Har införskaffat en pendlarbil!
Kraven på bilen var:
* Skattefri med besiktning vart annat år
* Bra skick i motor och växellåda
* Hyffsat massproducerad så att det går att få tag i delar
* Möjlighet att någon gång i framtiden om den lever kvar kunna göra något kul med den
* Hyffsat lättmekad
Det landade tillslut i en VW Derby LS B från 1979!
Inte någon snygg bil, inte alls faktiskt. Charm har dock
Kanske inte så vanlig så det där med att hitta delar faller kanske, men nej faktiskt inte! Det är väldigt kompatibel med Polo MK1 faktiskt. Och Audi hade en liknande som hette Audi 50, deras delar passar oftast vilket gör det lite lättare att ändå hitta delar om det behövs!
Bilen är en riktig raket! Man får passa sig när man gasar på för man når fan 50 på 2ans växel (av 4 möjliga) !
Bilen har en ganska enkel motor på 1.3 L och hela 58 HK... (1979 ja... inte nu) med manuell choke
Manuell 4växlad låda + back såklart!
Den går dock underbart i motor och växlar mjukt och fint!
Skicket på utsidan, ja... jag åker inte på veteranträffar iaf! Den är rostlagad lite var stans, och när man spacklat har man typ slipat med skithuspapper! Den är inte direkt blank i lacken heller... Det står i papperna att den är RÖD, mmm... en gång i tiden kanske, nu är den orange i mina ögon
Insidan är förvånansvärt fin och välbehållen!
Vad jag märkt så funkar allt på bilen förutom tutan... Den gick dock igenom besiktningen innan köpet så jag vetefan vad som hänt!
Denna bil kommer inte utså några modifieringar alls, inte till en början iaf!
Den skall endast vara en A till B bil då jag nu behöver en "billigidriftbil" att pendla med då frugan kommer behöva Volvon med barnstolar och bra bagage.
Men, när den inte behövs rullande längre och om den överlever och jag får tid över, när Volvon väl är klar vilken faktiskt inte är så långt ifrån just detta, så kanske kanske det kan bli något spännande. Tankarna finns redan och även om det inte blir något med detta så skriver jag ner en lista, en så kallad "Eventuell TO DO LIST":
*Slipa ner hela bilens utsida och fixa den rost som finns.
* Lacka den svart (garagelackering)
* Ny coola, kanske guldiga?, 13" fälgar
* Sänkning med coils
* Nytt avgassystem
* Fräscha upp motorrummet
* Byta motor till en Golf MK1 GTI?!
* Bygga om biljudet, det är uppgraderad med CD stereo idag faktiskt! Och den spelar genom den befintliga
högtalaren....
Lite bilder å häcken kanske?!
Här är den!
Vilken skönhet!
Den imponerande lyx man möts av när man sätter sig i bilen!
Det jag fått fram om modellen genom en snabb sökning på nätet:
Volkswagen Derby är en bilmodell baserad på Volkswagen Polo. Ursprungligen var bilen en modell tillverkad av Audi med modellnamn Audi 50.
Modellen presenterades i januari 1977, och tillverkades under perioden 1977–1985. Under perioden augusti 1974 till och med juli 1978 såldes bilen även under namnet Audi 50. Efter 1984 såldes den på vissa marknader under namnet Volkswagen Polo Classic. Namnet Derby kom tillbaka i Sydamerika under 1990-talet men var då en modifierad version av Seat Cordoba.
Kraven på bilen var:
* Skattefri med besiktning vart annat år
* Bra skick i motor och växellåda
* Hyffsat massproducerad så att det går att få tag i delar
* Möjlighet att någon gång i framtiden om den lever kvar kunna göra något kul med den
* Hyffsat lättmekad
Det landade tillslut i en VW Derby LS B från 1979!
Inte någon snygg bil, inte alls faktiskt. Charm har dock
Kanske inte så vanlig så det där med att hitta delar faller kanske, men nej faktiskt inte! Det är väldigt kompatibel med Polo MK1 faktiskt. Och Audi hade en liknande som hette Audi 50, deras delar passar oftast vilket gör det lite lättare att ändå hitta delar om det behövs!
Bilen är en riktig raket! Man får passa sig när man gasar på för man når fan 50 på 2ans växel (av 4 möjliga) !
Bilen har en ganska enkel motor på 1.3 L och hela 58 HK... (1979 ja... inte nu) med manuell choke
Manuell 4växlad låda + back såklart!
Den går dock underbart i motor och växlar mjukt och fint!
Skicket på utsidan, ja... jag åker inte på veteranträffar iaf! Den är rostlagad lite var stans, och när man spacklat har man typ slipat med skithuspapper! Den är inte direkt blank i lacken heller... Det står i papperna att den är RÖD, mmm... en gång i tiden kanske, nu är den orange i mina ögon
Insidan är förvånansvärt fin och välbehållen!
Vad jag märkt så funkar allt på bilen förutom tutan... Den gick dock igenom besiktningen innan köpet så jag vetefan vad som hänt!
Denna bil kommer inte utså några modifieringar alls, inte till en början iaf!
Den skall endast vara en A till B bil då jag nu behöver en "billigidriftbil" att pendla med då frugan kommer behöva Volvon med barnstolar och bra bagage.
Men, när den inte behövs rullande längre och om den överlever och jag får tid över, när Volvon väl är klar vilken faktiskt inte är så långt ifrån just detta, så kanske kanske det kan bli något spännande. Tankarna finns redan och även om det inte blir något med detta så skriver jag ner en lista, en så kallad "Eventuell TO DO LIST":
*Slipa ner hela bilens utsida och fixa den rost som finns.
* Lacka den svart (garagelackering)
* Ny coola, kanske guldiga?, 13" fälgar
* Sänkning med coils
* Nytt avgassystem
* Fräscha upp motorrummet
* Byta motor till en Golf MK1 GTI?!
* Bygga om biljudet, det är uppgraderad med CD stereo idag faktiskt! Och den spelar genom den befintliga
högtalaren....
Lite bilder å häcken kanske?!
Här är den!
Vilken skönhet!
Den imponerande lyx man möts av när man sätter sig i bilen!
Det jag fått fram om modellen genom en snabb sökning på nätet:
Volkswagen Derby är en bilmodell baserad på Volkswagen Polo. Ursprungligen var bilen en modell tillverkad av Audi med modellnamn Audi 50.
Modellen presenterades i januari 1977, och tillverkades under perioden 1977–1985. Under perioden augusti 1974 till och med juli 1978 såldes bilen även under namnet Audi 50. Efter 1984 såldes den på vissa marknader under namnet Volkswagen Polo Classic. Namnet Derby kom tillbaka i Sydamerika under 1990-talet men var då en modifierad version av Seat Cordoba.
Senast redigerat av spokenratt (27 augusti 2015)
Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Autotech
0
0
0
0