hel del annat....
Det blev som en helt annan bil...
Jag tänkte att jag skulle nöja mig där, behålla originalmaskin och de 280-300hk den kanske lämnande, bilen gick riktigt bra ändå trots den låga effekten! Jag var och körde Superstage 2014 och fick tiden 1.28.97 trots att utväxlingen i den nya växellådan inte alls passade en sån snabb bana, femmans växel fick åka i på rakan tillochmed!
Men så hamnade jag i en mindre rolig livskrig i början på detta året, och tänkte att jag ska jävlar bygga mig en ny motor så jag har något roligt att tänka på...!
Valet föll på Williams Competiton Engines ltd, jag tillhandahöll ett semi closed block från en jdm Impreza STi från 2003 som jag skickade till England, blocket borrades till 93mm (+1mm överdim) och planades. Topparna blev från en Impreza STi Version 4, det är bra toppar med vettiga kamaxlar och bra flöde. Vevaxeln blev en EJ257 STi vevaxel för 2.5l, det ger en volym på 2145cc istället för 1997cc. Williams H profil vevstakar, Mahle Powerpak 4032 stroker kolvar, ARP topplocksbultar, ACL Race vev och ramlager, Roger Clark Motorsport toppackningar och 11mm oljepump.
Så det var ju bara att kasta ur den gamla maskinen och börja, detta var i början av detta året... Jag har inte stressat
Nya motorn kom hem till Sverige från England där den byggdes av Andy Williams, jag köpte den som ett "longblock", dvs block med toppar och kamrem ditsatt, men ingenting annat. Fick börja med att flytta över sumpen från min gamla motor.
Insuget efter polering, "några" timmar la jag ner på det här....
Kabelhärvan sprätte jag upp och snyggade till också.
Blouch turbo, den motsvarar 2.5XT-R Polka Pickle men säljs av Scoobyclinic under namnet SC46 och med twin scroll avgashus.
2 skivig ofjädrad HKS koppling åkte också på, för polaren hade 2 såna liggandes
6 växlad jdm låda (utväxlingar skiljer mot euro) från en jdm Impreza STi 2003 med DCCD centerdiff, även bakdiffen byttes till tillhörande R180 med 3.9 utväxling. Kardan kommer från en automatväxlad Legacy -92, dom passar längdmässigt med de längre 6 växlade lådorna.
0
0
0
0