Hybridsmurfen skrev:
Jag pendlade Tjörn-Sthlm varje vecka under vintern 2008/2009. Snöstorm var mer regel än undantag... Tog ut en ny Opel Vivaro med Fwd och en bensinsnurra med manuell 6-petad låda. Körde cirka 130-160 mil i veckan. Den gick utmärkt! Med tungan rätt i mun så kravlade den sig upp till hotellet i 10 cm nysnö! Inklusive full bil med packning...
En Fwd duger nog gott. Om man har lite känsla.
Men som någon sa: En CB-radio är inte dumt! Tips:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … mhz-p33209Har en själv.
Största problemet är att många är INKAPABLA till att köra i halka.
Minns en storm några år sedan, kom mycket snö på kort tid, mycket lokaltrafik ställdes in osv, var 10-15 cm snö på körbanan.
Var fast inne i stan på småvägar, inte för att jag satt fast, men andra som satt fast blockerade min väg. Hjälpte att putta loss en taxi, så fort han var lös var det fullgas och fastna igen efter 5 meter. Kom förbi honom, hjälpte nästa bil komma loss, stor Mercedes skåp, puttade loss denna några meter, han fortsatte ha fullgas och spinna på hjulen och fastnade direkt. JAG Fattar inte att man är så jävla okänslig för fordonet man kör. Ingen känsla, ingen touch, ingenting, noll koll på vad som händer.
Jag har Aldrig fastnat, körde en sliten framhjulsdriven skåpbil med halvdana friktionsdäck, la i ettan, släppte koppling, rulla lite framåt, släppte, rulla bak, släppte igen rulla fram fick moment sen bara rulla vidare.. Fick köra slalom runt alla fullgasare som kliade sig i huvudet när dom satt fast och undrade varför jag bara gled förbi utan några som helst bekymmer.
Har man inget intresse av det man gör, blir man aldrig bra på det. Majoriteten av förarna är i denna kategori.
Till TS: Jag skulle välja valfri bekväm bil med dubbdäck, tycker det gör en bra skillnad med dubbar vs friktion, jag skulle kört på dubb. Vilken bil du sen väljer är mindre viktigt.
Memphis_Raines skrev:
Vad är standard på bilantenner i sverige?
Läser på den komradion att den är till för 50Ω-antenner.
Är det impedans som på hörlurar ? xD eller är det resistans? Helt kass på allt radio-relaterat.
50 / 75 ohm är beroende på vilka kablar du använder och till vad.
Kabel-tv, satellit och antenner för tv, använder 75 ohm. Med 75 ohm menas förhållande mellan mittledare och skärm. Det är alltså inte ett 'motstånd' som elektronik världen.